کد خبر: 1032302
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
اعتراض اعضای شورای شهر پایتخت از بی‌توجهی شهرداری به مصوبات شورا شدت گرفته‌است. به گفته یکی از اعضای شورای شهر برخی از مصوبات شورا بیش از یکسال روی میز شهردار می‌ماند و ابلاغ نمی‌شود. مدت‌هاست که اعضای شورای شهر نسبت به عدم تمکین شهرداری به اجرای مصوبات شورا اعتراض دارند. ادامه این روند صدای رئیس شورا و اعضا را درآورده‌است، حتی اعضا برگزاری جلسات شورا را بی‌فایده می‌دانند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ماه‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند؛ شورایی که همچون شورا‌های دوره پیش حواشی خود را داشت، اما در کنار آن اقدامات مؤثری را نیز به انجام رساند، حال اینکه این اقدامات تا چه میزان به مرحله اجرایی و عملیاتی‌شدن رسیده، موضوعی است که حتی خود اعضای شورا هم شاید از آن رضایت کامل نداشته‌باشند.

تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، عقیده دارند که بسیاری از مصوبات یا اقدامات شورا بی‌نتیجه باقی مانده و به مرحله اجرا یا بهره‌وری نرسیده‌است. این جمله‌ای است که طی ماه‌های گذشته بار‌ها از سوی خود اعضای شورا از رئیس شورای شهر گرفته تا اعضای کمسیون‌های مختلف، آن هم در جلسات علنی مطرح شده و حتی گاهی مصوبات یا وجود نمایندگان مردم در شورا بی‌فایده عنوان شده‌است.

تازه‌ترین گلایه در این‌باره را هم رئیس شورای شهر در جلسه هفته سوم آذر ماه سال جاری مطرح کرد؛ ادعایی که می‌توان آن را جزئی از همین حواشی همیشگی شورا و مهر تأییدی بر گفته‌های پیشین اعضا در همین خصوص دانست. محسن هاشمی رفسنجانی در جلسه دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورای شهر، در خلال تصویب یکی از لوایح پیشنهادی اعضا که موجب اختلاف‌نظر حاضرین در جزئیات تصویب لایحه شده‌بود، گفت: «نیاز به این حجم از اظهار‌نظر و بحث نیست؛ چراکه شورای شهر هر لایحه‌ای را تصویب کند، فایده ندارد و اجرا نمی‌شود.»

هاشمی افزود: «وقتی به مصوبات شورا توجهی نمی‌شود و شهرداری نیز آن‌ها را عملی نمی‌کند، دیگر نیاز به بحث نیست و هرچه را می‌خواهید برای خودتان تصویب کنید!»

عنوان شدن چنین مسئله‌ای در اعتراض به بی‌توجهی شهرداری پایتخت به اجرای مصوبات شورا، آن هم از زبان رئیس شورای شهر معانی زیادی دارد و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. معنایی که می‌توان از آن عدم توجه شهرداری به مصوبات شورا یا شاید کاهش تأثیر‌گذاری و کارآمدی شورای شهر را برداشت کرد. این البته نخستین‌بار هم نیست که هاشمی در خصوص اجرا نشدن مصوبات شورای شهر تهران و عدم اهتمام شهرداری به تصمیمات شورا سخن می‌گوید. رئیس شورای شهر تهران ۱۶ آذر ماه در حاشیه جلسه علنی شورای شهر و در جمع خبرنگاران، با انتقاد از عدم اجرای مصوبات شورا توسط شهرداری گفت: «ما به طور کلی ۵۹۸ مصوبه مختلف را به شهرداری ابلاغ کردیم که حدود شش الی هشت مورد آن به دلیل اختلافات با هیئت تطبیق، هنوز ابلاغ نشده و حال در هیئت اختلاف شورای شهر است.»

هاشمی در آن نشست تأکید کرد: «شهرداری کلیه لوایح و طرح‌هایی را که خودش فرستاده، اجرا کرده‌است، اما طرح‌هایی که اعضا ارسال کرده‌بودند، نواقصی در اجرا داشت و به درستی اجرا نشده‌اند. مثلاً طرحی داریم که ۲۰ درصد و طرحی هم ۹۰ درصد اجرا شده و در همین راستا اشکالاتی بر اجرای طرح‌های مصوب موجود بود.»

گلایه شورای‌شهری‌ها به بی‌توجهی شهردار مدتی است که شدت گرفته و اعضای شورای شهر نیز بار‌ها در صحن علنی به صورت رسمی و غیر‌رسمی اعتراض خود به این موضوع نشان داده‌اند. به طوری که شهرداری و شخص شهردار تهران نیز بار‌ها از سوی اعضای شورای شهر به دلیل عدم اجرای مصوبات شورا، تذکر گرفته‌اند.

این انتقاد‌ها به جایی رسید که رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر هم در جلسه علنی ۱۱ آذر ماه، با اعتراض به عدم تمکین شهرداری به اجرای مصوبات شورای شهر گفت: «در حوزه شهرداری تهران یکی از گرفتاری‌های ما این است که شورا با تمام تلاش‌ها و زحمات، رنج طرح‌ها و لوایحی را برخودش هموار می‌کند و با ساعت‌ها کار کارشناسی و پیگیری، نهایتاً مصوبه‌ای را به اتفاق یا اکثریت آرا رأی می‌دهند و جهت اجرا ابلاغ می‌کنند، اما در شهرداری تهران متأسفانه بعضاً با بی‌توجهی‌هایی روبه‌رو هستیم که مصوبات شورای شهر با گذشت حدود یک سال در کشوی آقای شهردار می‌ماند و ابلاغ نمی‌شود.» محمد جواد حق‌شناس گلایه کرد که «من این پرسش را از آقای رئیس و از اعضای محترم شورای شهر دارم که ما اینجا برای چه نشسته‌ایم و چرا با این وضعیت، مصوبه‌ای را تصویب و ابلاغ می‌کنیم؟!»

ماجرای بی‌ثمر بودن مصوبات شورای شهر و عدم بهره‌مندی شهروندان از خدماتی که باید توسط مدیران شهری ارائه شود، قصه پرتکراری است که به نظر می‌رسد اجرای بسیاری از مصوبات به عمر شورای پنجم نخواهد رسید.

حال باید دید که آیا مردم شاهد ثمره بیش از ۲۰۰ جلسه علنی شورا در سطح پایتخت خواهند بود؟ پایتخت‌نشینان منتظر‌ند ببینند اعضای شورای شهر تهران در این ماه‌های پایانی تا چه میزان پیگیر اجرایی شدن مصوبات شورا و ملزم کردن شهرداری به عملیاتی کردن آن‌ها خواهند بود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار