کد خبر: 1034739
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
شمار قربانیان حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره امریکا شش نفر شد تا با ادامه نگرانی‌ها از تکرار وقایع مشابه در روز‌های منتهی به تحلیف جو بایدن، مقامات امریکایی تدابیر امنیتی بیشتری تدارک ببینند. دست‌کم ۳ هزار نیروی تفنگ به دست از سراسر امریکا طی همین روز‌ها در پایتخت مستقر خواهند شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عواقب حمله هواداران دونالد ترامپ به کاپیتول هیل چنان عمیق است که به نظر می‌رسد حتی پس از تحلیف جو بایدن هم، واشنگتن ناچار است با حواشی وقایع چهار شنبه هفته گذشته دست و پنجه نرم کند. تاریخ، ششم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ماه) را فقط به عنوان روزی که جلسه مشترک کنگره امریکا برای تعیین برنده انتخابات برگزار شد به خاطر نخواهد داشت بلکه آشوب‌های این روز به عنوان سرآغازی از فصل جدیدی از نگرانی‌های امنیتی در امریکا ثبت می‌شود. شبکه خبری سی‌بی‌اس پیش‌تر گزارش کرده بود که بعد از حمله به ساختمان کنگره، پلیس واشنگتن‌دی‌سی در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته و اطراف کنگره نیز حصار کشیده شده، ولی حالا منابع آگاه می‌گویند اداره پلیس نیویورک با هدف کمک به پلیس محلی، ۲۰۰ نیروی خود را به محل بر‌گزاری مراسم تحلیف بایدن در واشنگتن اعزام خواهد کرد. همچنین فاکس‌نیوز از قول منابع آگاه در اداره پلیس واشنگتن گزارش کرده که این اداره از ادارات پلیس سراسر امریکا خواسته به استقرار ۳ هزار نیروی کمکی در پایتخت امریکا کمک کنند، رویدادی که مراسم تحلیف بایدن را به یکی از امنیتی‌ترین مراسم تحلیف تبدیل خواهد کرد.

همچنین موریل بوزر، شهردار واشنگتن دی سی طی نامه‌ای به چاد ولف، سر‌پرست وزارت امنیت داخلی امریکا خواستار افزایش و تمدید تدابیر امنیتی تا زمان تحلیف بایدن و حتی پس از آن شده است. بوزر ضمن صدور مجوز کمک از دولت فدرال و رد کردن درخواست‌ها برای برگزاری تظاهرات در این شهر، خواستار اعلان وضعیت «قبل از فاجعه» برای این شهر شد. در نامه وی برای ولف آمده است: «ما تأکید داریم که با توجه به آشوب، کشته و زخمی شدن شماری در جریان یورش‌ها به کنگره، پنجاه و نهمین مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در ۲۰ ژانویه نیازمند یک تدبیر بسیار متفاوت‌تر نسبت به تحلیف‌های گذشته است.» شهردار واشنگتن، از حمله هواداران ترامپ به کنگره با عنوان تهدید‌های جدید شورشیان تروریست داخلی یاد کرده و در نامه یاد شده خواستار تمدید تدابیر امنیتی از روز دو شنبه این هفته تا ۲۴ ژانویه (۵ بهمن) یعنی چهار روز بعد از مراسم تحلیف بایدن شده است.

پنتاگون، دست به دامن نیرو‌های محلی و فدرال

سخنان رایان مک کارتی، مقام ارشد غیرنظامی وزارت دفاع امریکا نیز، حاکی از نگرانی مقامات پنتاگون از روز‌های قبل و بعد از تحلیف بایدن است. مک کارتی در این مورد گفته است: «این وزارتخانه آگاه است که خشونت می‌تواند قبل از روز تحلیف، بار دیگر در واشنگتن دی‌سی رخ دهد.» وی همچنین گفت که پنتاگون در حال کار با نیرو‌های محلی و فدرال برای هماهنگی مقدمات امنیتی است. سخنان مک‌کارتی نشان می‌دهد که دست‌کم ۲۵پرونده تروریسم داخلی در ارتباط با حمله به کنگره امریکا گشوده شده است. ضمن اینکه اسلحه‌های بلند، کوکتل مولوتف، مواد منفجره و کابل در جریان حمله به کنگره پیدا شده است.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنای امریکا با اعلام اینکه تهدید افراط‌گرایان خشونت‌طلب همچنان بالاست، گفت که با کریستوفر رای مدیر اف. بی. آی صحبت کرده تا از او بخواهد حمله‌کنندگان را مصرانه تحت تعقیب قرار دهد. شومر در این مورد گفت: «تهدید گروه‌های افراطی خشونت‌طلب همچنان بالا است و چند هفته آینده برای فرآیند دموکراسی ما در حالی که قرار است مراسم تحلیف جو بایدن و کامالا هریس، معاون وی در ساختمان کنگره برگزار شود، اهمیت حیاتی دارد.»

هوارد لیبنگود، دومین افسر پلیس ساختمان کنگره امریکا است که در پی درگیری‌های روز چهار شنبه جان باخت. به این ترتیب شمار کشته‌های وقایع روز ششم ژانویه که بازداشت و زخمی شدن ده‌ها نفر را به دنبال داشت، به شش نفر رسید. ترامپ دستور داده پرچم امریکا در تمامی ساختمان‌های دولتی برای ادای احترام به افسران پلیس جان‌باخته در پی هجوم به ساختمان کنگره، به حالت نیمه افراشته درآیند.

پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) پس از ناآرامی‌های چهار شنبه از اقدام قاطع برای شناسایی و دستگیری مهاجمان خبر داد و روز جمعه تصاویری از حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره منتشر کرد. پس از این اقدام بود که اخباری از موج دستگیری‌ها به راه افتاد. روز یک شنبه آدام کریستین جانسون که عکسی از او در حال حمل کردن تریبون نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا در جریان حمله به کنگره منتشر شده بود، دستگیر و زندانی شد. جانسون پیش‌تر مطالب تندی علیه جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» در شبکه اجتماعی خود منتشر کرده بود.

روز دو شنبه نیز اعلام شد که نیک اوچز، رهبر و بنیانگذار شاخه «هاوایی» گروه «پسران مغرور» دادگاهی می‌شود. اوچز چهار شنبه هفته گذشته هنگام ورود غیرقانونی به ساختمان کنگره، عکسی از خود منتشر کرده و در زیر آن نوشته بود: «از کنگره به شما سلام می‌کنم.» اوچز در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان ان گفته بود: «لازم نبود به زور وارد شویم، ما فقط داخل ساختمان رفتیم و فیلم گرفتیم. هزاران نفر آنجا بودند و کنترلی بر اوضاع وجود نداشت. کسی جلو مرا نگرفت یا سؤالی از من نپرسید.»

سی‌ان‌ان در گزارشی که پیش از این درباره اخراج عوامل حمله به کنگره منتشر کرده بود، نوشت که یک شرکت املاک و مستغلات در ایالت شیکاگو لیبی اندروز یکی از کارکنان خود را به دنبال انتشار عکس وی و مشارکت در حمله به ساختمان کنگره این کشور از کار اخراج کرده است. اندروز به سی‌ان‌ان گفته که وی در کنگره بود تا از رئیس‌جمهور حمایت کند نه اینکه عامل خشونت باشد.

فشار به پنس برای اجرای متمم ۲۵

دموکرات‌ها قصد دارند با توسل به تحریک ترامپ برای شورش و نقش وی در حمله هوادارانش به ساختمان کنگره امریکا طرح برکناری یا استیضاح وی را پیش ببرند. پلوسی اواخر وقت یک شنبه طی نامه‌ای به همکاران خود اعلام کرد که طرح استیضاح ترامپ روز دو شنبه به صحن مجلس نمایندگان خواهد آمد و رأی‌گیری درباره آن تا روز چهار شنبه انجام خواهد شد. پلوسی در ادامه نامه خود آورده است: «برای دفاع از دموکراسی و قانون اساسی خودمان فوراً عمل خواهیم کرد چرا که این رئیس‌جمهور تهدیدی برای دموکراسی و قانون اساسی ماست.»

به این ترتیب مجلس نمایندگان تلاش می‌کند قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را به اتفاق آرا تصویب کند که براساس آن از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و کابینه ترامپ می‌خواهد ظرف ۲۴ ساعت با اتکا به متمم ۲۵ قانون اساسی امریکا، رئیس‌جمهور را از قدرت برکنار کند. متمم ۲۵ به معاون رئیس‌جمهور اختیار می‌دهد در صورتی که رئیس‌جمهور نتواند وظایفش را اجرا کند، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند. طبق قانون اساسی امریکا، استیضاح پس از تأیید در مجلس نمایندگان به مجلس سنا ارسال خواهد شد و سنای امریکا مانند دادگاه متهم را دادگاهی خواهد کرد و هر یک از سناتور‌ها نقش یک دادستان را ایفا خواهند کرد. در صورتی که این اقدام به هر دلیلی به نتیجه نرسد، روز سه شنبه رأی‌گیری نهایی (استیضاح) انجام خواهد شد. تا شامگاه یک شنبه به وقت محلی، ۲۱۰تن از اعضای مجلس نمایندگان امریکا- حدود اکثریت اعضا- از طرح استیضاح ترامپ حمایت کرده‌اند. این اقدامات در حالی در دست پیگیری است که بنابر گزارش شبکه خبری بلومبرگ، ترامپ اطمینان دارد که پنس و اعضای کابینه تلاش نمی‌کنند تا او را برکنار کنند. یک منبع مطلع در این مورد گفت که پنس معتقد است که امکان عملی شدن این ایده وجود ندارد. به گفته یک منبع دیگر پنس حتی در مورد امکان اعمال اصلاحیه بیست و پنجم صحبتی نکرده است. ضمن اینکه وی و ترامپ از روز چهار شنبه تاکنون به صورت حضوری با یکدیگر صحبت نکرده‌اند.

وقایع چهارشنبه، شورش بود

جیمز کلیبورن، نماینده مجلس نمایندگان امریکا پیش از این به شبکه سی‌ان‌ان گفته بود که استیضاخ ترامپ ممکن است همین هفته اتفاق بیفتد. کلیبورن همچنین گفته است که حزب دموکرات ممکن است طرح استیضاح را به دادگاه سنا ارسال نکند. کریس کنز، سناتور دموکرات ایالت دلاور هم روز یک شنبه تأکید کرد که ترامپ راهی غیر از استعفا یا برکناری ندارد. وی در این مورد به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «ترامپ پس از آشوب‌های روز چهار شنبه در کنگره حق ریاست جمهوری را از دست داد. در صورتی که ترامپ استعفا ندهد از استیضاح وی در کنگره یا اقدام معاون رئیس‌جمهور برای فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری وی از قدرت حمایت می‌کنم.»

سناتور پاتریک تومی از ایالت پنسیلوانیا نیز گفته است: «بهترین کار برای کشور ما این است که رئیس‌جمهور بلافاصله کناره‌گیری کند و از کاخ سفید برود.» الکساندر اوکازیو کورتز، نماینده دموکرات ایالت نیویورک روز یک شنبه در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز قاطعانه از استیضاح ترامپ حمایت کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما اطمینان از برکناری دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور امریکاست. هر دقیقه و هر ساعتی که وی در قدرت باقی بماند تهدیدی آشکار و موجود نه تنها برای کنگره امریکا بلکه به صراحت برای کشور است.» کورتز در پاسخ به سؤالی درباره نامه جمهوریخواهان کنگره در خصوص مخالفت با استیضاح ترامپ گفت: «ما باید درک کنیم اتفاقی که روز چهار شنبه افتاده شورش علیه امریکا بوده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار