کد خبر: 1026831
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
پاسخ وزارت جهاد كشاورزي به «جوان»:
پس از انتشار گزارشی با عنوان «ملخ‌ها نیامده ۱۰ میلیارد تومان قاپیدند» در هشتم آبان‌ماه و در همین صفحه، وزارت جهاد کشاورزی پاسخی را به دفتر روزنامه ارسال کرده‌است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: پاسخ وزارت جهاد کشاورزی به گزارش «جوان» به این شرح است:
۱- در سال زراعی ۹۹-۹۸ در سطح ۴۰۶ هزار هکتار عملیات سمپاشی علیه ملخ صحرایی در ۱۰ استان کشور از آبان ۹۸ تا پنجم مرداد ۹۹ به صورت شبانه‌روزی با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های سازمان حفظ نباتات و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های درگیر صورت گرفت. در این عملیات حدود ۲ هزار نفر کارشناس، تکنسین، مدیر و مدیران ارشد در سطوح مختلف تا ستاد مرکزی در تهران تلاش ایثارگرانه‌ای انجام دادند. نتیجه این عملیات، جلوگیری از خسارت این آفت به مزارع و باغات جنوب کشور شد. کیفیت و نحوه اجرای عملیات مربوط به تأیید مرکز بین‌المللی ملخ صحرایی رسید.

۲- اعتبار لازم برای عملیات اجرایی سال گذشته بعد از تصویب ستاد بحران کشور و تأیید هیئت محترم دولت به صورت مرحله‌ای از طریق سازمان مدیریت برنامه به این سازمان شروع به پرداخت شد. مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال مدنظر آن جریده محترم یکی از مراحل پرداخت قانونی این عملیات اجرایی علیه ملخ صحرایی است. بنابراین جهت روشن کردن اذهان عمومی عرض می‌شود این مبلغ برای پرداخت هزینه‌های انجام شده از قبیل سم، سمپاش‌های خریداری شده و عملیات صورت گرفته توسط هواپیما‌های سمپاش می‌باشد. به عبارت دیگر سازمان‌های درگیر از محل اعتبارات خود و ایجاد تعهد، کار را انجام دادند و از تأخیر عملیات جلوگیری کردند و مبالغ هزینه‌کرد آن‌ها بعد از بررسی‌های کارشناسی و رسیدگی‌های مالی به تدریج پرداخت شده‌است. پس برخلاف نظر آن جریده موضوعی به نام قاپیدن به هیچ وجه مطرح نیست. اگر از شعبات خود در استان‌های مربوطه پرس‌وجو می‌کردند، هرگز چنین مطالبی نگارش نمی‌شد.

۳- طبق قانون مصوب مجلس، سازمان حفظ نباتات قانوناً موظف به مبارزه با ملخ صحرایی به صورت دولتی است و می‌تواند در این راه از کمک و همراهی همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی استفاده کند که این امر با توجه به شرایط موجود انجام شده‌است. هیچ سازمان و مؤسسه‌ای در دولت جمهوری اسلامی ایران صلاحیت، اهلیت و وظیفه مبارزه ندارد. بنابراین نه سازمان محیط‌زیست و نه سایر دستگاه‌ها نمی‌توانند ادعای دیگری داشته‌باشند.

۴- دستورالعمل مبارزه با ملخ صحرایی بعد از تأیید و به‌روزرسانی به وسیله فائو در کشور اجرا شده و تمامی روش‌ها، سموم و مدل‌های ردیابی مورد تأیید مراکز بین‌المللی و کنترل آفات از جمله مرکز کنترل ملخ صحرایی فائو است.

۵- در صورت عدم انجام مبارزه طبق فرمایش کارشناس موصوف آن جریده ۳۰ درصد محصولات باغی، زراعی و مرتعی کشور به وسیله آفت نابود و به جز وارد کردن خسارت‌های چندهزار میلیاردی احتمالاً باعث نارضایتی شدید و حتی تنش‌های اجتماعی در استان‌های جنوبی کشور می‌شد.

۶- بدیهی است بار اصلی مبارزه با این آفت برعهده سازمان حفظ نباتات و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌هاست. البته همانگونه که از استانداران، فرمانداران و بخشداران جنوبی کشور درخواست کمک در این دو سال نموده و آنان نیز با لطف خود کمک‌هایی را که می‌توانستند در اختیار ستاد‌های عملیاتی در جنوب کشور قرار دهند، در پاره‌ای از مواقع از همراهی نیرو‌های ارتش، سپاه، بسیج و نیرو‌های انتظامی بهره‌مند بوده‌ایم. طبیعی است در مواجهه با آفتی بیگانه که هست و نیست کشاورزی جنوب را در معرض خطر قرار داده باید جهت هم‌افزایی از ظرفیت‌های دستگاه‌ها استفاده کرد. (کما اینکه این اتفاق در تمامی کشور‌های دنیا یک امر عادی است)
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار