کد خبر: 1038320
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
وجدان کاری، کلید حل مشکلات جامعه از منظر رهبری

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین:مقوله کار، فرهنگ کار و وجدان کاری از موضوعاتی است که مقام‌معظم رهبری بار‌ها به طور مشروح و مبسوط درباره آن سخن گفته و حتی در نامگذاری هر سال مورد توجه قرار داده‌اند. وجدان کار از منظر رهبر انقلاب نه‌تن‌ها کلید مشکلات کشور، بلکه محور پرونده اعمال انسان در پیشگاه الهی است. گزیده‌ای از فرمایشات ایشان را در ادامه می‌خوانید.


کار را به بهترین وجه انجام دهید

در اسلام که کار، عبادت و ارزش شمرده شده است، لازمه‏اش این است که هر کس کاری را قبول کرد و تعهد نمود، آن را به بهترین وجهی انجام دهد. این حرف، سر کلاس درس و پای خط تولید و داخل مزرعه و پای چرخ خیاطی و کار داخل خانه هم هست. در هر نوع کاری که به این حساب، معلمی و تربیت و تعلیم هم یک کار است؛ آن هم یک کار بسیار ارزشمند اگر کننده کار، وجدان کاری داشته باشد، آن کار به بهترین شکل انجام خواهد یافت. این، آن چیزی است که کلید مشکلات کشور است. اگر شما فلان جنس را می‏خرید و به منزل می‏برید و مشاهده می‏کنید که بعد از مدت کوتاهی خراب شد و کاری که روی آن شده، کار درستی نبوده است؛ یعنی بی‏اعتمادی به کاری که انجام می‏شود در صورت وجود وجدان کاری، این دیگر برخواهد افتاد. کسی فرزند خود را به مدرسه بفرستد و نداند که او در مدرسه تبدیل به چه چیزی و چگونه عنصری خواهد شد؛ این دیگر نخواهد بود. وقتی همه‏ کنندگان کار، با احساس وجدان کاری به کار پرداختند و فهمیدند در‌حالی‌که کار را می‏کنند، اگر صاحب‏کار هم نیست، اما خداوند متعال حاضر و ناظر است، کرام‌الکاتبین حاضرند و ملائکه‏ مقرب الهی نگاه می‏کنند؛ هر دقتی که برای بهبود کار بشود، مورد تحسین کرام‌الکاتبین خواهد بود و در پرونده‏ عمل‌کننده کار ثبت خواهد شد.

سرهم‏بندی و رفع تکلیف نکنید

وجدان کاری و وقت‏شناسی در یک جامعه، بسیار مهم است. مثلاً وقتی ساعت هشت با کسی قرار گذاشتیم، اینکه هشت و ۱۰ دقیقه یا هشت و نیم یا پیش از ظهر برویم، با اینکه سر ساعت هشت آنجا حاضر شویم، یکی و تأثیرش یکسان است؟ وجدان کاری هم، جزئی از فرهنگ عمومی است که بسیار پسندیده است. وجدان کاری، یعنی افراد یک جامعه، خود را در قبال آن کاری که پذیرفته‏اند، متعهد بدانند و نوعی احساس وجدان نسبت به آن داشته باشند و سرهم‏بندی و رفع تکلیف نکنند و آن کار را به صورت کامل انجام دهند. این‌ها از جمله‏ خلقیات یک ملت است که تأثیرش در زندگی و سرنوشت آن‌ها خیلی زیاد است.

هر مقدار کار‌ها انجام شده باشد وجدان کاری پیشرفت کرده است

اگر کار‌های اجتماعی و اداری و اقتصادی، روان‏تر و آسان‏تر شده باشد؛ اگر اجناس مورد استفاده‏ مردم فراوان‌تر و در دسترس قرار گرفته باشد و اگر کار‌هایی از این قبیل انجام گرفته باشد، این نشانه آن است که وجدان کاری در جامعه ما به طور کامل بیدار شده است. یعنی در این کشور انجام‏دهندگان میلیون‌ها کار، دارای احساس وجدان کاری هستند و کار را یک عمل صالح، یک وظیفه‏ حقیقی، یک عبادت و یک مسئولیت اجتماعی و سیاسی تلقی کرده‏اند و معنای وجدان کاری نیز همین نکاتی است که عرض کردم. هر مقدار آن کار‌ها انجام شده باشد، وجدان کاری پیشرفت کرده است. اگر در آن زمینه‌ها، کم پیش رفته باشیم، پیداست وجدان کاری مقداری تحقق پیدا کرده و بیدار شده است. اگر خدای ناکرده در این زمینه‌ها هیچ پیش نرفته باشیم- که البته این طور نیست- در آن صورت دلیل این است که وجدان کاری تحرکی پیدا نکرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار