کد خبر: 1015436
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
با نزدیک شدن به ماه محرم، یکبار دیگر تمام استان‌های ایران اسلامی سیاه پوش شده و شور و حال حسینی هر کوی و برزنی را فرا می‌گیرد. اما عزاداری‌های امسال با سال‌های قبل فرق دارد و به خاطر شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، قرار است هیئات مذهبی، مراسمات عزاداری و نذورات خود را با توجه به تصمیمات ستاد ملی کرونا و اجرای پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند. اگر در طول تاریخ، نذورات مردم با توجه به نیاز هر دوره متناسب بود، امروز نیز به خاطر شرایط خاص حاکم بر جامعه می‌توان نذر سلامت کرد.
سیداحمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: از جمله موضوعات مهمی که در طول تاریخ مراسمات آئینی ماه محرم وجود داشته و همیشه زنده و پرقوت برگزار شده، بحث نذورات مردمی است. شهروندانی که با معبود خود عهد می‌بندند تا در مسیر کسب رضایتش کار‌هایی هر چند کوچک انجام دهند. با مروری بر تاریخ و مطالعه نذورات در این مدت می‌توان دید که در هر برهه از زمان، نوع نذورات هم فرق می‌کرد. مثلاً در روز‌هایی که خبری از برق رسانی‌های سیستمی و گسترده در شهر‌ها و روستا‌ها نبود، روشنایی بخشی به مسجد و حسینیه‌ها با ابزار‌های مختلف حتی چند شمع کوچک نذر برخی از مردم بود. گاهی اطعام به عزاداران و زمانی نیز ساخت یک حسینه و اگر کسی صدای خوشی داشت نیز مداحی در محفل اهل بیت (ع) نذر می‌شد. عزاداران اهل بیت (ع) در هر مقطعی از تاریخ به نیاز‌های اصلی توجه کرده و با رفع آن چراغ محافل دینی را روشن نگه می‌داشتند و امروز نیز با توجه به شیوع کرونا و گرفتار شدن بسیاری از مردم از جنبه‌های مختلف جسمی و البته اقتصادی، دغدغه‌مندان به دنبال راهی هستند تا بتوانند با نذر‌های متناسب با نیاز جامعه و با نام و یاد سیدالشهدا (ع) گره‌ای از مشکلات هموطنان محروم خود باز کنند.

خیرات محرم صرف تهیه سبد غذایی می‌شود

برای برگزاری مراسمات عزاداری محرم امسال از همه مردم خواسته شده که شهر‌ها و روستا‌ها و محلات خود را سیاه‌پوش کرده و از مضامین و مفاهیم مطالب پرمعنا استفاده کنند. همچنین با احترام به تصمیمات ستاد ملی کرونا و اجرای پروتکل‌های بهداشتی، با نیرو‌های انتظامی و گروه‌های پزشکی در هنگام مراسم عزاداری همکاری کرده و با اهدای نذورات خود به مراکز مشخص شده، در طرح کمک مؤمنانه و همدلی و مواسات شرکت کنند. یکی از مراسمات ثابت ماه محرم، تهیه شربت و نوشیدنی‌های گرم و پخت غذا‌های نذری و توزیع آن در میان مردم و عزاداران است. کاری که سال‌هاست به یک رسم تبدیل شده است و بسیاری از مردم نیز سعی می‌کنند خیرات خود را در این راه‌ها صرف کنند.

اما امسال کرونا موجب شده تا شهروندان قبل از هر اقدامی به مسائل بهداشتی و سلامت دیگر هموطنان بیندیشند، به همین خاطر تغییراتی در شیوه اجرای مراسمات مذهبی صورت گرفته تا این بار با نذر سلامت، علاوه بر بزرگداشت حرمت ماه محرم، گام‌های مؤثری هم در شکست و از بین بردن کرونا برداشته شود. از جمله تصمیمات مهم هیئات مذهبی و مردم برای ادای نذورات خود این است که قرار است خیرات محرم صرف تهیه سبد غذایی و کمک به نیازمندان شود. اقدامی که با توجه به اجرای دهه مرحله دوم رزمایش همدلی و مواسات می‌تواند حماسه‌ای حسینی در جهت یاری رساندن به خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار باشد.

در گلستان مدیرکل تبلیغات اسلامی این استان از تمام دسته‌جات و هیئات عزاداری و همچنین شهروندان درخواست کرده تا نذورات محرم را جهت تهیه بسته‌های معیشتی و سبد غذایی در یک جا متمرکز کنند تا به کمک گروه‌های جهادی به دست آسیب‌دیدگان از کرونا و خانواده‌های کم‌برخوردار برسد. حجت‌الاسلام نورالله ولی نژاد با بیان اینکه مردم با امام حسین (ع) زندگی کرده و نمی‌توان ایشان را از زندگی آن‌ها جدا کرد، به شرایط خاص کرونایی و نزدیک شدن به ایام محرم اشاره کرده و گفته: «در این شرایط مردم قطعاً پروتکل‌های بهداشتی را هنگام عزاداری امام حسین (ع) رعایت خواهند کرد زیرا هم رهبری فرمودند که تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و همه مراجع تقلید به این امر تأکید دارند.» وی با بیان اینکه مردم نسبت به سال گذشته عزاداری متفاوت‌تری خواهند داشت، اضافه کرد: «اگر عزاداری زیر سقف انجام شود باید در حد یک منبر و یک روضه کوتاه تمام شود و سینه‌زنی باید در فضای باز و با حفظ فاصله و با داشتن ماسک و الزامات بهداشتی دیگر باشد و از ابزار مشترک هم استفاده نکنند.» به گفته حجت‌الاسلام ولی‌نژاد، الزامی وجود ندارد که مردم برای عزاداری امام حسین (ع) سفره بیندازند و می‌توانند نذورات خود را به صورت غذای بیرون بر یا بسته‌بندی‌های خشک مواد غذایی در مناطق محروم توزیع کنند. مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان با بیان اینکه امسال برنامه تجمعی و دسته روی نخواهیم داشت، تأکید کرد: «اگر نذر هم خاص نباشد می‌توان آن را در قالب توزیع ماسک و اقلام بهداشتی دیگر در نظر گرفت یا صرف کمک به تجهیزات مساجد و هیئت‌های مذهبی یا آزادی زندانیان و کمک به بیماران هزینه کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار