کد خبر: 1036039
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
هادی محمدی
صبح جمعه، بازاری در بغداد با دو انفجار پیاپی انتحاری، حوادث سال‌های حکومت داعش را شاهد بود که ۳۲ شهید و بیش از ۱۱۰ نفر زخمی به‌جای گذاشت. ساعتی پس از این اقدام تروریستی که آحاد مردم و مسئولان عراقی به شدت به خشم آمده و آن را محکوم کردند، مصطفی الکاظمی پنج مقام نظامی و امنیتی عالی‌رتبه عراقی را تغییر داد و افراد دیگری را جایگزین آن‌ها کرد. معاون وزیر کشور در امور اطلاعات، مدیرکل اطلاعات و مبارزه با تروریسم وزارت کشور، فرمانده عملیات نظامی بغداد، فرمانده پلیس حکومت مرکزی و مدیر بخش اطلاعات و امنیت عملیات بغداد، عناوین این تغییرات بودند، که با واکنش فعالان سیاسی و امنیتی و حتی رسانه‌ای عراق مواجه شدند. در این تغییرات که افراد موجه و شناخته شده‌ای مانند ابوعلی البصری به‌عنوان مدیرکل اطلاعات و مبارزه با تروریسم در بین آنهاست. عناصر مشکوک یا وابسته به الکاظمی جایگزین شده‌اند که معمولاً یا افراد بعثی یا لائیک یا مرتبط با سفارت امریکا یا افراد فاسد در بین تیم مصطفی الکاظمی فراوان دیده می‌شوند. این درحالی است که امثال ابوعلی البصری تاریخ درخشانی در مبارزات مردم عراق و به‌ویژه در مبارزه با داعش داشته و مجموعه گسترده‌ای را در درون داعش نفوذ داده و به موازات اقدامات نظامی نیرو‌های حشدالشعبی و ارتش عراق، با سرعت توانستند پروژه مورد حمایت امریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی را به شکست بکشانند. این مسئله موجب شده چند سؤال در عراق با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

ابتدا اینکه اقدام تروریستی وهابی‌های سعودی-داعشی، چه ارتباطی با تغییرات اعمال شد توسط الکاظمی دارد؟ آیا این دو رخداد در پیوند با یکدیگر از ابتدا طراحی شده بود و امریکا و متحدان آن از یک سو با این اقدام تروریستی یک‌بار دیگر تصویری از احیای مجدد داعشی‌های موجود در زندان اربیل یا زندان‌های امریکایی در شرق فرات و فعال کردن هسته‌های پنهان داعش را به مردم عراق نشان می‌دهند و از سوی دیگر با کنار گذاشتن افراد انقلابی و ضدامریکایی، پیکره دستگاه‌های اطلاعاتی، نظامی و پلیس را پاکسازی می‌کنند تا امکان سیطره کامل و مداخله‌گری‌های وحشیانه‌تر را داشته باشند؟

سؤال دیگر اینکه آیا سعودی و رژیم‌صهیونیستی که از رویکرد‌های دولت بایدن نسبت به خود یا پرونده‌های منطقه‌ای چندان راضی نیستند، با فعال کردن عناصر سعودی- داعشی در دو انفجار تروریستی بغداد، به بایدن پیام می‌دهند که ظرفیت همراهی تمام قد با امریکا را در عراق در اختیار دارند و می‌توانند با ناامن کردن بغداد و کشتار مردم عراق زمینه‌های طایفه‌ای را فعال و مسئله اخراج امریکا یا انتقام مردم عراق از امریکایی‌ها را به تعویق اندازند؟ اگر چنین است اقدام مصطفی الکاظمی در تغییرات اجرا شده نوعی تلاش تکمیلی در کنار سعودی و رژیم‌صهیونیستی است، به ویژه‌اینکه الکاظمی طی ۱۰ ماه زمامداری در عراق، هیچ‌گاه برای اجرای مصوبه پارلمان عراق یا مطالبه میلیونی تظاهرات عراق برای اخراج امریکا عمل نکرده و در نگاه شهروندان غیور عراقی به عنوان فردی وابسته به سیاست‌های امریکا شناخته می‌شود. اگر این گمانه‌ها را که در میان افکار عمومی عراق در رسانه‌های گوناگون این کشور دو روز گذشته بسیار فعال است، جدی تلقی کنیم، با توجه به اینکه دموکرات‌ها، مادر القاعده و داعش و تروریسم وحشی و وهابی بوده‌اند، با اینگونه اقدامات، چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای در اولین روز دولت بایدن از خود نشان می‌دهند و موضوع انتخابات پارلمانی سال آینده یا لایحه بودجه ارسالی حکومت الکاظمی به پارلمان عراق نیز، بخشی از پازل انتقامی امریکا از مردم عراق و اصرار برای استمرار اشغال این کشور ارزیابی خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار