کد خبر: 1018561
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
همزمان با بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه پکن صورت می‌گیرد
رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر موضوع جدایی اقتصاد‌های واشنگتن و پکن را مطرح کرد؛ اظهاراتی که حتی اگر هم جنبه انتخاباتی داشته باشد، پیامی مهم برای چین می‌فرستد که عده‌ای در واشنگتن نقشه‌های بسیار دور و دراز و مفصلی برای پکن ریخته‌اند که یک معنایش می‌تواند این باشد که حتی اگر ترامپ برود، این تفکر همچنان در واشنگتن می‌ماند. این حتی اگر سطح تنش‌ها را بالا نبرد، لااقل موجب تثبیت این سطح از تنش‌ها و دامنه‌دار شدن آن‌ها می‌شود. پکن می‌داند که حتی اگر ترامپ برود، بایدن با آن ژستی که در دهه ۹۰ در حمایت از گشایش در روابط تجاری امریکا با توجه به زمینه‌سازی برای دموکراسی گرفته بود، می‌تواند به همان نسبت ترامپ خطرناک باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در کنفرانسی خبری در کاخ سفید به مناسبت روز کارگر ضمن آنکه متعهد شد فرصت‌های شغلی را از چین پس بگیرد و به امریکا برگرداند، گفت: هنگامی که به واژه جدایی اشاره می‌کنید، در حقیقت به واژه بسیار جالبی اشاره دارید. در حال حاضر ما میلیارد‌ها دلار از دست می‌دهیم و اگر با چینی‌ها داد و ستدی نداشته باشیم دیگر میلیارد‌ها دلار از دست نمی‌دهیم! به این جدا کردن می‌گویند، بنابراین بهتر است از الان فکر کردن به این موضوع را آغاز کنید.

ترامپ که در جریان تلاش‌هایش برای گرفتن وعده‌های خوب از چین برای متعادل کردن کسری گسترده تجاری، مدت‌ها به روابط دوستانه خود با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین می‌بالید، سختگیری به چین را یکی از موضوعات کلیدی کمپین انتخاباتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ قرار داده است. وی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر را که در اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز است، به داشتن موضع نرم در برابر چین متهم کرده است. ترامپ در همین زمینه دوباره مدعی شد که اگر بایدن در انتخابات پیش رو پیروز شود، در حقیقت چین پیروز شده، زیرا چین مالکیت امریکا را به دست می‌آورد.

رئیس‌جمهور امریکا پیش‌تر ادعا کرده بودکه متعهد است در آینده دولتش قرارداد‌های فدرال با کمپانی‌هایی را که متعلق به چین هستند، ممنوع کند و پکن را «به خاطر آنکه اجازه داد ویروس کرونا به سراسر جهان گسترش یابد» به پای میز محاکمه بکشاند. ترامپ در سخنان روز کارگر همچنین وعده داد که امریکا را به ابرقدرت تولیدی جهان تبدیل خواهد کرد و یک بار برای همیشه به وابستگی امریکا به چین پایان خواهند داد. وی افزود: چه از طریق جدایی داد و ستد و چه از طریق اعمال تعرفه‌های شدید همانند آن‌هایی که در حال حاضر اعمال کرده‌ام، به وابستگی‌مان به چین پایان خواهیم داد، چرا که نمی‌توانیم به چین تکیه کنیم.

ترامپ افزود: ما فرصت‌های شغلی را از چین پس گرفته و آن‌ها را به امریکا باز می‌گردانیم و تعرفه‌هایی را بر کمپانی‌هایی که امریکا را به خاطر ایجاد فرصت‌های شغلی در چین یا کشور‌های دیگر ر‌ها کرده‌اند، اعمال خواهیم کرد.

همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز امریکا گزارش کرد، دولت دونالد ترامپ در حال بررسی ممنوع کردن واردات همه یا بخشی از محصولات کتان حاصل از منطقه سین‌کیانگ چین بابت نقض حقوق بشر است. طبق گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، ابعاد این دستور از جمله اینکه آیا واردات محصولات کتان سین‌کیانگ انتقال یافته از کشور‌های دیگر هم ممنوع می‌شود یا نه، مشخص نیست. با این حال این منطقه با برخی از برند‌های بزرگ پوشاک جهان به عنوان یک منبع تأمین کتان و منسوجات دیگر تعامل دارد.

ترامپ همچنین دو شنبه شب در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید ضمن «احمق» توصیف کردن جو بایدن رقیب دموکرات خود در انتخابات آتی امریکا مدعی شد: «بایدن می‌خواهد کشور ما را تسلیم ویروس کند و فرصت‌های شغلی را به چینی‌ها بدهد.» وی اضافه کرد: «چین از ثروت ما برای ساخت زرادخانه تسلیحاتی خود استفاده می‌کند و بایدن یک پیاده نظام در دستان چین بوده و آن‌ها آرزوی رسیدن وی به قدرت را دارند.»‌ترامپ در این کنفرانس ضمن طرح این اتهام که «چین طی سال‌های گذشته برای ما ویروس ارسال کرده و نمی‌دانم چرا این کار را انجام می‌دهد، مدعی شد که واکسن ویروس کرونا در ماه اکتبر آماده ارائه خواهد بود و وعده داد که واکسن کرونا امن خواهد بود و مردم امریکا به زودی درباره واکسن کووید-۱۹ شگفت‌زده خواهند شد.»

رونمایی چین از ابتکارعمل جهانی امنیت اطلاعات

امریکا اعلام کرد بر اساس برنامه‌ای تحت عنوان «شبکه پاک» اپلیکیشن‌های نامطمئن چینی را حذف می‌کند و آن‌ها را کنار می‌گذارد. به گزارش رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد برخی کشور‌ها به شدت به دنبال یکجانبه‌گرایی هستند و به بهانه «پاکسازی» به دیگر کشور‌ها تهمت و افترا می‌زنند و به بهانه امنیت، عملیات شکار جهانی را علیه کمپانی‌های پیشرو دیگر کشور‌ها به راه می‌اندازند. وانگ‌یی روز سه شنبه ضمن اعلام ابتکارعملی برای برقراری استاندارد‌های جهانی درباره امنیت اطلاعات، گفت، پکن می‌خواهد چندجانبه‌گرایی را در این حوزه ارتقا بخشد؛ «آن هم در زمانی که برخی کشور‌ها برای دیگر کشور‌ها با قلدری کمپانی‌ها را شکار می‌کنند.»‌

این ابتکار عمل چین از شرکت‌های فناوری می‌خواهد مانع ایجاد راه‌های ورودی سری در محصولات و خدمات‌شان شوند که اجازه کسب اطلاعات و داده‌ها به طور غیرقانونی را می‌دهند و همچنین از شرکت‌کنندگان می‌خواهد به حقوق حاکمیت، قلمرو قدرت و مدیریت اطلاعات دیگر کشور‌ها احترام بگذارند. این برنامه همچنین از شرکت‌کنندگان می‌خواهد در برنامه‌های جاسوسی گسترده دیگر کشور‌ها یا کسب غیرقانونی اطلاعات اتباع خارجی از طریق فناوری اطلاعات مشارکت نکنند. در این اطلاعیه به جزئیات ماهیت این ابتکارعمل یا نام دیگر کشور‌هایی که به این اقدام پیوسته‌اند، اشاره‌ای نشده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با اشاره به نگرانی‌های امنیت ملی و جمع‌آوری داده‌های شخصی به شدت از کمپانی‌های بزرگ چینی همچون هوآوی و تیک‌تاک انتقاد کرده است؛ انتقاداتی که این کمپانی‌ها آن‌ها را رد کرده‌اند.

تایوان خواستار اتحاد جهانی مقابل چین

همزمان با افزایش تنش‌ها بین چین، تایوان و امریکا بر سر مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، «تسای اینگ‌ون» رئیس‌جمهور تایوان خواستار اتحاد جهانی برای مقابله با چین شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تسای روز سه شنبه طی سخنرانی در جمع مسئولان امنیتی تایوان و همچنین دیپلمات‌های ارشد غربی، اقدامات چین در دریای جنوبی و تنگه تایوان را تهدید اصلی برای ثبات منطقه شرق آسیا خواند و گفت اتحادی از دموکراسی‌های جهان باید برای مقابله با این «اقدامات ستیزه‌جویانه» و حفاظت از آزادی تشکیل شود. وی با ادعای اینکه تایوان در خط مقدم دفاع از دموکراسی در برابر «ستیزه‌جویی خودکامه» است، توضیح داد: «تایوان به تقویت توانمندی‌های دفاعی همزمان با حفظ الزامات صلح و امنیت منطقه‌ای متعهد است.»

رئیس‌جمهور تایوان در اظهارات خود بدون نام بردن مستقیم از چین افزود: «نظامی شدن سریع دریای جنوبی چین، افزایش تاکتیک‌های منطقه خاکستری در تنگه تایوان و دریای شرقی چین، و استفاده از دیپلماسی قهری علیه کشور‌ها و نهادها، همگی منطقه هند- اقیانوس آرام را بی‌ثبات می‌کند.» تسای ادامه داد: «زمان آن است که کشور‌های هم‌نظر و دموکراسی‌های‌دوست در منطقه هند-اقیانوس آرام و ماورای آن، چارچوبی را برای انجام اقدامات پایدار و هماهنگ برای حفظ نظمی استراتژیک که در برابر اقدامات یکجانبه ستیزه‌جویانه بازدارندگی داشته باشد، به بحث بگذارند.»

به نوشته رویترز، وی همچنین خواستار نوعی استراتژی شد که همزمان از وقوع جنگ اجتناب و پیام جدیت دموکراسی‌ها برای همکاری، شفافیت و حل مشکل از طریق گفتگو را ارسال کند.

تنش‌ها بین چین و تایوان طی هفته‌های اخیر در پی سفر مسئولان و دیپلمات‌های ارشد امریکایی به تایوان شدت گرفته و این در حالی است که پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات امریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار