کد خبر: 1034358
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
اتوبوس‌های ویژه‌ای که برای کمتر کردن تعداد مسافران تهیه شده‌اند، کارآمد نبودند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: اتوبوس‌هایی برای راحتی مردم و کمتر کردن کرونا یا اتوبوس‌هایی برای تزیین ایستگاه‌ها، این اولین گلایه و شکایتی بود که پس از اضافه کردن دستگاه‌های جدید به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی، توسط شهروندان مطرح شد.

با شیوع بیماری کرونا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی به عنوان اولین هدف و برنامه در دستور کار قرار گرفت، اما با افزایش تعداد زیادی از مسافران در ناوگان اتوبوسرانی، رعایت فاصله اجتماعی در ساعات اوج و زمان بازگشت کارمندان از محل کار یا رفتن آن‌ها کم می‌شود و حجم زیادی از مسافران در اتوبوس‌ها سوار می‌شوند.

هفته گذشته بود که خبر اضافه شدن ۲۰ دستگاه جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی آن‌هم در پرترددترین خط اتوبوسرانی منجر به آسایش خاطره شهروندان شد، خبری که رنگ و بوی کمتر شدن حجم بار مسافران و رعایت فاصله اجتماعی را داشت، اما پس از گذشت یک هفته هنوز نتوانسته رضایت شهروندان را جلب کند.

کمتر کردن بار مسافران اتوبوس‌ها به کمک ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه

در همین خصوص محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: خط ۷ اتوبوس بی آر تی حد فاصل میدان راه آهن تا تجریش پرتردد‌ترین خط اتوبوسرانی است و برای کمک به رعایت فاصله گذاری اجتماعی ۱۰ دستگاه اتوبوس ویژه بانوان و ۱۰ دستگاه مینی بوس جدید به خط اضافه شده‌اند.

این خبر به تنهایی باعث شد تا فکر کنیم مشکل همیشگی خط ۷ یعنی راه آهن- تجریش یا پارک‌وی که تعداد مسافران زیادی دارد و از جمله شلوغ‌ترین اتوبوس‌هاست حل می‌شود، اما پس از گذشت چند روز از اجرایی شدن این طرح نه تنها اتوبوس‌ها خلوت نشدند بلکه این دستگاه‌های جدید حتی رویت هم نشدند.

شهروندانی که اصلا خبری از اضافه شدن ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند

روزانه تعداد زیادی از شهروندان برای رفتن به سر کار و بازگشت به منزل از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و خط ۷ اتوبوسرانی تهران که از جنوب و مرکز گذر می‌کند و به شمال تهران می‌رسد هر روز میزبان تعداد زیادی از شهروندان است، اما نکته جالب آنجاست که تعداد شهروندانی که اتوبوس‌های ویژه بانوان و مینی‌بوس‌ها را دیده‌اند بسیار کم هستند و تعداد زیادی از آن‌ها اصلا نمی‌دانند که این دستگاه‌های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.

اتوبوس‌ها و مینی بوس‌هایی که باید حجم مسافران را کمتر کنند، اما خالی در مبدا می‌مانند و در ایستگاه‌ها نمی‌روند، بر اساس مشاهدات پس از گذشت حدود نیم ساعت از ماندن مسافران در ایستگاه اتوبوس و حجم زیادی از تعداد آن‌ها مینی بوسی که تنها چند متر بالاتر از ایستگاه پارک کرده بوده برای سوار کردن مسافران وارد ایستگاه نمی‌شد و پس از اعتراض شهروندان این مینی‌بوس اقدام به سوار کردن مسافران کرد و سوال اینجاست اگر برای کمتر کردن تعداد مسافران و تحقق فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد ناوگان اتوبوسرانی زیاد شده است پس چرا اتوبوس‌ها در ایستگاه می‌مانند و در ساعات اوج، مسافران هنوز موفق به دیدن این اتوبوس‌ها نشده‌اند.

خدمت رسانی اتوبوس‌های ویژه بانوان در پیک صبحگاهی

نصرالله هاشمی معاون بهره برداری شرکت واحد اتوبوسرانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: خط ۷ اتوبوسرانی دارای دو پیک پرتردد است، پیک صبحگاهی از ۶ تا ۹ صبح آغاز می‌شود و پیک بعدازظهر هم از ساعت ۱۵ تا ۱۹ است.

وی ادامه داد: برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی اتوبوس‌های ویژه بانوان در ساعت پیک صبحگاهی از جنوب به سمت شمال حرکت می‌کنند و مسافران خانم را سوار می‌کنند.

معاون بهره برداری شرکت واحد اتوبوسرانی در پاسخ به این سوال که مینی‌بوس‌ها در چه ساعتی به ارائه خدمات می‌پردازند اظهار کرد: مینی بوس‌های ویژه‌ای هم برای بانوان تهیه شده اند و آن‌ها هم در ساعت پیک عصرگاهی از شمال به سمت جنوب به ارائه خدمات می‌پردازند.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا مینی‌بوس‌ها قبل از ایستگاه می‌ایستند و مسافرانی که در ایستگاه ایستاده اند را سوار نمی‌کنند گفت: این مینی بوس‌ها در خطوط حرکت می‌کنند و هر جایی که تعداد مسافر زیادی داشته باشد آن‌ها را سوار می‌کنند و مخصوص بانوان هستند.

وی در پاسخ به این سوال که در ساعت برگشت و پیک عصرگاهی تعداد آقایانی هم که در ایستگاه قرار دارند زیاد است و چرا این اتوبوس‌های ویژه تنها مختص بانوان است اظهار کرد‌: از آنجایی تفکیک جنسیتی در مینی‌بوسی امکان پذیر نیست و برای راحتی بانوان این مینی‌بوس‌ها مخصوص بانوان هستند البته اگر در ایستگاهی بانوان نباشند و تعداد مسافران آقا بیشتر باشد این مینی‌بوس‌ها مسافران آقا را هم سوار می‌کنند.

دستگاه‌های جدیدی که خدمت رسانی خوبی ندارند

اضافه کردن دستگاه‌های جدید به ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی موضوع بسیار خوب است، اما این اقدام مشکلات بسیاری را به وجود آورده و شهروندان از آن گلایه دارند آقایان می‌گویند چرا مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌هایی که اضافه شده‌اند فقط مخصوص بانوان هستند و آن‌ها را سوار می‌کنند از سوی دیگر این اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها آنطور که شایسته است خدمت رسانی نمی‌کنند.

مسئول خط موظف است تعداد مسافران هر ایستگاه را به رانندگان اعلام کند و از حجم بار مسافران بکاهد و میزان شلوغی خط را مدیریت کند اقدامی که در خط ۷ اتوبوس‌رانی تهران دیده نمی‌شود با وجود اضافه شدن ۲۰ دستگاه جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی خط ۷، اما هنوز دردی از مردم دوا نشده است و این اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها هم به دسته آن ناوگانی پیوسته‌اند که خاموش می‌مانند و مسافری سوار نمی‌کنند.

بر کسی پوشیده نیست که کمتر شدن تعداد مسافران به کمک اضافه شدن ناوگان حمل و نقل عمومی است و تهیه دستگاه‌های ویژه بانوان بسیار خوب است، اما نبود مدیریت درست در خدمت رسانی و تزریق اتوبوس‌ها به خط مشکل بزرگی است و حالا باید دید تا چه زمانی این مشکل برطرف می‌شود و وضعیت خط ۷ بهتر می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
بخندیم یا گریه کنیم از این همه تدبیر دولت!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار