کد خبر: 1018423
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
سخنگوی تعزیرات اجرا نشدن مصوبه‌های ستاد تنظیم بازار درباره قیمت مرغ و تخم‌مرغ را ناشی از نبود نظارت بر نحوه توزیع نهاده‌های دامی برای مرغداران دانست.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سیدیاسر رایگانی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما درباره اینکه چرا مصوبات ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت مرغ و تخم‌مرغ رعایت نمی‌شود، افزود: سازمان تعزیرات به عنوان یکی از اعضای ستاد تنظیم بازار ملزم است مصوبه‌های ستاد را در حوزه رسیدگی به عنوان مرجع رسیدگی‌کننده رصد کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وقتی قیمت تمام شده مرغ و تخم‌مرغ بیشتر از قیمت اعلام شده ستاد تنظیم بازار است، چگونه می‌توان انتظار داشت قیمت‌های اعلامی به دست مردم برسد، عنوان کرد: این دوگانگی‌ها باعث می‌شود تمرکز گشت‌هایمان را بیشتر در این حوزه‌ها بیاوریم.

ما باید در خصوص قیمت‌گذاری‌هایی که اعلام می‌شود، پرونده‌سازی و برخورد کنیم، اما از یک‌طرف می‌بینیم واقعیت در بازار طور دیگری است و طبق مستنداتی که تولید‌کننده و مرغدار اعلام می‌کنند، نهاده‌های دامی براساس قیمت اعلام شده به دست آن‌ها نمی‌رسد و ما در آنجا نیز شاهد گرانفروشی هستیم.

سخنگوی تعزیرات افزود: قاعدتاً تا زمانی که ستاد تنظیم بازار قیمت جدیدی اعلام نکند، مبنای ما در سازمان تعزیرات قیمت‌های قبلی ستاد است و فروش بیشتر از این قیمت‌ها را تخلف می‌دانیم و در گشت‌های مشترک با آن برخورد می‌کنیم.

رایگانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه وقتی فروشنده مرغ مجبور است مرغ را بالاتر از هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان بخرد، چطور می‌تواند آن را به قیمت مصوب ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان بفروشد، گفت: ما هم این موضوع را قبول داریم. عرضه‌کنندگان مرغ باید مرغ را حدود ۱۷ هزار تومان خریداری کنند، اما تا زمانی که مصوبه جدیدی در بحث قیمت به تعزیرات ابلاغ نشود از نظر ما بیشتر از آن فروختن تخلف است.

وی درباره اینکه آیا جریمه کردن فروشندگان در این شرایط اجحاف در حق آن‌ها نیست، افزود: باید تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار را بر اساس واقعیت‌های بازار ببینیم، یعنی اینکه متولیان ستاد به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که این تعارض‌ها برطرف شود و ما هم در سازمان تعزیرات موظفیم قیمت اعلامی ستاد را مدنظر قرار دهیم و قانون ما را مکلف کرده است، اما از آن طرف هم می‌دانیم که نهاده‌های دامی به آن قیمتی که باید به عرضه‌کننده و تولید‌کننده مرغ برسد، نمی‌رسد و این موضوع در قیمت تمام‌شده اثر می‌گذارد.

سخنگوی تعزیرات در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده‌ای از سازمان‌های نظارتی درباره دلالی در بازار نهاده‌های دامی، سویا و ذرت به شما ارسال شده است، گفت: چنین پرونده‌هایی ارسال نشده است.

همکاری قوه قضائیه همیشه بوده است

سخنگوی تعزیرات در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احساس نمی‌کنید در بحث قیمت مرغ همانند اسفند سال ۹۷ نیاز به ورود دادستانی است، گفت: بالاترین سطح تعامل را در این حوزه‌ها با قوه قضائیه داریم. هر جایی، در هر استان و در هر مقطع و زمانی از شبانه‌روز از قوه قضائیه در حوزه‌های نظارت بر بازار و رسیدگی به تخلفات صنفی کمک خواسته‌ایم، پای کار بودند و هستند، اما اگر قرار باشد ظرفیت دادستانی‌ها در کنار تعزیرات قرار بگیرد باید یکسری اصول و چارچوب‌هایی تعریف شود.

رایگانی افزود: روزی نیست که در سراسر کشور ما پرونده و حکمی در خصوص قیمت مرغ صادر نکنیم، اما از نظر ما صدور حکم کفایت نمی‌کند و باید نیاز مرغدار هم در بحث نهاده‌های دامی تأمین شود تا بتوانند آن را به قیمت مصوب عرضه کنند و اگر قوه قضائیه بخواهد کمک کند باید این زیرساخت‌ها تعریف شده باشد.

وی درباره اینکه چقدر موضوع تحریم را در بحث گرانی مرغ، تخم‌مرغ و خودرو مؤثر می‌داند، گفت: تحریم اثرگذاری خود را دارد، اما مدیریت توزیع باید اصلاح شود.

قیمت نهاده‌ها، هم مصوب و هم نامصوب

سخنگوی تعزیرات افزود: در خصوص نهاده‌های دامی اطلاعاتی به من رسیده، مبنی بر اینکه به تولید‌کننده و مرغدار می‌گویند شما مکتوب باید تعهد بدهید که فلان نهاده دامی را به قیمت مصوب خریده‌اید، اما در واقع ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به آن‌ها گران‌تر می‌فروشند و نباید اعتراض کنند.

رایگانی گفت: در این شرایط مرغدار و تولید‌کننده مجبور است برای اینکه زنجیره تأمین مواد خوراکی نهاده‌های دامی قطع نشود و ضرر ندهد، با این قیمت آن را خریداری کند، چراکه مرغش تلف می‌شود و مجبور است هم بخرد و هم تعهد بدهد که به قیمت مصوب خریداری کرده است و بخشی از این پول را به یک حساب وارد‌کننده یا تولید‌کننده واریز می‌کنند و بقیه را را به حسابی دیگر.

افزایش ۴۸‌درصدی قیمت تخم مرغ

در حالی قیمت تخم مرغ حدود ۴۸‌درصد نسبت به پارسال افزایش داشته و از دلایل آن صادرات عنوان می‌شود که طبق گزارش گمرک طی پنج ماهه اول امسال بیش از ۲۸‌میلیون دلار صادرات تخم مرغ و انواع تخم خوراکی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، طی مدت اخیر بازار تخم مرغ با افزایش قیمت مواجه شد و هر شانه تا ۲۵‌هزار تومان هم فروش رفت. دلایل مختلفی برای این افزایش قیمت مطرح بود که فعالان بازار از جمله آن را صادرات و افزایش مصرف تخم مرغ اعلام کردند.

اما بررسی آمار مرکز آمار از وضعیت تورم تخم‌مرغ نشان می‌دهد که در مردادماه سال جاری هر کیلوگرم از این محصول به طور متوسط ۱۳‌هزار و ۷۰۰‌تومان فروش رفته که در مقایسه با مرداد سال گذشته که هر کیلوگرم ۹۲۰۰‌تومان بود، ۴۸‌درصد افزایش قیمت دارد.

قیمت هر کیلو تخم مرغ نسبت به تیرماه کاهش دارد و به طور متوسط ۱۵‌هزار و ۴۰۰‌تومان فروش رفته که در مرداد‌ماه ۱۱‌درصد کاهش پیدا کرده است.

اما با توجه به اشاره‌ای که به وضعیت صادرات تخم‌مرغ از سوی فعالان بازار و اثرگذاری آن بر قیمت تخم مرغ شده است، پیگیری وضعیت صادرات این محصول از گمرک ایران با توضیحاتی از سوی سیدروح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک به ایسنا همراه بود.

بر این اساس اعلام شد که در پنج ماهه اول امسال ۲۸‌میلیون و ۸۳۵‌هزار و ۲۲۰‌دلار تخم مرغ و انواع تخم خوراکی صادرات شده که وزنی حدود ۴۸‌هزار و ۱۱۹‌تن داشته است. این در حالی است که تا پایان تیرماه ۲۳ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۵۸۱ دلار انواع تخم خوراکی صادر شده بود که نشان دهنده افزایش حدود ۵‌میلیون دلاری در ماه گذشته است.

صادرات انجام شده به کشور‌های مختلف این‌گونه بوده است که ۲۱‌میلیون و ۸۸۱‌هزار دلار به عراق، ۵ میلیون و ۵۷۹ هزار دلار به افغانستان، ۷۲۰‌هزار دلار به عمان، ۵۹۰ هزار دلار به قطر، ۱۷ هزار دلار به پاکستان، ۱۳ هزار دلار به امارات، ۳۴ هزار و ۶۶۰ دلار به بحرین صادر شده است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، صادرات تخم مرغ با وجود عوارض هنوز برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی دارد، هر چند که ما بیشتر از مصرف داخلی، تخم مرغ تولید می‌کنیم و ناچاریم صادرات داشته باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار