کرونا و گرانی چرخ حمل و نقل بین شهری را پنچر کرده‌اند
کد خبر: 1019671
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004HGJ
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
خسارات و ضرر‌های کرونا به مشاغل مختلف هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد و تقریباً هیچ شغلی را نمی‌توان یافت که از این ویروس آسیب ندیده باشد. هم اکنون کم شدن میزان سفر‌ها با وسایل نقلیه عمومی و تورم حاکم بر بازار و گرانی لوازم یدکی و بخصوص لاستیک صدای رانندگان فعال در این عرصه را در آورده است. در زنجان و به گفته معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان، از نوروز که مسافرت‌ها کاهش یافت ضرر رانندگان هم شروع شده و امروز با گرانی لاستیک و لوازم دیگر به اوج خود رسیده است.
حوریه ملکی
سرویس ایران جوان آنلاین: از همان روز‌های اول سال می‌شد آسیب‌های کرونا بر پیکر حمل و نقل عمومی را مشاهده کرد. اول صدای تاکسی دار‌ها درآمد و بعد از آن اتوبوس‌های بین شهری و ماشین‌های سنگین و باربری‌ها.

در زنجان معاون حمل ونقل اداره‌کل راهداری و حمل و‌نقل جاده‌ای این استان با بیان اینکه گرانی لاستیک و کاهش مسافر مشکلاتی را برای فعالان حمل ونقل به‌وجود آورده است به مشکلات رانندگان بخش مسافری پس از شیوع کرونا اشاره کرده و گفته: «متأسفانه پس از شیوع این بیماری بخش قابل توجهی از ظرفیت مسافران در ایام نوروز از دست رفت و طبق پیش‌بینی و دستورالعمل‌ها امسال سفر‌های اربعین نیز لغو خواهد شد.» علی مدقالچی ادامه داد: «به دلیل نگرانی از شیوع کرونا، تبلیغات منفی در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش سفر‌های تفریحی، مردم ترجیح می‌دهند با ماشین‌های شخصی خود در جاده‌های برون‌شهری تردد کنند و از این حیث با کاهش چشمگیر مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه شدیم.» وی عنوان کرد: «کاهش مسافران از یکسو و گرانی بیش از حد قطعات خودرو و نگهداری آن از سوی دیگر، به مشکلات رانندگان افزوده است و درآمد و هزینه آن‌ها با هم تناسب ندارد.» این مسئول با اشاره به اینکه قیمت یک اتوبوس دست کم ۳ میلیارد تومان است، یادآور شد: «پیش از شیوع کرونا هر ۲۰ دقیقه یک اتوبوس به تهران اعزام می‌شد و روزانه بیش از ۱۲ دستگاه اتوبوس از زنجان در نقاط مختلف کشور تردد داشتند و میزان اشغال صندلی‌ها حداقل ۱۵ نفر بود، اما اکنون ظرفیت مسافر به میانگین پنج نفر در هر دستگاه رسیده است.» مدقالچی، تعداد مسافران جابه‌جا شده در پنج ماهه نخست امسال را ۳۱۰ هزار نفر برشمرد و گفت: «این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۳ درصدی نشان می‌دهد و با احتساب انجام ۵۸ هزار و ۷۴۰ سفر و کاهش ۸/ ۲۸ درصدی سفر‌ها و کاهش ۵۰ درصدی سطح اشغال صندلی‌ها، فعالیت برای رانندگان بخش حمل ونقل مسافر مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد.»

هزینه ۹۰ میلیونی تعویض لاستیک

معاون حمل ونقل اداره‌کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان زنجان به مشکل کمبود و گرانی لاستیک اشاره کرد و گفت: «حواله لاستیک به تعدادی از رانندگان ارائه شده ولی با مراجعه به محل توزیع با نبود لاستیک مواجه می‌شوند و در صورت موجودی نیز برند و کیفیت مناسب را ندارند و در بازار آزاد نیز به قیمت‌های گزاف عرضه می‌شود؛ به همین دلیل مقرر شده اکیپ‌هایی متشکل از سازمان صمت و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این مشکل را بررسی کنند.» وی با بیان اینکه از تیرماه سال گذشته نزدیک به ۴۰ هزار حلقه لاستیک توزیع شده است، اظهار کرد: «کل سهمیه‌ای که اکنون برای استان در سامانه در نظر گرفتند ۴۴۰ حلقه لاستیک است که نسبت به نیاز بسیار کمتر است در حال حاضر متقاضیانی مانند حمل مواد خطرناک در اولویت دریافت لاستیک قرار گرفتند.» مدقالچی با اشاره به اینکه تعویض لاستیک در بازار آزاد برای یک تریلی ۱۸ چرخ دست کم ۹۰ میلیون تومان هزینه دربردارد، تصریح کرد: «تخصیص لاستیک در سال ۹۹ نسبت به پنج ماهه سال ۹۸ حدود ۸۰۰ درصد کاهش یافته است. با وجود ضرر و زیان‌های بخش مسافری، در حوزه حمل و نقل کالا در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۹ درصدی تناژ حمل شده روبه‌رو بودیم و در این مدت ۳ میلیون و ۷۱۶ هزار تن بار جابه‌جا شده است. همچنین ۲۲۸ هزار و ۲۵۰ سفر بر اساس بارنامه ثبت شده که این مورد نیز حاکی از افزایش ۱۶ درصدی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار