کد خبر: 1038728
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
یک ماشین لباسشویی ایرانی با برند خوب در بازار داخل حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که در کشور‌های حوزه‌های خلیج‌فارس، ماشین‌های لباسشویی با برند‌های معروف با معیار دلار ۲۵ هزار تومانی، حدود ۶ میلیون تومان قیمت دارند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در دو سال اخیر با خروج برند‌های معروف لوازم خانگی از بازار ایران، تولید‌کنندگان داخلی عرصه بهتری برای فعالیت پیدا کردند، اما از آنجایی که تولید داخل نمی‌توانست پاسخگوی تقاضا باشد، کاهش عرضه در بازار باعث افزایش قیمت انواع لوازم خانگی شد، به‌طوری‌که در مقطعی ماشین لباسشویی یا یخچال به صورت محدود عرضه می‌شد و سازمان تعزیرات بار‌ها در بازرسی‌های سرزده انبار‌های دلالان را به حراج گذاشت. اخیراً نیز خبر صادرات لوازم خانگی منتشر شده است، به طوری که وزیر صمت گفته بود: کارخانجات لوازم خانگی در شرایط سخت تحریمی با فعالیت شبانه‌روزی بازار، صادرات خوبی به کشور‌های همسایه داشته‌اند و حتی به کشور‌های اروپایی نیز صادرات دارند. به گفته کارشناسان قصه شیرین صادرات لوازم خانگی با ورق فولادی نیم‌بها و حس غرور و مباهاتی که در بین مسئولین ایجاد کرده، شبیه همان قصه تلخ صادرات آبنبات از شکر ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است و اینکه در شرایطی که بازار داخلی به اشباع نرسیده؛ چرا اجازه صادرات داده شده است.

در این خصوص نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اذعان به اینکه قیمت تمام شده تولیدات داخلی بسیار گران‌تر از نمونه‌های خارجی است، در مورد وضعیت صادرات لوازم خانگی اظهار داشت: صادرات ما در حوزه لوازم خانگی بیشتر معطوف به بخاری، کولر و آبگرمکن است. ما در صورتی می‌توانیم صادرکننده موفقی باشیم و سهمی از بازار لوازم خانگی در کشور‌های اطراف خود داشته باشیم که چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت بتوانیم با کشور‌های دیگر در بازار‌های خارجی رقابت کنیم.

محمدحسین اسلامیان خاطرنشان کرد: یک ماشین لباسشویی ایرانی با برند خوب در بازار داخل حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که در کشور‌های حوزه‌های خلیج‌فارس، ماشین‌های لباسشویی با برند‌های معروف با معیار دلار ۲۵ هزار تومانی، حدود ۶ میلیون تومان قیمت دارند. ما اگر می‌خواهیم سهمی از بازار خارجی داشته باشیم باید بتوانیم با آن‌ها رقابت کنیم، یعنی هم جنس باکیفیت داشته باشیم و هم قیمت اجناس ما قابل رقابت باشد. نمی‌توانیم با برند معروفی که سال‌ها در این بازار‌ها بوده و ماشین لباسشویی را با قیمت ۶ میلیون تومان می‌فروشد، رقابت کنیم.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: نهایتاً بتوانیم کالا‌هایی را که برند‌های دیگر به هر دلیلی تولید نمی‌کنند صادر کنیم، مانند آبگرمکن گازی و کولر آبی را که به دلیل نبود صرفه اقتصادی و دیگر دلایل تولید نمی‌شوند، به کشور‌های اطراف صادر کنیم.

وی در ادامه افزود: طبق آخرین اطلاعاتی که داریم بیشتر صادرات ما برای این اقلام به کشور‌های عراق، افغانستان و اردن بوده و صادراتمان در لوازم خانگی بسیار محدود است. با اینکه ما قابلیت تولید انبوه و با کیفیت کالا را داریم و در حال حاضر نیز تولید بیشتر از تقاضا داریم و بازار داخلی بسیار اشباع است، صادرات به دلایل گفته شده بسیار محدود است. قطع به یقین باید برای صادرات یک کالا زیرساخت‌های خوبی ایجاد شود.

اسلامیان همچنین بیان کرد: قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان داخلی زیاد است. برای مثال کمپرسور یخچال وارداتی است، از این‌رو با توجه به قیمت ارز برای تولید‌کننده بسیار گران تمام می‌شود. از طرف دیگر قیمت‌های فولاد و پتروشیمی باعث می‌شود که قیمت‌های تمام شده کالا زیاد باشد. می‌توانیم در ایران در‌ها را ببندیم و کالایی وارد نکنیم تا مردم اجناس داخلی بخرند، اما این کار را نمی‌توان در بازار جهانی انجام داد، آنجا هر کسی که کیفیت بهتر با قیمت پایین‌تری تولید کند سهم بیشتری از بازار می‌برد.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعیت واردات در کشور گفت: واردات در کشور همچنان ممنوع است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
بخشی از این هزینه ها ساختگی است ، این شرکت ها از انرژی ارزان و نیروی کار ارزان نسبت به جهان استفاده میکنند ، چطور خروجی آنها گران تر است یک بخش به فقدان شرکت های دانش بنیان در این بخش مربوط میشود ، مدیریت در این واحدها ضعیف عمل می کند ، بهره‌وری پایین است ، اطلاعات نیروها و مهارت های آنها پیوسته بروز نمیشود ، آموزش حین کار ضعیف عمل می کند ، این شرکت ها باید هلدینگ تشکیل دهند و فولادی ها و پتروشیمی ها هم عضو شوند و منافع مشترک لحاظ شود و روی کیفیت و برند و تبلیغات و تولید انبوه تمرکز کنند لذا قیمت ها هم به قیمت جهانی می رسد ، فقط نباید دیگر بازار در اختیار کره جنوبی قرار گیرد ، این کشور باید تنبیه شود و هیچ گاه نباید به کشور برگردد ، حتی اگر روابط ایران با دنیا متعادل شود ،
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار