کد خبر: 1033946
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳
دلارام عبد زاده
سرویس جامعه جوان آنلاین: در بودجه پیشنهادی نظام سلامت در سال آینده بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی تخصیص یافته است؛ این در حالیست که دانشگاه‌های علوم پزشکی بر‌اساس ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه از هرگونه حسابرسی مالی مستثنی هستند!

رشد غیرمنطقی امور سلامت

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبارات مربوط به حوزه سلامت با افزایش جدی همراه بوده و به رقم نجومی ۱۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است! به‌عبارت دیگر بخش قابل‌توجهی از افزایش هزینه‌های دولت در حوزه سلامت رخ داده است.

دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بخش اعظمی از بودجه نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهند، به‌طوری‌که از ۱۵۲ هزار میلیارد یاد شده، حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تخصیص یافته است، اما نگاهی به بودجه برخی بخش‌ها از رشد عجیب بعضی برنامه‌های مربوط به امور سلامت از جمله «خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان علوم‌پزشکی» خبر می‌دهد.

اعتبارات مربوط به برنامه «خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان علوم پزشکی» در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تقریباً دو برابر شده و به رقم نجومی بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد هزینه‌های امور سلامت در این بخش با رشد زیاد و غیرمنطقی همراه بوده است.
 
بودجه کلان با وجود تعطیلی دانشگاه

همچنین در فصل آموزش عالی در حوزه سلامت، با وجود تعطیلی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به دلیل شیوع بیماری کرونا، مجموع اعتبارات از رقم ۲۴ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۹۹ به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ رسیده و به عبارتی با رشد ۶۳ درصدی همراه بوده است.

در این فصل برخی از برنامه‌ها با رشد عحیب و غریبی همراه بوده اند، به‌طور مثال برنامه «آموزش نیروی انسانی متخصص - پزشکی و پیراپزشکی» با افزایش حدود ۵/ ۲ برابری همراه بوده و به رقم ۱۳ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان رسیده است. این موضوع در حالی است که دانشگاه‌های علوم پزشکی به علت شیوع کرونا تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند و با توجه به پیش‌بینی‌ها حداقل تا مهرماه سال ۱۴۰۰ به شرایط قبل از بیمار کرونا برنمی گردند.

از سوی دیگر تعداد دانشجویان علوم‌پزشکی نیز نه‌تن‌ها افزایش چشمگیری نداشته، بلکه در اکثر مقاطع با کاهش نیز همراه بوده است. توزیع نامتوازن اعتبارات و تخصیص بخش اعظم بودجه نظام سلامت به دانشگاه‌های علوم پزشکی در حالی صورت می‌گیرد که دانشگاه‌های علوم پزشکی بر‌اساس ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور «از هرگونه حسابرسی مالی بودجه‌ای مستثنی هستند!»

معاف از حسابرسی

در ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور آمده است: «دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستان‏ها و پارک‌های علم و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذیربط هستند، بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه‌های دولتی به‌ویژه قانون محاسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات کشوری و فقط در چهارچوب مصوبات و آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیئت امنا که حسب مورد به تأیید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مورد فرهنگستان‏‌ها به تأیید رئیس‌جمهور و در مورد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی وابسته به نیرو‌های مسلح به تأیید رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح می‌رسد، عمل می‌کنند.»

این عدم حسابرسی باعث می‌شود هیچ نظارتی بر بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت نگیرد و این امر زمینه را برای وقوع تخلفات مالی برای این دانشگاه‌ها فراهم می‌آورد. در مجموع با توجه به نکات یاد شده، به نظر هزینه‌های امور سلامت با رشد زیاد و غیر‌منطقی در بسیاری از بخش‌ها همراه بوده است و نیاز به بازنگری جدی دارد.

از طرف دیگر افزایش دو برابری اعتبارات دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در حالی اتفاق افتاده که میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و همچنین تعداد بیماران بستری با کاهش جدی همراه بوده است که این مسئله علامت سؤال بزرگی را ایجاد می‌کند و نیاز به شفاف‌سازی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار