جبهه فرهنگی انقلاب سازماندهی می خواهد
کد خبر: 1017282
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004Gdm
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
اندیشه های تشکیلاتی امام خامنه ای «مدظله العالی»

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، مهندس محمد شهباز عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی شهرستان اصفهان درمرقومه جمع آوری شده از کتب دستاوردهای انقلاب اسلامی وتفکرات متراوش خوددر خصوص تشکیلات که یکی ازفرایض هر گروه مردمی است و یک هدفی را دنبال می کند می نویسد؛ حدود سه سال پس از برکناری رضاشاه، امام خمینی (ره) نخستین بیانیه‌ی سیاسی خود را منتشر کرد و بااستناد به آیه‌ی  ۴۶سوره‌ی سباء بر این نکته تأکید کرد که پیامبران برای خداوند قیام کردند و در شرایطی که مجذوب تأمل درباره‌ی خدا بودند، برای تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی انسان‌ها قیام کرده‌اند. در واقع،از همان ابتدای شکل‌گیری نهضت انقلابی امام به‌درستی فهمیده بود که در برابر تشکیلات تمامیت‌خواه ومستبدانه‌ی رژیم پهلوی نیاز به وجود تشکیلاتی مردمی دارد که با بسیج آن‌ها بتواند در برابر استبدادحاکم بر نظام شاهنشاهی مقاومت کند.

اساساً فعالیت احزاب پیش از انقلاب در نگاه امام ریشه ای استعماری داشته و هرگز در راستای منافع امت اسلام و ملت ایران پیش نرفته است.                                           امام خمینی می گویند: «قدرت های بزرگ برای اینکه نگذارند ایرانیها با هم باشد، با یک نقشه ی شیطانی یک حزب رادرست کرده و اسمش را این گذاشته راست و حزب دیگر را در درست کرده و اسمش راگذشته اند چپ  این حزب با آن حزب دشمن و آن حزب با این حزب دشمن ،یکی از راه های استفاده ی غرب از ما و استفاده آمریکا و شوروی از مخازن سرزمین ایران، همین است که در بطن جامعه ی ما... از طرق مختلف، اختلاف درست می کنند، غارت می کنند و کسی هم نیست تا حرف بزند، برای اینکه یک فکر واحد نیست، افکار متشتت و مختلف است.البته دیدگاه امام درباره ی احزاب غیرمردمی این گونه بوده است!

ضرورت کار تشکیلاتی در اندیشه ی امام خمینی (ره(

متأثر از جریان انقلابی راه افتاده، دیدگاه امام خمینی نسبت به احزاب تغییر کرده واین بار شکل گیری احزاب مردمی مورد تأکید قرار می گیرد و در عین حال، همان نگرانی برای فعالیت احزاب غیراسلامی و وابسته به خارج همچنان در اندیشه ی امام دیده می شود. بنابراین در آستانه ی پیروزی انقلاب و در آبان ماه سال  ۱۳۵۷امام فعالیت احزاب و گروه های سیاسی را آزاد اعلام کرد.

از همان ابتدا ایشان این آزادی را محدود به گروه یا حزب خاصی نکرد و حتی این آزادی را برای احزاب سیاسی مخالف شاه، که غیراسلامی بودند، نیز محترم شمرد منتهی فعالیت احزاب را منوط به مُضر نبودن فعالیت آن ها دانست. امام تأکید دارند «در چهارچوب جمهوری اسلامی تمامی احزاب می توانند آزادانه اظهارنظر بکنند، ولی خراب کاری در امور سیاسی را تحمل نخواهیم کرد.

امام کم کم رهبری روحانیت انقلابی را به دست گرفت و علاوه بر اقشارمردم، بازاریان، روشن فکران و طبقه ی متوسط جدید، روحانیت غیرسیاسی و مخالفان میانه رو را نیز به سوی خود جلب نمود، ذره ذره با انسجام نیروهای انقلابی قدرت سامان دهی شده ای را علیه استبداد پهلوی بسیج کرد. این رویکرد در عمل ضرورت تشکیل گروه های سیاسی فعال در اندیشه ی امام خمینی (ره) را نشان می دهد.

در همین راستا، در سال  ۱۳۴۲با ائتلاف سه گروه مسجد شیخ علی، جبهه ی مسلمانان آزاده و گروه اصفهانی های مقیم مرکز گروهی شکل گرفت که به پیشنهاد حاج مهدی عراقی نام هیئت های مؤتلفه ی اسلامی را بر آن نهادند.

مؤتلفه ی اسلامی و ضرورت کار تشکیلاتی

تأسیس حزب جمهوری اسلامی پس از انقلاب متن نامه ی آیت الله خامنه ای و هاشمی رفسنجانی در مورد حزب جمهوری اسلامی به حضرت امام (ره) بدین شرح است: «همانطور که آن رهبر عزیز اطلاع دارند، تأسیس حزب جمهوری اسلامی از طرف هیئت مؤسس با مشورت آن مقام معظم و درشرایطی انجام شد که نیاز به یک تشکل در برابر انبوه مسائل در آغاز انقلاب و لزوم انسجام و انتظام نیروهای آگاه و مؤمن و گسترش آگاهی های انقلابی و تربیت کادرهای فعال و کارآمد برای اداره ی کشور و خنثی کردن توطئه ی گروهک ها و عوامل دشمن خارجی و ضدانقلاب داخلی به شدت احساس میشد. این حزب در طول سال های گذشته، در حد توان خود به منظور تثبیت نظام جمهوری اسلامی و انجام تکالیف بزرگی که بر دوش خود حس می کرد، از هیچ کوششی فروگذار نکرد و در کوران توطئه های چپ و راست، با فداکاری و تقدیم شهدایی که بعضی از آنان چهره های برجسته و فراموش نشدنی انقلاب اند، از جمله شهدای هفتم تیر، نقاب از روی نفاق برانداخت و مظلومیت و حقانیت خط امام را به نمایش گذارد.بنا برآنچه گفته شد، مشاهده می شود که امام خمینی (ره) با فهم ضرورت کارتشکیلاتی در قالب جمعیت های سیاسی مردمی و با نظارت علما همواره برنوعی همکاری و تعاون در میان نیروهای انقلابی تأکید داشت و با نزدیک کردن نیروهای اصیل انقلاب به سمت هم و در یک راستا قرار دادن آن ها، استراتژی منظمی را برای هدایت جریان های سیاسی در کشور طراحی کرد.

امام خمینی (ره) با حمایت مستقیم از نیروهای اصیل انقلاب اسلامی

به تدریج ماهیت نیروهای منحرف را برملا ساخت و پیروزی تمام عیارانقلاب اسلامی را رقم زد.در نهایت، از تشکیل مؤتلفه ی اسلامی تا تأسیس حزب جمهوری اسلامی روندی صعودی در تاریخ همگرایی نیروهای انقلابی مشاهده می شود و این همگرایی بیش از هر چیز مدیون رهبری واحد و یک پارچه امام خمینی (ره) است که سبب می شود نیروهای انقلابی در زیر چتر فرمان دهی ایشان با یکدیگر به همکاری بپردازند و با وجود دسیسه های دشمن در طرح تفرقه میان نیروهای انقلاب همچنان نظام اسلامی را حفظ کنند.

اندیشه های تشکیلاتی امام خامنه ای «مدظله العالی»

مقام معظم رهبری از جمله افرادی است که نه تنها شخصا تجربه کار تشکیلاتی از قبل از انقلاب اسلامی و بعد از آن را دارند بلکه با هدایت ها و ارشادهای داهیانه خود توصیه های اکید می کند که در زمینه کارتشکیلاتی که ایشان آن را یک فریضه می دانند، کار شود.

هیچ کاری بدون تشکیل پیش نمیرود

امام خامنه ای در صحبت های خود چنین می فرمایند: تشکیلات یکی ازفرایض هر گروه مردمی است که یک هدفی را دنبال می کنند.تشکیلات یعنی نظم، یعنی ارتباط و اتصال و زنجیره ای کارکردن؛ این معنای تشکیلات است. این چیزی است که نه فقط بد نیست؛ بلکه یک چیز خوب وبلکه یک چیز ضروری است. هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمیرود.انقلاب اسلامی ایران هم بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد.

باید توجه داشته باشید که در همه کار، ساز و کار تشکیلاتی و اداری نقش مهمی دارد. این نه به معنای گم شدن در هفت توی بوروکراسی و دیوانسالاری است، بلکه به معنای بودن تشکیلات، بودن مسئول ووجود یک مرکز فکر است.

کار جمعی، تعاون و همکاری با یکدیگر و همت بلند است. کودکان و همچنین جوانان را از آغاز عادت بدهیم که با همتِ بلند نگاه کنند. مسائل گوناگونی وجود دارد که اینها را باید در سطح دنیا دید، در سطح جهانی باید مشاهده کرد، نه در سطح منطقه ای، چه برسد به این که انسان بخواهد آنها را در سطح کشوری یا در سطح استانی ببیند. مسائلی وجود دارد که اینها را باید در آفاقِ صدساله ، نه در یک افق محدود پنج ساله و ده ساله و کمتر. اینها همت بلند لازم دارد؛ نگاه بلندهمتانه به مسائل گوناگون. این دانش آموز یا این دانشجوئی که شما امروز دارید تربیت می کنید، چند صباح دیگر یک استاد است، یک مدیر فعال است، یک کارشناس برجسته است، یک عنصر مؤثر در حرکت سیاسی جامعه است؛ چند صباح دیگر این وجود مؤثری درجامعه خواهد بود. این را آنجوری تربیت کنید که با این همتِ بلند بار بیاید.

جبهه فرهنگی انقلاب سازماندهی می خواهد

وقتی انسان مقابل خودش را نگاه می کند، یک جبهه ای می بیند. ما در مقابلمان جبهه فرهنگی سیاسی غرب وجود دارد که در دل این جبهه، یک جبهه سرمایه داری خطرنام و آدم خوار وجود دارد، باز در کنار این جبهه ارتجاع فکری و خوك صفتی در زندگی بشری وجود دارد، سلاطین و این مسئولان و متولیان امور خیلی از حکومتها، زندگی حیوانیشان مثل خوك و اهدافشان، اهداف دشمنان و فکرشان،فکرهای متحجر، که اینها همه یک مجموعه ای را تشکیل دادند در مقابل ما؛ یک جبهه هستند، ما اگر بخواهیم در مقابل این جبهه کار کنیم هم ما باید تنوع داشته باشیم، هم باید ابتکار داشته باشیم، هم باید انگیزهداشته باشیم، هم باید برنامه داشته باشیم؛ کارمان هدایت شده باشد و این نمیشود مگر با تشکیل جبهه. این طرف هم بایستی جبهه تشکیل داد. از افراد و حتی مجموعه ها به تنهایی کاربرنمیآید، باید یک کار وسیع جبهه ای انجام داد، این کار هم جز با حضور مردم امکان ندارد؛ یعنی ابتکارات مردم خیلی از کارها را می کند.

حل شدن در جمع

از جمله ویژگی های مهم کار جمعی در بیان مقام معظم رهبری، حل شدن فرد در جماعات .در این باره ایشان میفرمایند: یک کار تشکیلاتی، یک کار جمعی، خصوصیتش این است  که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گم کند؛ که این گم کردن عین باز یافتن به زرات است . چیزی کم نم یشود از آدم، چیزها افزوده می شود. اسلام همه چیز را جمعی دارد، حتی عبادت. می دانید عبادت یعنی شخصی ترین کار آدم، کار آدم با خداکه هیچ ارتباط به کارهای معمولی دنیوی و همکاری و تعاون ندارد دیگر، رابطه ای بین انسان؛ آن عبادت نوع نیایش و تقدیس را می گویم، نه مفهوم عام عبادت، همین عبادتی که در ذهن مردم هم بیشتر هست؛ این یک رابطه انسان است  با خدا. همین را اسلام می گوید دسته جمعی انجام بدهید.

دشمن از سازماندهی می ترسد، دشمن از پیوستگی و تشکل نیروهای عظیم مردم به یکدیگر می ترسد هر چیزی که تشکل ایجاد کند دشمن با او مبارزه می کند. شما دیدید در دوران اختناق، مساجد و حسینه ها که تشکل ایجاد می کردند،دشمن آنقدر با آنها مخالفت می کرد. سازماندهی یک چیزی است که درجامعه ی ما سوابق درخشانی ندارد. مردم ما از یک حزب متین مستحکمی که درراه خدمت به آرمان های مردم باشد، خاطره ای ندارند. در دوران اختناق سال ۱۳۵۶یک عده ای از بندگان خدا، از کسانی که معتقد به خط امام و راه مبارزه با دشمن بودند، احساس کردند که برای سرجمع کردن همه نیروهای مؤمن ومبارز لازم است یک سازماندهی بوجود بیاید. در اولین قدم احساس ضرورت نسبت بوجود شهید مظلوم بهشتی شد. احساس شد که باید او باشد تا این سازماندهی سر بگیرد و همین هم بود.

کتاب «کار باید تشکیلاتی باشد» حاوی مجموعه بیانات

مقام معظم رهبری درباره تشکل و کار تشکیلات که گره گشای فعالیت های تشکیلاتی و فرهنگی است.از عناوین این کتاب می توان به، ضرورت کار تشکیلاتی، آثار وبرکات کار تشکیلاتی، شاخص ها و بایدهای تشکیلات موفق انقلابی، آفت شناسی کار تشکیلاتی، وظایف مدیر تشکیلات، وظایف اعضاء تشکیلات، نمونه های موفق تشکیلات انقلابی،جبهه فرهنگی انقلاب سازماندهی می خواهد .

تحقق تمدن نوین اسلامی به کمک کار تشکیلاتی

جریان تمدن نوین اسلامی دارای ویژگی های حرکتی شامل اصلاح گری، مردمی بودن، نوگرایی، انعطاف پذیری، اتکا به خِرد جمعی، تأثیر و تأثر در سطح جهانی (سطح یک)، آرمان گرایی، تقید به اصول (سطح دو)، و جایگاه رهبری (سطح سه) می باشد.

باتوجه به تأثیر این ویژگی های نُه گانه بر جریان، الگوریتم مسیریابی چشمه، مناسب ترین مدل برای شبیه سازی، شیوۀ حرکتی تمدن نوین اسلامی است. بر مبنای تحلیل مدل چشمه، حرکت انقلاب اسلامی ایران در مسیر تحقق این تمدن، با چالش گران رَوی یا ضعفِ‌ سرعت و وسعتِ اثرگذاری ویژگی های سطح یک مواجه است. برای روان سازی این جریان، شبکه سازی اجتماعی مناسب ترین سازوکار می باشد.

انسان باید به اتوبان، دورانِ مهدویت که مقصد آفرینش است برسد

در تمدن آرمانی موعود، حرکت در جهت بهبود شاخصه های تمدنی، یک روند مستمر الی الابد است. به عبارت دیگر، «بشریت دارد همین طور این راه را طى می کند تا به اتوبان برسد؛ این اتوبان، دورانِ مهدویت است.

این جور نیست که وقتى به آنجا رسیدیم، یک حرکت دفعى انجام بگیرد و بعد هم تمام بشود؛ نه، آنجا یک مسیر است. زندگى اصلى بشر و حیات مطلوب بشر، از آنجا آغاز می شود و بشریت تازه مى افتد در راهى که این راه، یک صراط مستقیم است و او را به مقصد آفرینش می رساند»

واژۀ « انقلاب اسلامی » در معنای صحیح خود، نه یک وضعی بی عیب ونقص، بلکه روندی مستمر، روبه جلو و تازنده ات که دائمادر حال اصلاح فرایندها و تطبیق خود بر اصول اسلام است .

«مقام معظم رهبری» با تفسیر این معنا در دکترین مهدوی ، انقلاب اسلامی جریانی  که علی الدوام، مسیر بسترتازی را با قطب نمای چشم انداز موعود،منطبق نموده و خطاهای خود را اصلاح می کند.

ویژگی های حرکتیِ جریان تمدن ساز نوین اسلامی

 .1آرمان گرایی

آرمان گرایی را باید به مثابۀ یک عامل کشش بیرونی و یک نیروی جریان سازبرای ایجاد حرکتی رو به مقصود و کمال نهایی در نظر گرفت.این وجود آرمان هاست که برای هر جریانی، مفاهیم بالا، پایین و عقب و جلورا معنا و به تبع آن، پسرفت و پیشرفت جریان را تعیین می کند.

آرمان های انقلاب اسلامی فطری و خدایی هستند؛ به همین علت، ذاتاً کهنه شونده نیستند و هیچ گاه از طراوت و تازگی نمی افتند. بنابراین، جامعه ای نیزکه به دنبال این اهداف والا حرکت کند، هیچ گاه دچار کهنگی و فرسودگی نمی شود و همیشه می تواند جوان باقی بماند.

.2تقلید به اصول

پایبندی به اصول الهی جزو ویژگی های ذاتی تمدن های دینی است؛ زیرا برخلاف مکتب ماکیاولیسم، رسیدن به اهداف و آرمان ها به هر شیوه ای ممکن نیست.«در اسلام، کسب قدرت به هر قیمتی وجود ندارد؛ در اسلام ، روش ها خیلی مهم اند.امروز، اگر می خواهیم حکومت ما به معنای حقیقی کلمه، اسلامی باشد، بدون ملاحظه باید در همین راه حرکت کنیم. نصرت الهی هم بستۀ به همین است که ما این مبانی و اصول را حفظ کنیم.

.3اصلاح گری

در تعالیم دین مبین اسلام، مفهوم اصلاح در تضاد با افساد تعریف می شود. اصلاح به معنای عملی است که درجهت تکامل و رشد بشریت، به بازسازی مادی و معنوی دنیا و حل مشکلات آن می پردازدما به اصلاحات احتیاج داریم. اصلاحات، تصحیح روش ها، تصحیح هدف هاى مرحله اى، تصحیح تصمیم گیری ها و تعصب نورزیدن روى تصمیم های ناحق است.

اصلاحات باید ضابطه مند و مبتنى بر ارزش ها و معیارها و خط کش هاى اسلامى وایرانى باشد.

  ۴مردمی بودن

در قاموس انقلاب اسلامی ایران نیز حضرت امام و مقام معظم رهبری فرموده اند:مردم صاحبان این نظام هستند؛ زیرا اولاً اسلام بیشترین حق را در ادارۀ نظام های اجتماعی به مردم می دهد و هر دستگاه حاکم را یک دستگاه خدمتگزار برای مردم می داند؛ ثانیاً چون مردم تشکیل دهندگان و به وجودآورندگان این نظام بودند، زیرا این نظام مبتنی بر یک انقلاب بود و آن انقلاب را مردم به وجود آوردند؛ ثالثاً چون دخالت و نظارت مردم بیشترین تضمین را برای حفظ این نظام از انحراف می کند.

 .5نوگرایی

نوگرایی به معنای روحیه ای اصلاح گر که صرفاً در پی حل مسائل نیست، بلکه به دنبال حل آن ها با طرحی نو و تازه است و در این راه، از تکرار تجارب گذشته و درجازدن، گریزان و به دنبال فتح قله های جدید است. بنابراین، نوگرایی را می توان یک اصل در حرکت های توحیدی دانست؛ زیرا با نگاه توحیدی به نظام خلقت، این باور شکل می گیرد که همیشه یک راه بهتر و کامل تر از قبل وجود دارد.

نوگرایی یعنی پیش رفتن به سمت آنچه درست تر است؛ آنچه کامل تر است؛

یعنی آنچه ساختیم، ببینیم نقص هایش کجاست، آن را برطرف کنیم؛ ببینیم کجا کم داریم، آن را اضافه کنیم. این جریان بایستی ادامه پیدا کند.»

 .۶انعطاف پذیری

هنگامی که یک تمدن پیشرو در مسیر حرکت خود، با راهی بهتر و بستری مهیاتر مواجه می شود یا اینکه با مانعی سخت و غیرقابل نفوذ برخورد می کند، در هر دو حالت، به یک تغییر جهت موقتی یا دائم در مسیر قبلی خود اقدام می کند. در غیر این صورت، حرکت این تمدن پس از مدتی کُند، متوقف و به زوال کشیده خواهد شد. بنابراین، هرتمدنی باید از فرایند تغییرات مثبت استقبال کند که از آن می توان به انعطاف پذیری تمدن تعبیر کرد.

برداشت خطرناکی که باید از آن بر حذر بود، اشتباه گرفتن انعطاف با انحراف و کوتاه آمدن در مقابل فشارهای بیرونی است. نباید در هیچ مسئله ای، از اصول و مبانی کوتاه آمد؛ چرا که این مسئله تجدیدنظر و انحراف است، نه انعطاف.

.7اتکا به ِ خرد جمعی

توجه به اصل شور و مشورت موضوعی است که در مبانی دینی مورد تأکید قرار گرفته است و حتی اولیای خدا که خود مصداق واقعی عقل کامل اند و واجد عصمت ازهرگونه خطای مادی و معنوی هستند، بر اصل شور و مشورت تأکید داشته اند.

گفتمان اصلی ملت، این است که همه، راه هایی را برای تقویت نظام، اصلاح کارها و روش ها، گشودن گره ها، تبیین آرمان ها و هدف ها برای آحاد مردم، استفاده از نیروی عظیم ابتکار و حرکت و خواست و انگیزه و ایمان این مردم و راه به سمت آرمان های عالی پیدا کنند.

.8تأثیر و تأثر در تطح جهانی

برخلاف ادیانِ ابراهیمی دیگر که وسعت تعالیمشان عموماً در یک قلمرو خاص یا قومی خاص محدود می شد، دین مبین اسلام از همان ابتدا داعیۀ (و ما هو الا ذکر للعالمین)داشته و گسترۀ مخاطبین خود را سراسر عالم معرفی می نماید. اینکه امروز در سرتاسر دنیا، گرایش و ایمان اسلامی زنده شده است؛ ملت ها درشمال آفریقا و در خاورمیانه و در شرق و غرب کشورهای اسلامی بیدار شده اند وجوانان مسلمان در کشورهای گوناگون، به زیبایی های دین و قرآن رو آورده اند، همه حاکی از این است که انقلاب اسلامی در اولِ وقوع خود صادر شده است.

.9جایگاه رهبری

رهبری در تمدن اسلامی، بنابر تصریح متون دینی و روایی، یک مرتبۀ میانی درسلسله مراتب حاکمیت الله است و لذا، این جایگاه به هیچ وجه خارج ازشرایطی که تحت عنوان ولایت امام معصوم یا ولایت فقیه (در زمان غیبت)مطرح می شود، قابل احراز نیست.

در نظام جمهوری اسلامی، رهبری فقط تابع این نیست که کسی او را به خاطراینکه شرایط را از دست داده، عزل کند؛ اگر این شرایط در او وجود نداشته باشد، خودش به خودی خود عزل شده است. ولایت فقیهی که امام بزرگوار مامعنا کردند، یعنی یک مدیریت زنده و بالنده و پیشرونده. رهبری، یک مدیریت است؛ به این معنا که از حرکت کلیِ نظام مراقبت کند. درواقع، رهبری، یک مدیریت کلان ارزشی است. مسئولین در بخش های مختلف، مسئولیت های مشخصی دارند. در همۀ این ها، رهبری نه می تواند دخالت کند، نه حق دارد دخالت کند، نه قادر است دخالت کند. بله، آنجایی که اتخاذ یک سیاستی منتهی خواهد شد به کج شدن راه انقلاب، رهبری مسئولیت پیدا می کند.

جمعیت پیشر فت و عدالت ایران اسلامی شهر اصفهان.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار