کد خبر: 1028246
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کارشناس سازمان غذا و دارو گفت: سازمان جهانی بهداشت ایران را در جایگاه دوم یا سوم جهان در زمینه بد مصرف کردن آنتی بیوتیک‌ها قرار داده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: نوشین محمدحسینی سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در نشست خبری آنلاین گفت: آنتی بیوتیک‌های یکی از موثرترین دارو‌هایی هستند که در حیات بشری نقش دارند، انواع شیمی درمانی‌ها انواع جراحی‌ها و بسیاری از اعمال جراحی به آنتی بیوتیک‌ها وابسته است و مقاوم شدن میکروب‌ها به آنتی بیوتیک‌ها آنقدر زیاد است که این ترس وجود دارد شاید به روزی برگردیم که آنتی بیوتیک‌ها کشف نشده بود، از اولین سالی که پنی سیلین به بازار آمد مقاومت به پنی سیلین آغاز شده است الان به مرحله‌ای رسیدیم که آنتی بیوتیک کمی به بازار دارویی عرضه می‌شود و با گزارش‌های مقاومت آنتی بیوتیکی مواجه هستم و کم کم داریم در مقابل میکروب‌ها خلع سلاح می‌شویم.

وی با اشاره به هفته دارو‌های آنتی میکروبیال گفت: این هفته به افرادی که راهکار خوبی ارائه داده‌اند جوایزی اهدا می‌شود و اهمیت این موضوع را بیان می‌کنند در این هفته توجه عموم به آنتی بیوتیک‌ها جلب می‌شود امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا این مشکل چند برابر شده است، هرسال با شیوع آنفلوآنزا شاهد مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها بودیم که بیماری کرونا این مشکل را چند برابر کرده است.

محمدحسینی گفت: امسال نام گذاری این هفته به دارو‌های آنتی میکروبیال تغییر پیدا کرده است و ما شاهد هستیم در برابر قارچ‌ها و ویروس‌ها نیز شاهد مقاومت هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها توضیح داد: بسیاری از ما پزشک را مجبور می‌کنیم که آنتی بیوتیک را نسخه کند، بسیاری از ما وقتی علائم بیماری در بدن کاهش پیدا می‌کند مصرف دارو را قطع می‌کنیم، علامت‌های بیماری بسته به نوع دارو متفاوت است و با مصرف دارو اولین گروهی از میکروب‌ها که از بین می‌روند ضعیف‌ترین هستند و میکروب‌های قوی‌تری هنوز باقی مانده‌اند و ممکن است بعد از گذشت دوره‌ای مجدد بیمار شویم و دوره درمان طولانی‌تر شود. تکمیل نکردن دوره درمان از مصادیق مصرف خودسرانه دارو است.

وی در خصوص جایگاه ایران در زمینه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها افزود: سازمان جهانی بهداشت در بین ۶۵ کشوری که بررسی کرده ایران را در جایگاه دوم یا سوم در زمینه بد مصرف کردن آنتی بیوتیک‌ها قرار داده است.

محمدحسینی افزود: سازمان غذا و دارو در این خصوص اقداماتی را در سطح شهر و مدارس در راستای فرهنگ‌ساری انجام داده است و فیلم‌های آموزشی برای همکاران پزشک تهیه شده است و از آمار تجویز ۵۱ درصدی کرونا به ۳۹ درصد رسیدیم که این آمار هنوز بالا است و باید به سی درصد برسد.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: اولین آنتی بیوتیک مضر پر مصرف در کشور مترونیدازول است که پس از آن آموکسی کلاو و پنی سیلین قرار دارند که پنی سیلین در انتی بیوتیک‌های تزریقی در رده اول قرار دارد.

وی گفت: مصرف آنتی بیوتیک در بیماری ویروسی نه تنها کمکی به ما نمی‌کند بلکه میکروب‌های خوب بدن را از بین می‌برند و بدن را در مقابل بیماری ویروسی ضعیف‌تر می‌کند. فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه مطابق قانون ممنوع است.

محمد حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره عمده‌ترین عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها توضیح داد: در خصوص مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک آمار دقیقی وجود ندارد و تاکنون اعلام نشده است و به همین دلیل عوارض مصرف خودسرانه نیز اعلام نمی‌شود عوارض عمومی مصرف خودسرانه، گسترش مقاومت میکروبی است و میکروبی که در بدن هست به آنتی بیوتیک مقاوم می‌شود و و با عطسه و سرفه که از بدن خارج می‌شود به شخص دیگر ضرر می‌زند و به نوعی مردم را در مقابل میکروب بی سلاح می‌کنیم

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها منجر به از بین رفتن میکروب خوب بدن و روده می‌شود و جذب غذا ضعیف می‌شود و این موضوع سیستم ایمنی بدن را دور می‌کند، افرادی که آنتی بیوتیک را دور می‌ریزند و از طریق طبیعت دفع می‌شوند دو مرتبه به چرخه انسانی برمی‌گردد و مقاومت میکروبی را ایجاد می‌کند و ضرر‌های آن به جامعه جهانی می‌رسد.

وی افزود: دارو‌ها را نباید از مسیر غیررسمی تهیه کرد این داروخانه صرفا در اختیر بیمارستان‌های قرار می‌گیرد که بیماران بستری کرونا را دارند و اگر خارج از این مسیر مصرف می‌شوند تقلبی است و برخی دارو‌هایی که کشف شده فقط برچسب رمدسیویر داشته است و نباید از بازار غیررسمی خریداری دارو انجام شود.

محمدحسینی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا در اختیار معان بهداشت قرار گرفت افزود: این واکسن به گروه‌های خاص و پرخطر رسید و افراد عادی با شستن دست‌ها و استفاده از ماسک در برابر آنفلوآنزا ایمن هستند و واکسن برای زنان باردار و بیماران خاص در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفت.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار