کد خبر: 1028308
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
حسین فصیحی
در چند هفته اخیر گزارش‌های مشابهی درباره سرقت به شیوه بیهوشی با آبمیوه یا مواد غذایی مسموم منتشر کردیم. شیوه‌ای سنتی که در جریان آن سارقان با آبمیوه یا مواد غذایی مسموم، شهروندان را بیهوش کرده و اموال آن‌ها را سرقت می‌کنند. چند فقره از این پرونده‌ها در پایانه‌های مسافربری تهران تشکیل شده‌بود که متهمان با پرسه در پایانه‌ها، سوژه‌های مورد نظر خود را شناسایی و بعد از جلب اعتماد، آن‌ها را با آبمیوه یا چای مسموم، بیهوش کرده و اموالشان را سرقت می‌کردند. در پرونده‌های مشابه، سارقان به همان شیوه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را بیهوش کرده و اموال آن‌ها را سرقت می‌کردند. همچنین در آخرین پرونده‌های تشکیل شده چند زن سارق با پرسه در بیمارستان‌های دولتی تهران، بیماران یا همراهان آن‌ها را بیهوش کرده و پول و طلاهایشان را سرقت می‌کردند.

این شیوه مجرمان فقط به سرقت منجر نمی‌شود بلکه در برخی پرونده‌ها به مرگ قربانیان پرونده یا تعرض به آن‌ها از سوی متهمان منجر می‌شود. مثل پرونده مردی به نام محمدعلی که با پرسه در شهر، خودش را پزشک معرفی می‌کرد و خانواده‌های جویای کار را فریب می‌داد و بعد از بیهوش کردن آنها، علاوه بر سرقت اموالشان، به زنان هم تعرض می‌کرد. تحقیقات درباره این پرونده نشان داد که یکی از قربانیان به علت شدت مسمومیت جانش را از دست داده بود که پرونده به دلیل تعرض‌های صورت گرفته با اعدام متهم به سرانجام رسید.

عمده مرتکبان این پرونده‌ها اعتراف کرده‌اند که قبلاً به همین شیوه مرتکب سرقت شده بودند و بعد از آزادی از زندان دوباره سریال سرقت‌های‌شان را ادامه داده بودند، به این معنا که مجازات زندان نه منجر به تنبیه آن‌ها شده و نه قانونگذار محرومیتی را متوجه آن‌ها کرده بود که به دلیل سلب آن نخواهند بار دیگر به این شیوه جان شهروندان را با خطر مواجه کنند. موضوع دیگر، چرایی اقبال مجرمان به این شیوه است که دلیل آن نداشتن مهارت «نه» گفتن شهروندان ناشی از اعتماد زودهنگام به افراد بیگانه است. موضوعی که در عمده پرونده‌های کلاهبرداری یا سرقت منجر به موفقیت سارقان و کلاهبرداران می‌شود. تجربه نشان داده است که اعدام مرتکبان این پرونده‌ها- اعدام به دلیل تعرض‌های صورت گرفته- هم نمی‌تواند منجر به کاهش بروز این عمل مجرمانه شود، بلکه مهم‌ترین دلیل ناکامی این دسته از مجرمان آگاهی عمومی افراد جامعه است. نه‌گفتن، به این معنا که ما قصد نداریم مطلبی را پذیرا باشیم، بنابراین با استفاده از این مهارت و بدون اینکه به خود یا دیگران آسیب وارد کنیم «نه» را به صورت فعال بیان کرده و از آسیب‌های پیش‌رو جلوگیری می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار