کد خبر: 1022694
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰
مجید افضل‌زاده

سرویس بین الملل جوان آنلاین:  روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در سال‌های ۴۱ تا ۵۷ را انقلاب انسانی می‌نامند یعنی نهضتی که تحولش ابتدا در انسان‌ها رقم خورد و در گام بعد انسان متحول‌شده، تحول در جامعه را رقم می‌زند. این مسیر از انقلاب انسانی آغاز و به انقلاب اسلامی می‌رسد و در ادامه مسیر از مواقف دولت اسلامی و جامعه اسلامی عبور کرده و به تمدن اسلامی می‌رسد. چنین مسیری نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه برای دیگر کشور‌های مسلمان نیز مطرح شده و برای تحقق تمدن اسلامی نیازمند حرکت ملت‌های مسلمان به سمت تمدن اسلامی هستیم و برای این معنا باید موانع چنین اقدامی را از میان برداشت.


شرایط منطقه غرب آسیا به گونه‌ای است که با مانع بزرگی به نام امریکا در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مواجه است و این حضور با مجاهدت‌های گروه‌های مقاومت در ابعاد مختلف به چالش کشیده شده به صورتی که خروج امریکا از این کشور‌ها محتمل است و در آینده‌ای نه چندان دور امریکا حضور فیزیکی در منطقه نخواهد داشت. سؤال اصلی این است که با وجود حضور چند بعدی امریکا در منطقه، نسخه منطقه پس از خروج نظامی چه خواهد بود و به معنای دیگر، برای اینکه شرایط منطقه به قبل از اشغال امریکا در منطقه برنگردد و هرج و مرج‌های حاکم بر آن پس از خروج امریکا دوباره رقم نخورد چه تمهیداتی را باید در نظرگرفت؟ این سؤال در شرایطی مطرح می‌شود که در کنار پادگان‌های نظامی، تعداد زیادی از مؤسسات و مجموعه‌های امریکایی در قالب اجتماعی منطقه فعال هستند و چنین مؤسساتی حرکت انقلابی ملت‌های منطقه را مختل می‌کنند.


در پاسخ به این سؤال این نکته را باید مدنظر داشت که خروج امریکا از منطقه بسان خروج امریکا از جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ است و منطقه در شرایطی مانند ایران در آن دوران است و همچنان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات ایجابی بسیاری رقم خورد چنین گامی را برای منطقه نیز می‌توان متصور شد، با این توضیح که بعد از پیروزی انقلاب نظام با چالش‌های جدی در زمینه‌های زیرساختی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مواجه بود و امام خمینی برای رفع چالش‌ها از برگ برنده خود یعنی «حضور مردم» استفاده کرد و با همین مردم سازوکار‌های تحقق عینی انقلاب را رقم زد و با تشکیل یا تأیید حرکت‌های مردمی، جریان جهاد سازندگی و نهضت سواد آموزی، بسیج و کمیته امداد و چندین نهاد دیگر را رقم زد و مشکلاتی که حل آن نیازمند زمان و بودجه فراوان بود را با کمترین زمان و بودجه مرتفع کرد و توانست نهاد‌های تأسیسی را به الگوی خوبی برای حل مسائل کلان تبدیل کند.


منطقه درگیر مسئله امریکاست و هر چند شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس موج بیداری ضدامریکایی را در کشور‌هایی مانند عراق ایجاد کرد و موج خروج امریکا در چنین کشوری شدیدتر شد ولی با خروج امریکا به عنوان مانع جدی رشد کشور‌ها همچنان مشکلات متعدد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این کشور‌ها پابرجا خواهد ماند. در چنین شرایطی نسخه‌های تأسیسی انقلاب اسلامی مانند جهاد سازندگی، کمیته امداد و... راهگشای بخشی از مشکلات آنان است و اگر نهضتی مردمی برای سازندگی و حل مشکلات کشور‌های منطقه به جریان بیفتد ادامه حل معضلات پس از خروج نیز رقم می‌خورد و از آنجایی که بیشتر حرکت‌ها و نهضت‌ها نیازمند حرکت تعدادی خط‌شکن و پیشران است در این حرکت‌ها ظرفیت‌هایی مانند حشد الشعبی با ورود در حوزه سازندگی و خدمات اجتماعی به صورت گسترده می‌تواند مسیری را باز کند که در آن مردم به نقش‌آفرینی بپردازند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار