کد خبر: 1034185
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
سرایت باخت جمهوریخواهان به سنا
ظاهراً قرار است جمهوریخواهان علاوه بر واگذاری کاخ سفید به رقیبان دموکرات، نتیجه انتخابات سنا را هم به آن‌ها واگذار کنند تا کاخ سفید و کنگره به طور کامل یکدست شود. در حالی که بحث‌هایی جدی درباره شکاف در داخل حزب جمهوریخواه امریکا مطرح است، واگذاری مجلسین (کنگره و سنا) و کاخ سفید به دموکرات‌ها، می‌تواند شکستی تاریخی برای جمهوریخواهان رقم بزند. دیروز اعلام شد که «رافائل وارناک»، نامزد دموکرات کرسی سنا در انتخابات ایالت جورجیا پیروز شده و «جان اوسوف» دموکرات نیز توانسته از رقیب جمهوریخواه خود پیشی بگیرد تا دونالد ترامپ نتایج انتخابات سنا را هم مثل کاخ سفید تقلبی اعلام کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دیروز ساعاتی مانده به تأیید نتیجه انتخابات امریکا در کنگره، طرفداران ترامپ به دعوت او در واشنگتن دست به اعتراض زدند و با پلیس درگیر شدند. معترضان طرفدار ترامپ در میدان مقابل کاخ سفید فریاد می‌زدند این میدان امریکایی است. میدان تجمع حامیان ترامپ، همان میدانی است که شهردار دموکرات واشنگتن نام آن را در همراهی با اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور، به «میدان جان سیاهپوستان مهم است» تغییر داد.

ترامپ از سه هفته قبل حامیانش را برای تظاهرات در پایتخت امریکا در روز ششم ژانویه دعوت کرده بود تا بر تصمیم کنگره درمورد اعلام نامزد پیروز انتخابات امریکا تأثیر بگذارد. اعلام برنده انتخابات در کنگره امریکا که مایک پنس به عنوان رئیس سنا نقش اساسی در آن ایفا می‌کند، اغلب اوقات مراسمی نمادین بوده که توجه کمی جلب آن می‌شد، ولی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰، به دلیل اعلام تقلب ترامپ، توجه زیادی به آن جلب شد. تا زمان تنظیم این خبر، گزارشی درباره اینکه چه اتفاقی در جسله کنگره افتاده، منتشر نشده، ولی ترامپ صبح سه شنبه در پیامی توئیتری ادعا کرد که مایک پنس قدرت رد کردن نتیجه اعضای مجمع گزینندگان (الکترال کالج‌ها) را دارد که پیش‌تر بایدن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود. با وجود این انتظار ترامپ، دیروز روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش کرد «مایک پنس» گفته که این قدرت را ندارد که بتواند مانع از تأیید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا توسط کنگره شود؛ خبری که البته ترامپ برچسب «اخبار جعلی» بر آن زد. پسر «دونالد ترامپ» سه شنبه شب در مصاحبه با «شان هنیتی» مجری «فاکس‌نیوز» گفت: «فردا چیز‌های زیادی درباره کشور به شما خواهیم گفت.»

اریک ترامپ فرزند ترامپ روز سه‌شنبه، یک روز مانده به نشست کنگره تهدید کرده بود که اگر جمهوریخواهان از دستور کار رئیس‌جمهور در جلسه کنگره حمایت نکنند، بایستی زندگی سیاسی خود را تمام شده قلمداد کنند. اریک ترامپ گفته است: «می‌توانیم این را بگوییم، زندگی سیاسی هر سناتور یا نماینده کنگره‌ای که [برای ابطال آرای الکترال]نجنگد، خاتمه خواهد یافت، زیرا جنبش «امریکا را دوباره به عظمت برگردان» قرار نیست جایی برود.»

ترامپ‌: بفرمایید برگه‌های تقلبی!

صرف‌نظر از نتیجه جلسه دیشب کنگره، چیزی که بیش از همه چیز جمهوریخواهان را نگران کرده، واگذاری نتایج انتخابات سنا به رقبای‌شان است که باعث خواهد شد ساختار قدرت در امریکا به شدت یکدست شود. دیروز اعلام شد نتایج شمارش آرای دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا نشان می‌دهد که رافائل وارناک از حزب دموکرات رقیب خود سناتور «کری لافلر» از حزب جمهوریخواه را شکست داده و به عنوان اولین سناتور سیاهپوست ایالت جورجیا وارد سنا شده است. بر اساس گزارش رویترز، همزمان جان اوسوف دموکرات نیز با ۱۶ هزار و ۳۷۰ رأی بر «دیوید پردو» جمهوریخواه پیشی گرفت تا چشم‌انداز کنترل سنا از سوی جمهوریخواهان بیش از پیش تیره شود. هرچند شانس برنده شدن برای هر دو نامزد دموکرات یا جمهوریخواه بر سر آخرین کرسی باقی مانده سنا همچنان برابر است، ولی اگر دموکرات‌ها موفق شوند هر دو کرسی را در این انتخابات ببرند با احتساب رأی «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده و رئیس مجلس سنا، به اکثریت سنا نیز تسلط پیدا خواهند کرد. ترامپ روز چهار شنبه مدعی شد که در انتخابات سنا «تقلب» اتفاق افتاده است تا به این ترتیب، حمایت شمار بیشتری از هم‌حزبی‌های خود را در نشست کنگره جلب کند. رئیس جمهور مستقر که ۱۲ روز دیگر کاخ سفید را ترک خواهد کرد، در پیامی توئیتری نوشت: «آن‌ها (دموکرات‌ها) در حال صحنه‌سازی برای «حجم بالایی از رأی‌دهندگان» علیه نامزد‌های جمهوریخواه هستند. آیا منتظر نشسته‌اند ببینند چند رأی لازم دارند؟» ترامپ کمتر از دو ساعت بعد در پیام دیگری نوشت: «همین حالا ۴ هزار برگه رأی پستی در فولتون کانتی پیدا شد. بفرمایید!»

جنبش ترامپ می‌ماند؟!

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا که پیش از این گفته بود، انتقال قدرت در امریکا به دولت دوم ترامپ انجام خواهد شد، دیروز در گفت‌وگویی در حالی درباره برنامه‌اش برای محل زندگی خود بعد از کنار رفتن از این سمت صحبت کرده که تلویحاً به شکست دونالد ترامپ در انتخابات نیز اذعان و از ترک احتمالی واشنگتن صحبت کرد. پمپئو در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارد به کانزاس برگردد یا در واشنگتن دی. سی بماند، گفت: «خانه من کانزاس است. من مطمئنم که در زمان بعد از ترک وزارت خارجه زمان خیلی بیشتری را در کانزاس نسبت به زمانی که وزیر خارجه بودم سپری خواهیم کرد.» برداشت اکثریت هم در امریکا این است که ترامپ در انتخابات بازنده بوده است. نظر‌سنجی جدید پایگاه خبری «جاست نیوز» نشان می‌دهد که بیش از نیمی از امریکایی‌ها «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آتی را پیروز انتخابات می‌دانند و حدود یک سوم از آن‌ها نیز «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا را پیروز دانسته‌اند. نکته مهم این نظرسنجی که بار دیگر شکاف‌های حزبی در امریکا را آشکار می‌کند، این است که ۶۴درصد از شهروندان جمهوریخواه، یعنی هم‌حزبی‌های ترامپ، همچنان او را نامزد پیروز می‌دانند، در حالی که میان شهروندان دموکرات، ۹۴ درصد بایدن را پیروز انتخابات می‌دانند. نگرانی‌های فزاینده‌ای در امریکا وجود دارد که ترامپ حتی بعد از خروج از کاخ سفید هم به چالشی دائمی در امریکا تبدیل شود، به خصوص که اریک ترامپ، فرزند ترامپ روز سه‌شنبه، حامیان ترامپ را جنبش خواند و گفت جنبش «امریکا را دوباره به عظمت برگردان» قرار نیست جایی برود. بحث‌هایی درباره دادگاهی شدن ترامپ به دلیل ادعا‌های مطرح شده و همچنین چالشی که به وجود آورده مطرح است، ولی جیمز کومی، مدیر سابق اداره تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) در کتابش نوشته که دادستان کل آتی در دولت جو بایدن نباید تحقیقات کیفری را علیه دونالد ترامپ به جریان بیندازد. او تلویحاً به شکاف ایجاد شده در جامعه امریکا اشاره کرده و گفته که مأموریت دادستان کل بعدی باید تقویت اعتماد مردم امریکا باشد. این اظهارات به خصوص از این جهت حائز اهمیت است که جیمز کومی از چهره‌های منتقد ترامپ بوده و اغلب هدف تهدید‌ها و توهین‌های این رئیس‌جمهور امریکا قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار