کد خبر: 1022475
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۵
وحید حاجی‌پور
چند روز پیش بود که روزنامه «جوان» در یادداشتی به شگرد‌های وزارت نفت برای فرار از پاسخگویی به نهاد‌های نظارتی پرداخت و با اشاره مستند به چند مصداق که چگونه این وزارتخانه با برگزاری و ابطال مناقصات برای پروژه‌ها و تغییر مداوم شرح کار آنها، منافع ملی را به خطر انداخته و طی هفت سال اخیر، میلیارد‌ها دلار ضرر به کشور وارد آورده است، اشاره کرد. در پاسخ به این یادداشت، وزارت نفت جوابیه‌ای را ارسال کرد که وفق قانون مطبوعات روز گذشته منتشر شد، اما این جوابیه چنان از شلختگی و آلزایمر رنج می‌برد که گویی نویسنده آن، حتی نمی‌دانسته وزیر نفت پیش‌تر چه گفته بود. وزارت نفت در جوابیه خود، تحریم را ترجیع‌بندش قرار داده و ادعا کرده است که با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه طی چند سال اخیر و کمبود منابع مالی، عقب‌ماندگی در پروژه‌ها و عدم پیشرفت امور، طبیعی است. به بیان ساده‌تر، وزارت نفت با چنگ زدن به تحریم سعی دارد هرگونه قصور را بر گردن تحریم‌ها بیندازد، در صورتی‌که فراموش کرده است شخص وزیر نفت در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۳ به مجلس رفت و یک ادعای بزرگ را مطرح کرد. زنگنه در آن جلسه گفت حتی در شرایط تحریم تا پایان سال ۹۶ می‌توانیم به ظرفیت تولید ۷ /۵  میلیون بشکه در روز برسیم.

اگر وزارت نفت تحریم‌ها را بهانه می‌کند و می‌خواهد در جامه تحریم‌ها، خود را از کم‌کاری‌ها مبرا کند، پس چگونه است که وزیر نفت از افزایش تولید نفت و میعانات به میزان ۷ /۵ میلیون بشکه در پایان سال ۹۶ سخن گفته بود. زنگنه یا سر مجلس و مردم کلاه گذاشته است یا اصولاً، چنین نمایشی برای آن بوده که وزیر نفت از خود یک چهره فنی و «مجاهد» در حوزه اقتصاد بتراشد.‌ای کاش وزارت نفت به جای بهانه کردن تحریم‌ها به روند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران در چهار سال پایانی دولت دهم و رکوردزنی آن در توسعه بالادست اشاره می‌کرد تا مشخص شود چطور آن روز‌ها همه چیز در مسیر توسعه قرار داشت و طی دو سال اخیری که تحریم‌های ثانویه و نه جهانی، علیه ایران شکل‌گرفته، دستاویز جدیدی برای توجیه ناکارآمدی‌ها خلق شده است!

در بخش دیگر این جوابیه آمده است که در این دولت تولید گاز از پارس جنوبی افزایش یافته و تولید از میادین غرب کارون چند برابر شده است؛ این هم از عجایب روزگار است که وزارت نفت روی اعدادی مانور می‌دهد که بخش اعظم آن در دولت گذشته انجام شده و دولت فعلی با پیش بردن بخش اندک کار و «قیچی کردن» روبان افتتاح، قصد دارد آن را به نام خود تمام کند. در بخش دیگری از این جوابیه به نیرو‌های متخصص و جوانی اشاره شده که با سن زیر ۴۰ سال برای کشور افتخارآفرینی کرده‌اند. اگر منظور وزارت نفت از این جوانان، شاگردان دانشگاهی آقای وزیر هستند که بدون یک روز کار کارشناسی به مدیریت‌های ارشد نفت نائل شده‌اند، این حرف پذیرفتنی است که واقعاً اقدام بی‌نظیری در تاریخ صنعت نفت بود، اما اگر منظورشان، ویژه‌خواری مدیران نفتی استخدام «فله‌ای» نمایندگان مجلس با مدارک تحصیلی فقه، الهیات، معماری، مطالعات اجتماعی و... است، دیگر مجالی برای بی‌نظیر ندانستن عملکرد وزارت نفت نمی‌ماند!

در بخش اعظمی از جوابیه وزارت نفت به حاشیه پرداخته شده است و قصد ندارد به خمیرمایه نقد مطرح شده در خصوص چندباره شدن برگزاری و ابطال مناقصات و تغییرات مکرر شرح کار پروژه‌ها بپردازد. تنها در بخش پایانی این جوابیه آمده است که وزیر نفت بار‌ها به مجلس رفته و به سؤالات پاسخ داده است. در این بخش هم هیچ اشاره‌ای به شگرد‌های زنگنه برای فرار از پاسخگویی نشده که این نشان می‌دهد وزارت نفت همچنان به‌کلی‌گویی مشغول است، آن‌هم به شکل ابتدایی خود و سعی دارد با توجیهات نخ‌نمای خود «کوچه علی چپ» را برای عبور انتخاب کند. به وزارت نفت توصیه می‌شود یک‌بار دیگر یادداشت منتشر شده در این جریده را مطالعه کند و به جای فرافکنی و عنوان کردن مباحث بی‌ارتباط به آن یادداشت پاسخ دهد که دلیل انفعال هفت ساله در بالادست نفت چه بوده و چه کسی مسئول ضرر‌های تحمیلی به کشور است، البته به جز تحریم‌ها!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
اصلا جرا قوه قضاییه وزیر نفت را محاکمه نمیکند؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
انقلابی بودن یعنی استفاده کامل از خرد _ اندیشه و علم و توجه به مردم و منابع و منافع مردم و شکوفایی آنها و بهره گیری از آن در جهت رشد جامعه که از بنیادی ترین ستون های کانون قدرت هستند ؛ نه تظاهر به شبه علم و شبه پیشرفت و توزیع مدرکهای فاقد پشتوانه علمی دانشگاهی وپرداخت حقوقهای نجومی بر اساس آن بدون بازدهی علمی و پرداختن به ظواهر وسمینارهای بی ثمر و شعارهایی که هیچ اراده و عملی در پی آن نیست ... جنگ علیرغم خسارات آن یک نعمت بزرگ بود که باید به منافع حیاتبخش آن برای جامعه که منشأ حقیقی تولید قدرت امروز ایران است بیشتر پرداخت ... بیاد داشته باشیم تحریم همچون جنگ یک فرصت بزرگ و نعمت بزرگ بوده که اگر افق ۱۴۰۰ از زمانی که ارائه شد با برنامه ریزی درست و علمی از سالها پیش عملی میشد اکنون ما به بزرگترین قدرت صنعتی جهان تبدیل شده بودیم و آمریکا بجای تحریم ما به ما وابسته و نیازمند میشد که متأسفانه با بی ارادگی و بی عملی و فرصت سوزی و انتظارهای سرابگونه و واهی جامعه ما از رشد همه جانبه بجز بخش نظامی که تقریبا به اوج رسیده و باید همچنان ادامه یابد ؛ باز مانده است و تحریم ؛ پوششی شد برای پنهان شدن کم کاری ها در پس آن ... باید برای چنین وضعی باید اظهار تأسف کرد که چرا ما برای رسیدن به پیشرفت به منابعمان نه تنها بی توجهیم بلکه آن را به هدر میدهیم و گویا منتظریم از سوی خداوند معجزه ای آسمانی رخ دهد و همه مشکلات مارا راحت و بدون تحمل هیچ رنجی حل کند ویا کشورهای بیگانه ای که دشمن ما نیز هستند ما را یاری کنند ....
درود به بزرگ مردانی که با خرد و تدبیر و بهره گیری از دانش و خلاقیت و کاربردی کردن علم ؛ صنایع نظامی را فقط با تکیه بر منابع بومی خودمان به اوج رساندند ... آفرین ... خودرو سازان یاد بگیرند و پیشرفت صنایع نظامی را با وجودی که دولتی است الگوی خود قرار دهند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار