کد خبر: 1009912
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
طی ۲۴ ساعت منتهی به جمعه، ۲ هزار و ۲۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۵۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ از ابتدای اسفند تا به امروز در کشور به ۲۵۲ هزار و ۷۲۰ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: این روز‌ها سرتا سر کشور پر از التهاب است. همه ایران یکپارچه به دنبال آمارو ارقام سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار جدید فوتی‌ها و مبتلایان و بستری‌های ویروس کرونا هستند و این ویروس با حرکتی موجی شکل در حال رکوردشکنی‌های تازه برای کشتن بیماران ایرانی است. پس از رکورد‌شکنی دوباره ویروس قاتل با مرگ ۲۲۱ بیمار، روز گذشته آمار فوتی‌ها کمی کاهش داشت و به ۱۴۲ نفر رسید. حالا مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا درکشور به ۱۲ هزار و ۴۴۷ نفر افزایش یافته است. تعداد مبتلایان به کرونا در سه هفته اخیر روند افزایشی داشته است. در این میان وضعیت برخی مناطق حاد تراست. ۱۹ استان کشور همچنان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. وضعیت پایتخت نیز به عنوان پاشنه آشیل درمان کرونا نگران‌کننده است. با تمام این احوال روز گذشته هم جاده کرج -چالوس برای سهولت حمل و نقل مسافرانی که در این اوضاع و احوال کرونایی دل به دریا زده‌اند، یک طرفه شد تا مسافران شهر‌های شمالی با خودشان بمب ساعتی کرونا را بیش از پیش جابه‌جا کنند!

طی ۲۴ ساعت منتهی به جمعه، ۲ هزار و ۲۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۵۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ از ابتدای اسفند تا به امروز در کشور به ۲۵۲ هزار و ۷۲۰ نفر رسید.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت متأسفانه در طول ۲۴ ساعت منتهی به جمعه، ۱۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲ هزار و ۴۴۷ نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه تا کنون ۲۱۵ هزار و ۱۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳هزارو ۳۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون یک میلیون و ۹۲۲ هزار و ۵۰۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است.

استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: «بر اساس گزارش‌ها، اکثر موارد ابتلا و بستری مربوط به مراسم عزا و عروسی بوده و توصیه اکید ما این است که مردم از رفتن به این مراسم خودداری کنند.»
 
دستور رئیس‌جمهور برای تدوین دستورالعمل برای برگزاری عزاداری محرم

دولت و شهرداری همچنان بر موضع قبلی خود برای ادامه طرح ترافیک و اجرایی نکردن محدودیت‌های بیشتر استوارند!

حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به شرایط دوهفته، جدی نگرفتن محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها از سوی مردم به ویژه در گردهمایی‌های دوستانه و محافل گوناگون به ویژه عروسی و عزا را عامل اصلی و مهم در شیوع دوباره در هفته‌های اخیر خواند. وی کمیته درمان ستاد ملی مبارزه با کرونا را نیز به بررسی و شناسایی دقیق علل متفاوت شیوع دوباره بیماری در هر منطقه از کشور موظف کرد و گفت: «با توجه به اختیاراتی که به استانداران داده شده باید محدودیت‌ها هوشمندانه و متناسب با علل شیوع در هر منطقه اعمال و اجرا شود.»

روحانی همچنین با اشاره به تجربه موفق برگزاری مراسم شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان، کمیته‌های اجتماعی - امنیتی و درمان را موظف کرد با رایزنی و مشورت دستگاه‌های مرتبط دستورالعمل‌های دقیق و شفاف برای برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ماه محرم را طراحی و تدوین و برای تصویب به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کنند.

بستری ۴۰ درصد از بیماران بدحال کرونایی کشور در استان تهران

وضعیت تهران همچنان هشدارآمیز و نگران‌کننده است. اهمیت این کلانشهر ۱۲ میلیونی از یک‌سو به‌واسطه جمعیت زیاد و سیال آن و از سوی دیگر به خاطر مرکزیت و پایتخت‌بودن تهران است، به همین خاطر تهران پاشنه‌آشیل مهار کرونا در کشور به حساب می‌آید. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تأکید بر اینکه حدود ۴۰ درصد از بیماران شدید و بدحال کرونایی کشور در استان تهران بستری هستند، از افزایش تعداد مراجعین به بیمارستان‌های تهران خبر می‌دهد. به گفته وی شاهد تغییر الگوی سنی مراجعین به بیمارستان‌ها و مراجعه بیشتر جوان‌تر‌ها هستیم. از سوی دیگر شاخص تخمین میزان شیوع کرونا در روز‌های اخیر در تهران، نگران‌کننده است. زالی با اشاره به اینکه بیشترین بیماران بستری مبتلا‌شده قطعی در مناطق شرقی و جنوب شرقی تهران بوده‌اند، افزود: «۱۳ درصد از مردم تهران در صورت لغو طرح ترافیک حاضرند از مترو استفاده کنند.» وی تصریح کرد: «طرح ترافیک در تهران باید لغو شود.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در شهر تهران بر ضرورت لغو آزمون‌های هفته آینده در این شهر تأکید کرد. به گفته وی تهران شرایط میزبانی ندارد.

طرح ترافیک لغو نمی‌شود؛ قطار مترو نداریم!

زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران معتقد است با توجه به شرایط بسیار نگران‌کننده شیوع ویروس کووید ۱۹ در پایتخت ستاد ملی مقابله با کرونا باید محدودیت‌ها را به پایتخت برگرداند و حتی با شدت بیشتری محدودیت‌ها اعمال شود.

وی بر لزوم تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی افزود: «اگر کرونا ماندگار باشد و فعالیت‌ها نیز به صورت اقتصادی و اجتماعی بخواهیم استمرار یابد باید ظرفیت حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم که این اقدام بدون کمک دولت امکانپذیر نیست.»

این عضو شورای شهر تهران در مورد اینکه طرح ترافیک در پایتخت لغو می‌شود یا خیر، گفت: «طرح ترافیک بخش کوچکی از محدودیت‌هایی است که می‌توان جهت مقابله با کرونا در نظر گرفت که البته این تصمیم‌گیری نیز بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است.»

وی دورکاری کارمندان را هم یکی از راهکار‌های مؤثر برای کنترل شیوع ویروس در پایتخت دانست.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران هم در برابر این موضوع که برای رعایت فاصله اجتماعی در مترو چه برنامه‌ای دارند، گفت: «مترو ظرفیتی را که برای یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به کار می‌گرفت، اکنون برای ۹۰۰ هزار نفر به کار می‌برد، اما فاصله اجتماعی در شرایط کرونا فرق دارد. اگر بخواهیم فاصله‌ها را بیشتر کنیم، باید تعداد قطار‌ها خیلی بیشتر شود در حالی که قطار بیشتری نداریم.»

به گفته وی، راه دیگر این است که شهروندان خودشان سفر‌ها را هماهنگ کنند! نوبخت تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم بیشتر از این ظرفیت‌ها را افزایش دهیم، چراکه امکاناتش را نداریم»!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار