کد خبر: 1028894
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با خروج آموزشکده‌های فنی، برای آموزش کیفی مهارت مشکلاتی داریم درباره وضعیت رتبه‌بندی معلمان و بررسی این لایحه در مجلس توضیحاتی داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: نگاهی به آمار داوطلبان کنکور و رقابت فشرده در گروه علوم تجربی که هر سال هم تکرار می‌شود، نشانه‌ای از مسیر نامناسب نه فقط در حوزه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان بلکه وضعیت بازار کار کشور دارد.

حالا نتیجه این شده که ۴۰.۴ درصد دانش‌آموزان به تحصیل در «رشته علوم تجربی» هدایت شوند! و تنها حدود ۱۴.۳۷ درصد به تحصیل در «رشته ریاضی فیزیک» سوق پیدا کنند.

این رویکرد موجب شده تا در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ سهم دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه نظری به ۶۵.۲۳ و سهم دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای به ۱۵.۶۲ و سهم دانش‌آموزان کاردانش به ۱۴.۱۹ درصد برسد، که به نظر می‌رسد اگر تمهیدات لازم برای ترمیم وضع موجود فراهم نشود، ادامه این روند برای آینده شغلی کشور به شدت نگران کننده وآسیب زا خواهد بود.

اگر رئیس‌جمهور بار‌ها از "مهارت" و مهارت آموزی سخن می‌گوید، آیا برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی مشخصی وجود دارد؟ وقتی هنرستان‌ها مناسبترین ظرفیت برای آموزش مهارت و کنترل تب ورود به رشته تجربی هستند چرا به دلیل نبود امکانات یا نیروی انسانی کافی به چشم‌انداز تعیین شده برای هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های فنی نرسیده‌ایم؟

در همین رابطه علی الهیار ترکمن؛ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره جایگاه مهارت آموزی در این وزارتخانه گفت: براساس اسناد بالادستی و به ویژه سند تحول بنیادین و قانون برنامه ششم توسعه، در دو حوزه مهارت آموزی را دنبال میکنیم. نخست حوزه مربوط به ارتقای حرفه‌ای معلمان در حین خدمت و دوم، مهارت آموزی برای دانش‌آموزان است.

وی افزود: نظام آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور از دو بخش رسمی و غیررسمی تشکیل شده است که بخش رسمی شامل دو مقطع متوسطه و عالی است و آموزش‌های غیررسمی نیز توسط سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه میشود، در بعد نخست یعنی مهارت آموزی معلمان برنامه‌های مشخصی داریم، اما باید به این نکته توجه کنیم که پیش نیاز ورود به بحث مهارت آموزی معلمان پرداختن به انگیزه‌های درونی و خودانگیخته آنهاست.

الهیار ترکمن گفت: به طور مشخص میخواهم درباره قانون رتبه‌بندی معلمان صحبت کنم که براساس نظام حرفه‌ای صلاحیت و شایستگی، معلمان را در سه بخش عمومی، حرفه‌ای و تخصصی بررسی می‌کند و متناسب با آن برنامه ریزی و معلمان را در ارتقای مسیر شغلی کمک می‌کنیم.

با دستور و بخشنامه نمی‌توان به جلو حرکت کرد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این وزارتخانه، چون با نیروی انسانی سروکار داریم با بخشنامه و دستور نمیتوان به سمت جلو حرکت کرد به همین دلیل قسمتی به ایجاد انگیزه در معلمان مربوط است و قسمتی به انجام تکالیفی که باید برای آنهاداشته باشیم.

لایحه رتبه‌بندی ۲۰ روز دیگر در مسیر مجلس

وی با اشاره به ایجاد انگیزه در فرهنگیان عنوان کرد: رتبه بندی حرف‌های از سال ۹۴ با توجه به ظرفیت‌های قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان اجرا شد و این اواخر از طرف مجلس بحث‌هایی مطرح شد و در نهایت به این‌نتیجه رسیدیم لایحه رتبه‌بندی تقدیم مجلس شود. لایحه رتبه بندی معلمان تدوین و به دولت ارسال شده و پیگیر هستیم در اولویت قرار بگیرد تا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و به قانون تبدیل شود، شاید کمتر از ۲۰ روز دیگر آن را به مجلس برسانیم.

الهیار ترکمن تصریح کرد: قسمت دیگر مربوط به آموزش‌های ضمن خدمت است که هم‌اکنون شناسنامه‌های آموزشی را متناسب با هر شغل و رشته شغلی طراحی کردیم و آن‌ها را به سمت دوره‌های مجازی می‌بریم.

۳۶ درصد دانش‌آموزان به هنرستان‌ها هدایت شدند

وی ادامه داد: قسمت دوم از مهارت آموزی‌ها به دانش‌آموزان مربوط است و ما به استناد قانون برنامه ششم موظف هستیم در دوره متوسطه دوم حداقل ۵۰ درصد دانش‌آموزان را به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی سوق دهیم که هم اکنون ۳۶ درصد در این زمینه موفق بودیم و ۱۴ درصد با تحقق هدف برنامه فاصله داریم البته موانع و مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره موانع عنوان کرد: نخست نگاه اجتماعی است که خیلی کنکورمحور و به سمت رشته‌های دانشگاهی است، اما در حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش ظرفیت‌هایی را به کار گرفته‌ایم مانند استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها.

وی گفت: بنده آرزویی دارم که‌ای کاش آموزشکده‌های فنی در آموزش و پرورش می‌ماند و میتوانستیم با استفاده از ظرفیت آن‌ها بهتر دان‌ش‌آموزان دوره‌های فنی و حرفه‌ای را آموزش دهیم، اما هم‌اکنون این آموزشکده‌ها به دانشگاه فنی و حرفه‌ای تبدیل شده و زمینه استفاده از ظرفیت آن‌ها برای ما محدود است.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار