کد خبر: 1027821
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
رسول سنائی‌راد
موج سوم پاندمی کرونا را در حالی تجربه می‌کنیم که متأسفانه با افزایش بیماران و تلفات، هنوز تعدادی از مردم به رعایت ضوابط بهداشتی و پروتکل‌ها توجهی نداشته و همچنان به سفر‌ها و تجمعات دورهمی ادامه می‌دهند.

حال آنکه بار سنگین ورودی به بیمارستان‌ها نه تنها اکثریت فضای بخش‌های ویژه بیمارستان‌های کرونایی را اشغال کرده‌اند، بلکه گله‌مندی و خستگی کادر زحمتکش و پرتلاش درمانی را نیز موجب شده‌اند.

چنین روندی بر تعداد شهر‌های کشور با وضعیت قرمز کرونایی مرتب می‌افزاید و نامعلوم بودن زمان دسترسی قطعی به واکسن و داروی درمان کرونا آینده مبهم و خطرناکی را متصور و توجه و رسیدگی به این وضعیت غیرمنطقی و خسارت‌بار را ضروری می‌سازد.

برای تغییر این روند و وضعیت پرهزینه و خطرناک، ستاد ملی مبارزه با کرونا به طرح جامع اعمال محدودیت‌ها برای کنترل کرونا رسیده است که از شنبه اول آذرماه به اجرا گذاشته خواهد شد.

در این طرح با سطح‌بندی شهر‌ها به قرمز، نارنجی و زرد و طبقه‌بندی مشاغل و خدمات، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در فعالیت مراکز تجاری و خدماتی و تردد‌ها و مسافرت‌هایی اعمال خواهد شد که مهم‌ترین آن‌ها برای شهر‌های دارای وضعیت قرمز عبارت‌اند از:

۱. تعطیلی تمام فعالیت‌ها و مشاغل، به جز گروه اول که با مایحتاج ضروری، بهداشت و درمان و ایمنی مرتبط می‌باشند.

۲. ممانعت از ورود و خروج به این شهر‌ها و اجازه سفر به کسانی که قصد استفاده از قطار و هواپیما را دارند، تنها به شرط دادن تست کرونا و منتفی بودن نتیجه آن.

۳. محدودیت تردد‌های درون‌شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح.

۴. تشدید غربالگری و ممانعت از تردد افراد آلوده و بیمار به سطح اجتماع و نگهداری آنان در مراکز قرنطینه.
نمی‌توان انکار کرد که این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از سر اضطرار و ناچاری و برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری یا کاهش از بیماری و مرگ‌ومیر شهروندانی است که ارقام مرتبط با این ویروس منحوس به طور مرتب رکورد‌های جدیدی بر جای گذاشته و اگر همین روند ادامه پیدا کند، برخی پیش‌بینی‌ها رقم ۱۰۰۰ مورد مرگ و میر روزانه را ادعا کرده‌اند.

بنابراین، این محدودیت‌ها در راستای قطع زنجیره ابتلا و پیشگیری از بیماری اعمال می‌شود که اصلی‌ترین رکن آن همکاری و مشارکت مردم در گام اول و جدیت مجریان و ضابطان در گام دوم خواهد بود.

البته در این میان معیشت مردم نباید مورد غفلت قرار گیرد و لذا اجازه فعالیت به مراکز تولیدی به شرط رعایت پروتکل‌های مرتبط داده شده و سفر‌های شغلی که با استفاده از وسایل نقلیه عمومی انجام می‌شود، به شرط گرفتن تست کرونا بلامانع اعلام و با خروج شهر‌ها از وضعیت قرمز، اجازه فعالیت به سطوح دیگری از مشاغل داده شده است.

از سوی دیگر تجارب سایر کشور‌ها و همچنین تجربه کشور خود ما در ماه‌های گذشته که بخش‌هایی از همین محدودیت‌ها به اجرا گذاشته شد، گویای پدید آمدن پیامد‌ها و عوارض اقتصادی، اجتماعی و انسانی در اجرای این محدودیت‌ها است که پایش و بازخورد‌گیری مداوم و همه‌جانبه‌نگری را برای مدیریت و کاهش این عوارض طلب می‌نماید.

در این صورت می‌توان انتظار داشت که مردم نیز به همراهی و همکاری برای اجرای این طرح به صورت داوطلبانه رو آورده و به استفاده از ابزار اجبار و الزام همچون جریمه و توقیف نیاز چندانی نباشد. هرچند اجرای این طرح، همچون سایر قوانین و ضوابط، با بی‌اعتنایی و حتی مخالفت اقلیت کوچکی از جامعه و افراد هنجارستیز مواجه خواهد شد که حفظ سلامت مردم اعمال ضابطه از سوی مجریان طرح و حمایت از ضابطان را طلب می‌نماید که در این طرح نیروی انتظامی و بسیج مأموریت پایش و اعمال طرح را بر عهده گرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار