سرویس اقتصاد جوان آنلاین: خبرهای رسیده از بازار حاکی از آن است که بازار همچنان با کمبود روغن خوراکی مایع و جامد مواجه است و شرکتها توزیع این کالای اساسی را قطره چکانی کردهاند و در برخی موارد در کنار روغن کالاهای کممصرف و غیرضرور مانند لپلپ را به فروشگاهها تحمیل میکنند، این در حالی است که وزیر صمت حدود ۱۰ روز پیش، از عرضه این کالا به همراه اقلام اساسی دیگر در بازار خبر داده و گفته بود: «هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.»
وضعیت بازار روغن مناسب نیست و این کالا یا موجود نیست یا با کمبود شدیدی مواجه است
صرفنظر از افزایش قیمت بسیار شدید این کالا به علت دلالبازی که تا سه برابر نیز بالا رفته است، مغازهداران با گله و شکایت از شرکتها میگویند که در کنار روغن باید کالاهای غیرضرور دیگری (لپلپ، سس مایونز و...) را از شرکتها خریداری کنیم تا روغن به ما بفروشند. فروشندگان میگویند خرید کالاهای دیگر در کنار روغن، برای فروشنده به صرفه نیست؛ چراکه ممکن است آن کالا خریدار نداشته باشد و روی دست فروشنده باقی بماند.
بررسیهای میدانی از عمدهفروشیها نشان میدهد که روغن در عمدهفروشیها وجود ندارد و فروشندگان علت این کمبود را، نبود مواداولیه تولید کارخانهها عنوان میکنند. برخی از عمدهفروشها از توزیع نشدن روغن در بازار با وجود اظهارات مسئولان، انتقاد داشتند و میگفتند دولت باید این کالا را به وفور به بازار عرضه کند تا عرضه و تقاضا متعادل شود. همچنین در کنار کارخانههای تولید کیک و شیرینی و شکلات برخی از شرکتهای تولید سس مایونز نیز به بهانه نبود روغن، توزیع خود را کاهش داده و قیمتها را گران کردهاند.
عرضه روغن به فروشگاههای زنجیرهای
برخی دیگر، وجود دلالان را در بازار روغن علت عمده کمبود آن میدانند و معتقدند: «روغن فقط به فروشگاههای زنجیرهای عرضه میشود و این فروشگاهها نیز با عرضه خارج از شبکه، روغنها را بهجای واگذاری به مصرفکننده با قیمتهای مناسب، آن را به دلالان با قیمتهای بالا میفروشند و سوداگران آن را با قیمتهای بسیار گزاف به بازار عرضه میکنند.»
فروشندگان، رسیدگی بیشتر دستگاههای ذیربط و نظارت بیشتر دستگاههای نظارتی را به ویژه در شبکه توزیع برای تعادل در بازار روغن خواستار شدند.
وضعیت روغن در خردهفروشیها
در خردهفروشیها نیز وضع به همین صورت است و روغن در قفسهها یا مشاهده نمیشود یا انگشتشمار است و این فروشگاهها نیز به صورت بسیار محدود، روغن را به مردم عرضه میکنند. گزارشهای میدانی حاکی از آن است که همچنان کمبود روغن در بازار محسوس است و وعده مسئولان مبنی بر توزیع این کالا برای تثبیت بازار، هنوز عملیاتی نشده و باید هرچه زودتر این اقدام انجام شود. حالا علاوه بر رفع مشکل تولیدکنندگان روغن خوراکی در زمینه واردات مواداولیه، باید نظارت دقیق و جدیتری روی شبکه توزیع صورت گیرد تا دست دلالان از این بازار قطع شود.
نداشتن ثبات در مدیریت تنظیم بازار انواع کالاهای اساسی و مصرفی و تصمیمات متعدد از سوی مقامات ارشد کشور باعث شده است با وجود فراوانی برخی محصولات، قیمتها در برابر کاهش قیمت مقاومت نشان دهند.
به نظر میرسد که برخی مدیریتها از جمله بازار از سوی مقامات ارشد کشور به روش آزمون و خطا است و ثبات و استقلال رأی در آنها دیده نمیشود که اثرات و عواقب آن در سفره مردم خودش را نشان میدهد.