کد خبر: 1010489
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
چگونه فکر کنیم تا بتوانیم از موانع موجود بر سر راه خود بگذریم؟
افکار خود را مانند یک فیلم تماشا کنید. اگر آنچه را که افکار شما منعکس می‌کنند دوست ندارید، کانال را عوض کنید. افکار ما انسان‌ها به چیز‌ها شکل و به تجربیات‌مان معنا می‌دهند. از زندانی شدن در ذهن خود بابت درد و رنج‌های گذشته، سوءاستفاده‌ها یا بیماری خودداری کنید. شما نمی‌توانید برای همیشه خود را سرزنش کنید و از نظر ذهنی خود را گروگان بگیرید. انتخاب کنید که آزاد و رها شوید. مسلماً کمی به تمرین و ممارست نیاز دارد. از طریق افکارتان می‌توانید «کاتالیزوری» برای تغییر، رشد و اصلاح خود باشید
محمدرضا سهیلی‌فر
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: پر سودترین و پربارترین مسیر‌های زندگی بیشترین موانع را دارند و چنانچه بخواهید موفق شوید، باید بیاموزید چگونه می‌توان از این موانع عبور کرد. اگر مطمئن نیستید که چگونه به مشکلات نزدیک شوید، این مقاله شاید بتواند تا حدودی به شما کمک کند تا از چالش‌ها بگذرید و سعی و کوشش‌تان منتهی به موفقیت شود.

به طور اجمالی می‌توان اهم گام‌های اساسی برای موفقیت در گذر از موانع پیش‌رو را به این ترتیب عنوان کرد: ۱) از موانع فرار نکنید. ۲) شِکوه و شکایت نکنید. ۳) واقع‌گرا باشید. ۴) مانع و مشکل را بپذیرید. ۵) به علت مشکل خود نگاه کنید. ۶) ببینید آیا مانع و مشکل به شما آسیب می‌زند. ۷) با خود مهربان باشید. ۸) با ذهنی آگاه و با تفکر مانع و مشکل را بررسی کنید. ۹) مثبت بمانید. این ترتیب را دنبال کنید و خواهید دید که موانع را برطرف خواهید کرد.

هیچ کسی جز خودتان زندگی شما را تغییر نخواهد داد

بدیهی است در مسیر زندگی مسائل فراوانی سر راه همه ما قرار می‌گیرند. همه پول و قدرت ندارند. برخی باور دارند که بدون پول و قدرت نمی‌توانند از مانع مشکلات عبور کنند و شاید از ابتدا خود را بازنده بدانند و خود یا زمانه را سرزنش کنند. پیشنهاد ما تغییر باور شماست. باور خود را تغییر دهید تا خیلی از نشدنی‌ها، عملی شود. به آن طرف موانع سر راه خود نگاهی بیندازید. در میان هر مانعی که با آن روبه‌رو هستیم، مسیری به جلو هم وجود دارد. این مسئولیت ماست که این مسیر را ببینیم و آن را دنبال کنیم. هر چالشی ممکن است آبستن حوادثی احتمالی در حدی فراتر از بدترین رویا‌های شما باشد. امّا در هر تهدید و بحرانی یک فرصت هم در انتظار شما خواهد بود. متفاوت نگاه کنید و اجازه ندهید دیگران شکل فرصت را برای شما تفسیر و تعبیر کنند. در همین ساعت فرصت‌هایی وجود دارد که دیگر هرگز برنمی‌گردند. وقتی جسوران اقدام می‌کنند نمی‌ترسند. چشم‌های سرگردانی که خیره می‌شوند همه جا وجود دارند، اما چشم‌هایی که می‌بینند (!) خاص هستند. آنچه در ذهن‌تان می‌بینید از هر آنچه که بنظر می‌رسد در دنیای بیرون در حال رخ دادن است، اهمیت بیشتری دارد. آنچه در درون شما اتفاق می‌افتد از آنچه برای شما اتفاق می‌افتد مهم‌تر است. به کجا نگاه می‌کنید؟ چه می‌بینید؟ در گروه سرود مشهوری که همه بطور جمعی می‌خوانند، واقعیت هر فرد مشخص نمی‌شود. واقعیت خود را انتخاب کنید و تمرکز کنید. به گروه آواز شاکیان از روزگار که فاقد جرئت هستند، ملحق نشوید! ببینید و یاد بگیرید. انتخاب کنید که متفاوت ببینید. تلاش کنید در گِل استخر منفی گرایی و منفی اندیشی نغلتید! هیچ کس زندگی شما را به نیابت از شما تغییر نخواهد داد. ابتدا به درون خود نگاهی بیندازید و بگذارید تغییر از آنجا شروع شود.

بگذارید بزرگی و عظمت درون شما قیام کند

پُتانسیل و قدرت خود را در درون‌تان مشاهده کنید. شما از آنچه فکر می‌کنید قدرت‌مندتر هستید. تا می‌توانید تفاوت ایجاد کنید. شما یک محرک و تکان دهنده هستید. «یک» هرگز عددی خیلی کوچک برای ایجاد تغییر نیست. ممکن است موانع زندگی ما دشوار، مزاحم و تاریک به نظر برسند. طبیعت شب همه همین طور است. هرگز فکر نکنید که به دلیل تاریکی شب، همه در خواب هستند. هر اتفاقی بیفتد، هرگز نگذارید شخص دیگری از طرف شما فکر کند. قدرت درونی و فردی خود را به سادگی تسلیم نکنید. هنگامی که انگشت سرزنش خود را به طرفی می‌گیرید، در حال تسلیم قدرت خود برای ایجاد تغییر هستید. تصور می‌کنید مشکلات «آنها» هستند. شما منتظر کسی می‌مانید تا فرآیند تغییر را شروع کند. تبدیل شدن به مسافر و تماشاگری شاکی و گله‌مند در زندگی آسان است. اجازه دهید بزرگی و عظمت درون شما قیام کند. بگذارید قدرت درونی شما رو به پیش حرکت کند. از ناامیدی بپرهیزید و شروع به اقدام کنید. از قدم‌های کوچک امروز دلسرد نشوید، آن‌ها کبریتی هستند که می‌توانند آتش بزرگی را روشن کنند. شما هنوز یک انسان زنده هستید. بنابر این، مانند یکی از مردگان زنده، منفعلانه رفتار نکنید. من مشکلاتی دارم، شما مشکلاتی دارید، همه مشکل داریم. این مشکلات نیست که دستور کار را تعیین می‌کند بلکه طرز تفکر ماست. انگیزه شخصی شما برای خوب اندیشیدن، خوب عمل کردن و پیشی گرفتن از مشکلات و اینکه شما بخشی از راه حل هستید، مهم‌ترین دارایی شما و هر انسانی است. مانند هر راهی که به سمت عظمت و بزرگی باشد، موانع هم مانند پیاده‌روی سنگ فرشی برای حرکت شماست. آن‌ها همیشه وجود دارند و هستند تا شما را وسوسه کنند که موفق نخواهید شد، برگردید و دست از رویا‌های خود بکشید. ممکن است سخت به نظر برسد، حق با شماست؛ بدیهی است اگر ممکن بود، راه‌حل‌های بسته‌بندی شده آماده تحویل در منزل راه آسان‌تری بود!

به زندگی سُقُلمِه‌ای بزنید

فراموش نکنید که واقعیت هم نرم و قابل انعطاف است. هر روز معجزه‌هایی اتفاق می‌افتد، سرنوشت‌هایی شکل می‌گیرد و شگفت‌هایی در همه جا خلق می‌شود. گذشته شما گواه بر این نیست که نمی‌توانید تغییری ایجاد کنید و شرایط فعلی شما پایانی ندارد. شما مطمئناً جایی را ترک کرده‌اید، اما به مقصودتان نرسیده‌اید! شما چیزی بیش از آنچه تا به امروز نشان داده‌اید، هستید. شاید لازم باشد کمی مهارت رویارویی یا کنار آمدن با مشکلات را در خود تقویت کنید. مهارت یافتن یا خلق راه حل. بزرگی می‌گفت: «وقتی بزرگ می‌شوید، تمایل دارید با ناراحتی بگویید دنیا همینی هست که هست و زندگی و تقدیر من صرفاً همین زندگی است که در این دنیا دارم. سعی کنید بیش از حد به دیوار‌ها ضربه نزنید! ولی دائم به سقف‌های خود مشت بزنید و محدودیت‌های خود را به چالش بکشید. سعی کنید زندگی خانوادگی خوبی داشته باشید، از آن لذت ببرید و کمی پول هم پس‌انداز کنید. این زندگی بسیار محدود است، اما می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد؛ شاید زمانی این واقعیت ساده در زندگی را کشف کنید که هر چیزی که در اطراف شما وجود دارد، توسط افرادی ساخته شده که از شما باهوش‌تر نبودند و شما می‌توانید آن را تغییر دهید! می‌توانید بر زندگی تأثیر بگذارید، می‌توانید چیز‌های خودتان را بسازید که افراد دیگری بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. لحظه‌ای که درک می‌کنید می‌توانید به زندگی سُقُلمِه‌ای بزنید و واقعاً چیزی را به وجود آورید، متوجه می‌شوید اگر با قدرت وارد شوید، ناگهان چیزی از آنسو ظهور می‌کند که می‌توانید آن را تغییر دهید، می‌توانید به آن شکل بدهید، می‌توانید به چیزی که می‌خواهید جامه عمل بپوشانید. این شاید مهم‌ترین نکته باشد. این تلقی نادرست را که «این دنیا است و ما فقط قصد داریم در آن زندگی کنیم و برویم» را تغییر دهیم. بلکه بر عکس، آن را در آغوش بگیریم، آن را تغییر دهیم، آن را بهبود ببخشیم، از خود اثری ماندگار بجا بگذاریم. تهدید‌های بیرونی تمامی ندارند. ولی خود را از درون تهدید نکنیم. درک و آموختن این واقعیت بسیار مهم است و شما می‌آموزید که می‌خواهید زندگی را تغییر دهید و آن را بهتر کنید. پس از این یادگیری، دیگر هرگز مثل قبل نخواهید بود.

«اتاق کنترل» زندگی‌تان را به دست بگیرید

زندگی را به طور متفاوتی یاد بگیرید و متفاوت زندگی کنید. به آن تَنه بزنید، آن را تغییر دهید، آن را به چالش بکشید و برای بدست آوردن و کسب مهارت‌ها تلاش کنید. انتخاب کنید تا دنیای خود را بزرگ کنید و توسعه بدهید و شروع کنید به اینکه به گونه‌ای دیگر به چیز‌ها نگاه کنید. شما نمی‌توانید برای همیشه در منطقه خاکستری زندگی کنید. واقعیت فعلی خود را به عنوان قسمتِ مُقدَر شده قبول نکنید، زیرا اینگونه نیست. به روشی که برای شما مؤثر و کارایی دارد، نگاه کنید و ببینید چطور می‌توانید آن را از اول شروع کنید یا کار اضافه‌ای در آن که دیگران انجام نداده‌اند، انجام دهید. یک چشم‌انداز بزرگ و مهیج داشته باشید و روی آن تمرکز کنید. به کلمات خود نگاه کنید – کلمات با بار منفی کلماتی سمی هستند- زیرا آن‌ها دنیای شما را خلق می‌کنند و رفتار و دیدگاه‌های شما را می‌سازند. بجای ناامیدی و قافیه را باختن، همیشه از خود سؤال کنید اگر بشود چه؟ شاید توانستم و موفق شدم. به طرز فکر و نگرش خود نگاه کنید زیرا «اتاق کنترل» زندگی شماست. آنگاه افکار شما آشکار می‌شود. به واقعیت به عنوان یک ماده قابل انعطاف نگاه کنید زیرا اگر واقعاً بخواهید - حتی اگر بد باشد- می‌توانید آن را به شکلی که می‌خواهید تغییر شکل دهید. برای این کار نیاز به مهارت ویژه‌ای ندارید. شخصیت و جسارت خوبی را می‌طلبد تا بتوانید ببیند در هر مکان و در هر سیستم انسانی همیشه چیزی وجود دارد که مؤثر و کارساز باشد. اگر بتوانید آنچه را که برای شما کارساز و مؤثر است و از انجام آن احساس رضایت، مفید بودن و متفاوت عمل کردن می‌کنید، پیدا کرده و روی آن کار کنید، آن وقت شما «ابتکار عمل» را به عنوان دوست خود در اختیار می‌گیرید.

شما موظف نیستید از هرکسی که به قشون منفی بافی و منفی بینی پیوسته، پیروی کنید. درون خرابه‌ها همیشه گنج وجود دارد! هنگامی که دیدگاه مثبت را در آغوش می‌گیرید و به یک عامل تغییر تبدیل می‌شوید، قدرت شگفت‌انگیزی پیدا می‌کنید. احتمالاً منظور جمله را می‌دانید، چون می‌فهمید وقتی پر از انرژی مثبت و الهام بخش باشید، چه حالی پیدا خواهید کرد. شما همچنین می‌دانید وقتی منفی باشید، چه احساسی خواهید داشت و همه آنچه را که خواهید دید فقط عذاب و تاریکی است. بر نقاط قوت خود تکیه کنید. به دنبال چیز‌هایی باشید که در مورد شما کارایی دارند و در روحیه شما اثرگذار هستند. از این طریق می‌توانید نقاط ضعف را بی‌ربط و بی‌اهمیت جلوه دهید. همیشه چیزی وجود دارد که می‌توانید روی آن تمرکز کنید. انتخاب کنید تا یک سازنده و یک مُبدِع باشید.

معجزه کلمات را دست کم نگیرید

به سخنان خود نگاه کنید. خود را در حال صحبت کردن زیر نظر بگیرید و کلماتی را که استفاده می‌کنید ممیزی کنید. «مارک تواین» نویسنده مشهور زمانی گفت: «یک عامل قدرتمند، کلام و گفتار درست است. هرگاه تصادفاً با یکی از این کلمات به شدت صحیح (!) برخورد کنیم، تأثیر آن جسمی و روانی و مانند برق سریع خواهد بود». قدرت کلمات را دست کم نگیرید. کلمات قدرت دارند، آن‌ها دنیای شما را ایجاد می‌کنند و حال و آینده را شکل می‌دهند. کلماتی که به طور عادت انتخاب می‌کنید بر نحوه برقراری ارتباط با خودتان و نحوه تفسیر و پردازش چیز‌هایی که در زندگی شما اتفاق می‌افتد، تأثیر می‌گذارند. برای تغییر زندگی خود، با تغییر کلمات و الگو‌های گفتاری خود شروع کنید. دهان شما به راحتی می‌تواند تمام برنامه‌های شگفت‌انگیزی که یادداشت کرده‌اید را بی‌اثر بگیرد. اگر واژگان فقیرانه و بی‌خاصیتی داشته باشید، زندگی فقیرانه و بی‌خاصیتی خواهید داشت. اگر دایره لغوی منفی دارید، تجربه زندگی شما چیزی بهتر از منفی نخواهد بود. این اندازه واژگان نیست که مهم است بلکه مضمون و محتوای آن‌ها اهمیت دارد. کلمات نیرویی خلاق در زندگی هستند. لذا، کلمات متحول کننده و انرژی بخش را به عنوان یک سبک زندگی وارد زندگی خود کنید. کلماتی که پیوست تجربیات زندگی خود می‌کنید، به مرور تبدیل به تجربه و باور شما خواهند شد. تا زمانی که از روی عادت چیز‌هایی را که در درون خود یا با دیگران صحبت می‌کنید تغییر ندهید، زندگی شما تغییر نخواهد کرد. کلمات دارای بار منفی منجر‌به بروز تضاد و اثر منفی بر شما می‌شوند. گفتار توأم با نفرت، مادر خشونت است. کلمات رشته‌ای را درست می‌کنند که با آن تجربیات زندگی‌تان بافته می‌شود. برای تغییر زندگی، «رشته کلمات» خود را از منفی به مثبت تغییر دهید، از قطبی‌سازی به جهان سازی. کلمات انرژی بخش را پیدا کنید تا توجه خود را به سمت آن‌ها سوق دهید. حتی در بحبوحه چالش‌ها، عمداً با بیان کلمات مثبت و امیدوار کننده توجه خود را به سوی راه‌حل‌ها هدایت کنید. به افکار خود نگاه کنید. طرز فکری که دارید مهمتر از چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو هستید. وقتی تفکر خود را تغییر دهید، زندگی شما تغییر می‌کند. حتی اگر همه چیز در اطراف شما تغییر کند، امّا نحوه تفکر خود را عوض نکنید، شرایط فعلی خود را مجدداً ایجاد خواهید کرد.

به افکاری که در سر دارید، با دقت نگاه کنید. هیچ وقت نمی‌توانید خارج از مشکلاتی که خودتان را در آن تصور می‌کنید، با خودتان رفتار کنید. افکار خود را مانند یک فیلم تماشا کنید. اگر آنچه را که افکار شما منعکس می‌کنند دوست ندارید، کانال را عوض کنید. افکار ما انسان‌ها به چیز‌ها شکل و به تجربیات‌مان معنا می‌دهند. از زندانی شدن در ذهن خود بابت درد و رنج‌های گذشته، سوءاستفاده‌ها یا بیماری خودداری کنید. شما نمی‌توانید برای همیشه خود را سرزنش کنید و از نظر ذهنی خود را گروگان بگیرید. انتخاب کنید که آزاد و رها شوید. مسلماً کمی به تمرین و ممارست نیاز دارد. از طریق افکارتان می‌توانید «کاتالیزوری» برای تغییر، رشد و اصلاح خود باشید. چیز‌ها را طوری که هستند نبینید، بلکه آن‌طور که می‌توانند باشند به آن‌ها نگاه کنید. خود را آماده کنید، برخیزید و موقعیت خود را ساماندهی کنید تا متفاوت عمل کنید. برای خلق و ارائه راه حل با خودتان مسابقه بدهید. خود را به عنوان شخصیت اصلی فیلم ببینید. شما برای تغییر به اندازه کافی قدرتمند هستید. «راهبردی» فکر کنید و امکانات‌تان را ببینید. بیشتر راه‌حل‌ها به اندازه‌ای که تصور می‌شود، دور نیستند و چه بسا قبل از اینکه در جای دیگری اتفاق بیفتند، در ذهن شما اتفاق می‌افتند. به سوی بزرگی و آن‌سوی مانع حرکت کنید.

*برگرفته از سایت medium. com
*نوشته: جیل هارنِس و میلتون کاموِندو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار