کد خبر: 1023234
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
شهردار منطقه ثامن مشهد در خصوص تخریب مسجد «هفت در» گفت: تخریب این مسجد سه روز پیش از اینکه اداره کل اوقاف به شهردار نامه ارسال کند، انجام شده است و نه در روز اربعین.

به گزارش جوان آنلاين، نعمتی امشب در نشست با خبرنگاران در خصوص تخریب مسجد هفت در، گفت: نقطه مهم طرح تفصیلی بافت اطراف حرم افزایش معابر پیرامون حرم امام رضا(ع) است که چهار خیابان شعاعی(شهدای حج، بلوار امیرالمومنین، رضوان و خیابان آیت الله طبسی) به اطراف حرم اضافه می شود که در حال حاضر ساخته شده‌اند و بلوار شارستان این خیابان‌ها را به هم وصل می کند.
شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به این نکته که بلوار شارستان با عرض 55 متر امکان ترافیک را بدر این منطقه برقرار می ‌کند، تصریح کرد: چنانچه روزی زیر گذر حرم حذف و به فضای حرم اضافه شود باید شارستان رضوی کامل شود تا پاسخگوی ترافیک بافت حرم مطهر باشد.
وی ادامه داد: بخش‌هایی از شارستان طی 25 سال گذشته در منطقه ثامن اجرا شده و در دوره جدید مدیریت شهری تمام تلاش ما اجرای شارستان، ره باغ‌ها و فضای سبز بوده است بر همین اساس خیابان آیت الله طبسی و بلوار رضوان در دوره مدیریت جدید شهری بازگشایی و شارستان رضوی هم از خیابان شیرازی تا طبرسی در دستور کار اجرای منطقه ثامن قرار گرفته که از خیابان شیرازی تا تپل محله به بهره برداری رسیده و از تپل محله تا خیابان طبرسی در دست اجرا است.
نعمتی ادامه داد: حدفاصل خیابان شیرازی تا خیابان طبرسی در مسیر شارستان رضوی 402 پلاک وجود داشته که باید نسبت به خرید آن جهت بازگشایی مسیر اقدام می‌کردیم و غیر 9 پلاک مابقی پلاک‌ها خریداری شدند که مساحتی حدود 55 هزار متر مربع را تشکیل می‌دهد و ارزش روز این تملک 1600 میلیارد تومان است که از هزینه‌های شهر بابت بازگشایی شارستان رضوی بین خیابان شیرازی تا طبرسی انجام شده است.
شهردار منطقه ثامن مشهد در خصوص در خصوص مسجد مورد بحث هم اظهار کرد: این مسجد در محدوده تپل محله تا طبرسی و در مسیر سواره قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بنابراین باید برای این مسجد توافقاتی انجام می‌شد، که سال 97، با اداره اوقاف توافقی برای مسجد انجام دادیم و بر اساس این توافق عنوان شده از آنجا که مسجد در مسیر راه است این مسجد گرفته و معوض آن ساخته می‌شود.
نعمتی ادامه داد: همچنین همزمان با آن، توافقی هم برای مسجد امام صادق(ع) که در وسط بلوار رضوان قرار داشته با اداره اوقاف انجام دادیم که در نهایت 16 خرداد ماه توافق شد که امضای شهردار وقت مشهد و مدیرکل اوقاف(تقی زاده خامسی و حجت الاسلام احمدزاده) در آن وجود دارد و مقرر شده به جای این دو مسجد، مسجدی نبش رضوان 10 با وسعت بزرگتر ساخته شود.
شهردار منطقه ثامن با تاکید بر این که این مسجد در حال حاضر حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: بنابراین مسجد معوض مسجد هفت در به استناد توافق در سال 97 ساخته شده است.
وی یادآور شد: تاکنون 18 مسجد بین نهاد اجرای طرح و اوقاف مورد توافق قرار گرفته که نسبت به ساخت معوض مساجد اقدام شده است.
نعمتی ضمن تاکید بر اینکه در تمام مساجد ابتدا با اداره اوقاف توافق شده و بعد معوض آن ساخته شده است، گفت: هفت در تنها مسجدی است که زمانی تحویل گرفتیم که معوض آن ساخته شده بود.
شهردار منطقه ثامن مشهد خاطرنشان کرد: 29 شهریور ماه سال 99 با اداره کل اوقاف جلسه‎ای برگزار و صورتجلسه نوشته شده که به استناد صورتجلسه فوق، مسجد را تحویل گرفتیم و صراحتا در این صورتجلسه نوشته شده مسجد هفت در و دو رقبه همجوارِ وقفِ بر آن تحویل
نهاد مجری طرح گردید و این صورتجلسه به امضای شهردار مشهد و مدیرکل اوقاف استان رسیده است.
وی بیان کرد: این صورتجلسه به دلیل اینکه تشریفات امضایش به طول انجامیده است 12 مهر ماه سال جاری ابلاغ شده و ساعت 14 عصر روز 13 مهر ماه سال جاری به همراه نماینده اوقاف، نماینده هیائت امنای مسجد و نمایندگان شهرداری و اجرائیات منطقه ثامن در محل حضور پیدا کردیم و نسبت به تحویل گیری فیزیکی و تخلیه مسجد و لیست کردن اموال و جابه جایی آنان به یک مکان امن، اقدام کردیم.
نعمتی تصریح کرد: بعد از تخلیه، مسجد در اختیار کارگاه قرار گرفته و همان روز نسبت به تخریب مسجد اقدام شد و سه روز پس از تخریب اداره کل اوقاف نامه را در تاریخ 16 مهر ماه نوشتند با این مضمون که نماینده مشاور طرح تفصیلی اعلام کرده که امکان نگه داری مسجد وجود دارد.
شهردار منطقه ثامن مشهد ابراز کرد: اولا این نامه بعد از تخریب مسجد به دست ما رسیده و ما عملیات اجرایی کارگاه را انجام دادیم و ثانیا نظر مشاور نظر لازم الاجرا نبود به این دلیل که هنوز در جایی مصوب نشده است؛ بر اساس طرح مصوب این مسجد در مسیر سواره خیابان شارستان رضوی قرار داشته است.
وی گفت: در مدیریت جدید شهری تاکنون 4600 متر مربع فضای مساجد یا ساخته شده و در یا در حال ساخت است که دو برابر عملکرد 25 سال گذشته منطقه ثامن در توسعه مساجد محسوب می‌شود.
نعمتی با بیان این نکته که کم کردن عرض شارستان مخالفین زیادی دارد، ابراز کرد: چراکه میلیارد تومان سرامیه شهر از دست می‌رود.
شهردار منطقه ثامن تاکید کرد: اینکه گفته شده شهرداری پس از نامه اداره کل اوقاف مبنی بر نظر مشاور طرح، اقدام به تخریب مسجد کرده خلاف واقع است و مستندات آن وجود دارد.
وی با تاکید بر این نکته که روز اربعین کارگاه به طورکل به حرمت این روز تعطیل بوده و هیچ فعالیتی عمرانی در آن روز در آن محل انجام نشده، گفت: تخریب مسجد روز 13 مهر ماه انجام شده است.
نعمتی در خصوص این ادعا که گفته شده بود بدون هماهنگی اوقاف اموال از مسجد خارج شده، این ادعا را رد و بیان کرد: اداره کل باید در خصوص این ادعا، خود پاسخ دهد و نماینده اوقاف، خادم مسجد، نماینده اجرائیات مسجد، رئیس اجرائیات و نماینده شهرداری حضور داشته و امضا کرده‌اند.
شهرداری منطقه ثامن مشهد در خصوص اعتراض پژمانفر، رئیس کمیسیون 90 مجلس شورای اسلامی هم بیان کرد: ایشان به توضیحات بنده توجه نکردند و چنانچه اجازه می‌دادند این سخنان را مطرح کنیم شاید این‌گونه نمی‌شد.
وی بیان کرد: ما در مراجع قانونی به استناد مدارک پاسخگو خواهیم بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار