کد خبر: 1009568
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره آخرین وضعیت تخلفات و تصادفات دوچرخه سواران و همچنین الزامات و باید‌ها و نباید‌های دوچرخه‌سواری در پایتخت سخن گفت.
سرويس جامعه جوان آنلاين: سرهنگ محمد رازقی به علاقمندی مردم در خصوص استفاده از دوچرخه و آمار رو به افزایش تردد با آن در معابر و خیابان‌های تهران اشاره و اظهار داشت: این روز‌ها استفاده از دوچرخه به جای وسیله نقلیه شخصی افزایش یافته، اما نکته قابل توجه این است که متأسفانه دوچرخه‌سواران احساس خطر نمی‌کنند و خود را در معرض برخورد، تصادف و حوادث ترافیکی ندیده و قوانین و مقررات را کمتر رعایت می‌کنند.

وی گفت:حرکت در جهت خلاف وسایل نقلیه، عبور از چراغ قرمز، حرکت در خطوط ویژه و حرکت در پیاده‌رو از جمله رفتار‌هایی است که از سوی برخی دوچرخه‌سواران مشاهده شود.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به آمار حوادث و تصادفات دوچرخه‌سواران اشاره و تصریح کرد: بررسی‌های پلیس حاکی از این است که آمار تصادفات جرحی دوچرخه‌سواران در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر شده و متأسفانه در حادثه‌ای که دو ماه قبل به وقوع پیوست، یک دوچرخه‌سوار نیز به دنبال تصادف فوت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، وظایفی برای دوچرخه‌سواران مشخص شده یا نه، اعلام کرد: برابر آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، قوانین ویژه و خاصی برای دوچرخه‌سواران نیز در برخی قسمت‌ها مشخص شده است.

سرهنگ رازقی تصریح کرد: یکی از این موارد در رابطه با ایمنی و کیفیت دوچرخه است که باید تجهیزاتی مانند یک چراغ سفید یا زرد در جلو و یک چراغ با نور قرمز در عقب داشته باشد که از فاصله ۱۵۰ متری در شب دیده شود؛ همچنین باید دوچرخه‌ها ترمز مطمئن داشته باشند تا در هنگام ترمز و توقف در فاصله ایمن متوقف شوند.

این مقام ارشد راهور پایتخت افزود:داشتن زنگ یا بوق نیز یکی دیگر از ملزومات است به طوری که از فاصله ۳۰ متری صدای زنگ یا بوق شنیده شود، این تجهیزات برابر بر آئین‌نامه ۷۷ راهنمایی و رانندگی مشخص شده است.

سرهنگ رازقی ادامه داد:برابر ماده ۱۰۹ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی رانندگان وسایل نقلیه موتوری فاقد چراغ راهنمایی و رانندگی مثل دوچرخه باید در هنگام چرخش در معابر با حرکات دست رانندگان را دیگر از قصد خود مبنی بر گردش مطلع سازند؛ چرا که چراغ ندارند و در هنگام گردش احتمال تصادف وجود دارد.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که آیا کلاه ایمنی نیز برای راکبان دوچرخه مانند موتورسیکلت‌سواران الزامی است یا خیر؛ اظهار داشت: در ماده ۱۶۴ دقیقا ذکرشده که دوچرخه‌سواران باید کلاه ایمنی داشته باشند.

وی درباره ممنوعیت‌هایی که برای تردد با دوچرخه وجود دارد، اظهار داشت:در مواد ۱۶۷ تا ۱۷۲ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی آمده است که عبور از خط ویژه برای دوچرخه‌ها ممنوع است، رانندگی با بار نامتعارف و همچنین رانندگی در هنگام لغزندگی راه مثل بارندگی نیز برای راکبان دوچرخه ممنوع است.

وی با بیان اینکه دوچرخه‌سواران مکلفند از سمت راست مسیر عبور کنند و نهایت احتیاط را در این خصوص داشته باشند متذکر شد: تردد دوچرخه‌ها در بزرگراه‌ها و تونل‌ها نیز ممنوع است و به طورکلی قوانین و مقررات شامل دوچرخه هم می‌شود.

سرهنگ رازقی اظهار امیدواری کرد که با فرهنگسازی لازم بتوان دوچرخه‌سواران را به رعایت قوانین و مقررات تشویق کرد.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: باید بستر مناسبی برای دوچرخه فراهم شود مثل خطوط ویژه که تردد برای دوچرخه‌سواران را ایمن کند و با رنگ، تابلو و خط‌کشی مشخص و معین شده باشد. از طرف دیگر، دوچرخه‌سواران نیز باید خود را ملزم بدانند تا قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را کاملا رعایت کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
0
9
یکی فکری به حال کسانی که در مسیر دوچرخه سواری پارک کرده و راه را مسدود میکنند بکند. یکی میگوید بار باید خالی کنم. دیگری ماشین را رها کرده و رفته. جالب اینجاست که مسیر دقیقا با عرض لاستیک های ماشین های مذکور است و خود را به سختی جای میدهند. بنده 2 روز پیش به یکی از آنها تذکر دادم که ایشان با الفاظ رکیک پاسخ دادن. به پلیس هم اطلاع میدیم میگن انقدر گفتیم خسته شدیم!!!! خسته؟ شما مگر نباید جریمه کنید؟ انقدر جریمه کنید تا قانون اجرا شود و مردم رعابت کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
2
قانون میگه که از سمت راست باید حرکت کنند و نهایت احتیاط را داشته باشند. این جمله برای کسی است که تا حالا یکبار هم در خیابان های شلوغ دوچرخه سواری نکرده تا درک کنه که اگه بخوای ورزش کنی و هم ترس جونتو داشته باشی یعنی چی!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
0
1
متاسفانه در شهر ما هرکی را با دوچرخه ببینند یا تیکه بارشون میکنن یا قطع پشت چراغ قرمز وایسادیم مسخره میکنند
شاهو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
0
0
خیلی جالبه هیچ برنامه و فرهنگ سازی برای دوچرخه سواری تو ایران و تهران انجام نمی شه!
مسیرهای دوچرخه سواری پر از پستی و بلندی با آسفالت داغان و خودرو و موتورهای پارک شده در مسیر و ...
از سمت راست هم رانندگی کنی صد تا ماشین جلوت دوبله پارک کردن و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
0
0
سلام خسته نباشید من هر روز دوچرخه میرم سر کار و بر میگردم از پیروزی تا شریعتی مسیرهای دوچرخه بسیار بد و شکسته ماشین پارک شده و موتور رفت آمد میکنند یا اصلا بعضی جاها مسیری وجود نداره لطفا ماشبنهایی که جای ما رو پارکینگ کردن له له کنید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار