سرویس ایران جوان آنلاین: با اینکه مسئولان آموختهاند سالی یکبار و در یک روز خاص در مورد معلولان فقط حرف بزنند و هیچ وقت هم به وعده و وعیدهایشان جامه عمل نمیپوشانند، اما معلولان هر روز با مشکلات و معضلاتی مواجهاند که دیگر آنها را خسته کرده و فکر میکنند به جای درخواست کمک، بهتر است یا قید زندگی عادی را بزنند یا زندگی مشقت بار را بدون امید به تغییر ادامه بدهند. معلولان خراسانجنوبی هم مثل دیگر استانها روزهای سختی را سپری میکنند و برای آگاهی از وضعیت آنها صحبتهای رئیس انجمن معلولان استان گواه این ادعاست که به نمایندگی از جامعه معلولان میگوید: «۲ هزار معلول ویلچری عضو این انجمن هستند که برای بیرون آمدن از خانه و استفاده از فضاهای عمومی مانند پارکها نگران هستند و ترجیح میدهند از خانه بیرون نیایند.» مجید دهقانی ادامه میدهد: «اگر چه از طرف اداره کل بهزیستی و شهرداری بیرجند اقداماتی انجام شده است، اما هنوز راه طولانیای به منظور مناسبسازی کامل شهر برای حضور معلولان در پیش است.»
وی با تأکید بر اینکه چنانچه نظارت از طرف شهرداری بر ساخت و سازهای جدید بیشتر شود و پروانه ساخت به ساختمانهایی که برای معلولان مناسبسازی نشدهاند داده نشود بخشی از مشکلات حل خواهد شد، تصریح میکند: «در ایستگاههای اتوبوس شهر بیرجند حتی جایگاهی برای معلولان در نظر گرفته نشده و پیاده روها با شیب تند به بن بست منتهی میشود.» به گفته دهقان وجود رمپها با شیب تند و آسانسورها با فضای محدود در ساخت و سازهای جدیدنشانه نظارت ضعیف شهرداری در طرح مناسبسازی شهری برای معلولان است. وی ادامه میدهد: «در خطوط تاکسیرانی شهری بیرجند به عنوان مرکز استان خراسانجنوبی نیز حتی یک تاکسی برای معلولان مناسبسازی نشده است و هیچ رانندهای به یک فرد معلول ویلچری کمک نمیکند تا ویلچرش را داخل صندوق عقب تاکسی بگذارد.»
اجرای ۷۵ درصد مصوبات کمیته مناسبسازی
هر سه ماه یکبار هفت دستگاه مرتبط با بحث مناسبسازی شهر برای معلولان در بیرجند دور هم جمع میشویم و گام بعدی مناسبسازی را در دستور کار قرار میدهیم. اینها بخشی از حرفهای حسن شرفی مدیر اداره بهزیستی شهرستان بیرجند است که با اشاره به مناسبسازی مکانهای عمومی برای معلولان میگوید: «مناسبسازی اتوبوسهای واحد، خطوط عابر پیاده و برجسته ساز موزاییکها در پارکها و معابر از جمله این اقدامات است.» به گفته وی مناسبسازی برخی پارکها برای تردد آسان معلولان انجام شده و مناسبسازی پارکها پرتردد در دستور کار قرار دارد. شرفی میگوید: «۷۵ درصد مصوبات کمیته مناسبسازی شهر بیرجند سال گذشته با هزینه کرد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار اجرایی شده و ۲۵ درصد باقیمانده در دستور کار قرار دارد.» البته هر مسئولی مدعی است کارهای مربوط به سازمان متبوعش درست انجام میشود و این نهادهای دیگر هستند که کوتاهی میکنند. مثل مدیر اداره بهزیستی شهرستان بیرجند که معتقد است، شهرداری نباید در ساخت و سازهای جدید، پروانه ساخت به ساختمانهایی که اصول مناسبسازی برای معلولان را رعایت نکردهاند ارائه بدهد.
هزینه ۳ میلیارد تومانی عمران شهرداری
کافی است سری به شهرداری بزنیم تا معاون عمرانی شهرداری بیرجند بگوید: «طرح مناسبسازی شهربیرجند برای معلولان از سال ۹۴ شروع شده است و تاکنون بیش از ۳ میلیارد تومان در این خصوص هزینه شده است.» علی عدل ادامه میدهد: «۳۵ درصد از طرح مناسبسازی شهر بیرجند برای معلولان تاکنون انجام شده است و بیشتر هزینه کرد در این مورد از منابع جاری شهرداری و حدود ۲۰ درصد از منابع عمرانی صرف شده است.» یدالله غلامپور رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری بیرجند هم با بیان اینکه برای مناسبسازی بسترشهر بیرجند برای معلولان تاکنون برای ۴۰ دستگاه اتوبوس واحد سر پناه احداث شده است و ۸۰ میلیون تومان هزینه شده است، میگوید: «یک دستگاه اتوبوس واحد هم به دستگاه بالابر برای معلولانی که از ویلچر استفاده میکنند مجهز شده است. هم چنین ۱۸ دستگاه اتوبوس واحد نیز با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان به سطح شیبدارمجهز شدهاند.» به هرحال مسئولان در شرایطی از اقدامات مثبت و هزینهکردهایشان حرف میزنند که معلولان معتقدند هیچ اقدامی برای سهولت رفت و آمدهایشان انجام نشده و سالهاست که به همین صورت زندگی میکنند.