کد خبر: 1020458
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
وجود دو متولی برای اداره مهد‌های کودک باعث شده است مجموعه‌ها هیچ‌کدام نتوانند به طور دقیق به وظایف خودشان عمل کنند. همچنین سایر مجموعه‌ها غیر از دو مجموعه بهزیستی و آموزش و پرورش مانند شهرداری‌ها، ادارات و دستگاه‌های مختلف مجوز صادر می‌کنند که این هم باعث شده است تشویش و بی‌نظمی بیشتری در مدیریت امور مهد‌های کودک مشاهده شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: قانون، تکلیف صدور مجوز و نظارت و محتوا و بسیاری از جزئیات دیگر درباره مهد‌های کودک را روشن کرده است، اما خانواده‌هایی که ناگزیرند فرزندانشان را به این مکان‌ها بسپارند با نگرانی‌های متعددی مواجه هستند. آموزش محتوا‌های نامناسب، رقص و بسیاری از موضوعات نه چندان مناسب موضوعی است که می‌تواند نمای کاملی از رهاشدگی مهد‌های کودک را به تصویر بکشد. این در حالی است که هفت سال نخست زندگی طلایی‌ترین دوران برای آموزش و پرورش و شکل‌گیری شخصیت انسان‌هاست و همین مسئله حساسیت مهد‌های کودک و دوره پیش دبستانی را بیش از پیش روشن می‌کند. وضعیت نابسامان مهد‌های کودک، اما با واکنش جدی مقام معظم رهبری همراه بود و ایشان در دیدار اخیرشان با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش با اشاره به رهاشدگی مهد‌های کودک تصریح کردند: «مهد‌کودک‌ها هم ذیل آموزش و پرورش است.» ایشان با تأکید بر پایان بگومگو‌ها در اداره مهد‌های کودک افزودند: «مهد کودک فقط یک مرکز خدماتی نیست که بچه را حفظ کنند و خدمت بدهند بلکه به یک معنا مرکز آموزشی و پرورشی است.» در پی این تأکید و تصریح رهبر انقلاب بر مسئولیت آموزش و پرورش در امر اداره مهد‌های کودک سراغ وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی رفتیم تا در گفتگو با وی مسئله رهاشدگی مهد‌های کودک و برنامه‌های بهزیستی برای واگذاری مهد‌ها به آموزش و پرورش را واکاوی کنیم.

آقای دکتر قبادی دانا! از سال‌های پیش از یک طرف میان بهزیستی و آموزش و پرورش اختلاف نظر بر سر اداره مهد‌های کودک وجود دارد و از سوی دیگر با چالش‌هایی در این حوزه مواجه هستیم. دلیل این اختلاف نظر تاریخی و چندین ساله سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش برای اداره مهدکودک‌ها چه بود؟

طبق ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، مجوز صدور و تأسیس مهد‌های کشور بر عهده بهزیستی گذاشته شده است. همچنین طبق تبصره ۲ ماده ۲ قانون تأسیس مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی موضوع آموزش و پرورش و مهد‌های کودک به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است. همچنین موضوع نظارت بر امر آموزش و پرورش در مهد‌های کودک بر عهده این وزارتخانه و وظیفه صدور مجوز و برنامه برای آن‌ها به عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است.

بر این مبنا در سال‌های گذشته با توجه به موارد پیش گفته در قانون، اختلاف‌نظر‌هایی بین متولیان امر در سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش وجود داشته است که وقتی آیین نامه اجرایی تبصره۲ ماده۲ قانون تأسیس مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در کمیسیون اجتماعی دولت مورد بررسی قرار گرفت و در هیئت وزیران به تصویب رسید، توضیحات لازم و تقسیم وظایف لازم در ارتباط با موضوع این بخش از قانون در آنجا به تفصیل ذکر شد و جلسات متعددی بین دستگاه‌های مربوط برقرار بود و این ادامه دارد.

با توجه به قوانین موجود مجوز تأسیس مهدکودک‌ها به عهده سازمان بهزیستی و مسئولیت تدارک محتوای آموزشی آن‌ها به عهده وزارت آموزش و پرورش است و آیین‌نامه‌هایی در این رابطه وجود دارد. با وجود تأکیدات قانونی، اما بحث رهاشدگی مهدکودک‌ها موضوعی است که برای همه ما به نوعی ملموس است. شما به عنوان رئیس سازمان بهزیستی دلیل چالش‌هایی که در مهد‌های کودک وجود دارد را چه می‌بینید؟

متأسفانه در برخی مهد‌های کودک تخلفاتی صورت گرفت و مسائل و مشکلاتی وجود داشت که باعث شد مهد‌های کودک بیش از اینکه به عنوان یک کانون تربیتی و پرورشی برای رشد و استعدادیابی و تعالی همه جانبه کودکان باشد، به عنوان یک مرکز خدماتی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال تعرفه شهریه مهد‌های کودک توسط مجموعه حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در وزارت صمت هرسال قیمت‌گذاری و این باعث می‌شود یک نگاه خدماتی به مجموعه مهد‌های کودک در کشور وجود داشته باشد.

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مجموعه مدیران وزارت آموزش و پرورش و ابراز نگرانی و نارضایتی ایشان از وضعیت مهد‌های کودک و رها بودن آن‌ها این رهاشدگی در برخی مهد‌های کودک در سال‌های اخیر مشاهده شده و یکی از مشکلاتی است که ایشان به طور دقیق به آن پرداخته‌اند و یکی از معضلات و مسائل استراتژیک و اساسی برای مهد‌های کودک است.

آیا می‌توان گفت حضور دو متولی در حوزه اداره مهد‌های کودک باعث بروز چالش‌های بیشتر و رهاشدگی این نهاد مهم شده است؟

به نظر می‌رسد وجود دو متولی برای اداره مهد‌های کودک باعث شده است مجموعه‌ها هیچ‌کدام نتوانند به طور دقیق به وظایف خودشان عمل کنند. همچنین سایر مجموعه‌ها غیر از دو مجموعه بهزیستی و آموزش و پرورش مانند شهرداری‌ها، ادارات و دستگاه‌های مختلف همچون وزارت فرهنگ و ارشاد و بسیاری از مجموعه‌های دیگر تحت عنوان مجموعه‌های بازی یا مجموعه‌های سرگرمی یا مجموعه‌های نگهداری کودکان مجوز صادر می‌کنند که این هم باعث شده است تشویش و بی‌نظمی بیشتری در مدیریت امور مهد‌های کودک مشاهده شود.

البته سازمان بهزیستی پیش از این، موضوع را با عزیزان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در میان گذاشته است.

ما در مرداد ماه طرح سازمان بهزیستی را به عنوان «تحول مهد‌های کودک» و تبدیل آن‌ها از «مرکز نگهداری» به «مرکز فرهنگی، تربیتی رشد و تعالی همه‌جانبه کودکان با تأکید بر توانمندسازی و ارتقای همه‌جانبه مهد‌های کودک» تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی کردیم. آنجا هم برای اینکه تکلیف مهد‌های کودک مشخص شود، بحث شده است یک متولی مسئولیت صفر تا صد مهد‌های کودک را عهده‌دار و پاسخگوی مسائل باشد و بتواند برنامه‌های مدون و از پیش تعیین شده داشته باشد.

با عنایت به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص لزوم واگذاری مهدکودک به آموزش و پرورش و تأکید بر مسئله آموزش در مهد‌های کودک، سازمان بهزیستی برای تفویض وظیفه وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌هایی دارد؟ آیا در این باره با وزارت آموزش و پرورش تعامل داشته‌اید؟

ما هم در بهزیستی به دنبال این هستیم که ان‌شاءالله بتوانیم دغدغه‌های مقام معظم رهبری را مرتفع کنیم. بر این اساس اولاً با دستگاه متولی این امر یعنی آموزش و پرورش، بگومگویی نخواهیم داشت. اما انتظار داریم سایر دستگاه‌ها هم فرمایشات رهبر معظم انقلاب را نصب‌العین قرار دهند.

ما تاکنون طبق قانون، مسئولیت صدور مجوز تأسیس مهد‌های کودک را به عهده داشتیم، اما هم اکنون آماده هستیم در صورت تصمیم‌گیری نهاد‌های بالادستی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت صدور مجوز‌های محتوای کودک را هم مثل بقیه قسمت‌هایی که به عهده آموزش و پرورش گذاشته شده است با شرایط قانونی واگذار کنیم تا یک متولی برای این امر باشد.

البته اگر تصمیم بر این باشد که مسئولیت مهد‌های کودک به عهده سازمان بهزیستی گذاشته شود، در آن صورت هم آماده هستیم تا با ایجاد یک تحول در ساختار سازمان و برنامه و سیاست‌های مهد‌های کودک شاهد بهبود وضعیت موجود باشیم و شرایطی ایجاد کنیم که نگرانی‌ها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری هم نسبت به مهد‌های کودک رفع شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار