کد خبر: 1009560
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
هفته قبل همسر محبت صادقی به خاطر عقرب‌زدگی به شبکه بهداشت روستایشان رفت و با مصرف دارو بهبود پیدا کرد و برای همین این بار وقتی نیش عقرب سهم محبت شد، موضوع را جدی نگرفت و فکر می‌کرد او هم خیلی زود خوب می‌شود. اما ماجرا جدی‌تر از این حرف‌ها بود و زن جوان جان خود را از دست داد.
سرويس جامعه جوان آنلاين: چند روزی می‌شود که اهالی روستای شیرین‌بهار از توابع اندیکای خوزستان در غم از دست دادن یکی از زنان جوان روستا به نام محبت صادقی عزادارند. بی‌تابی کودک شیرخواره محبت که در خانه دنبال مادرش می‌گردد بیشتر از هر چیز اهالی را غمگین می‌کند.

همسر این زن در مورد حال و روز این روز‌های خانه‌شان گفت: من پنج فرزند دارم که بزرگ‌ترین آن‌ها کلاس ششم است و فرزند خردسالم یک سال و نیم دارد و شیرخوار است. نمی‌دانم کدام‌شان را آرام کنم، اما آرام‌کردن فرزند کوچکم از هر چیز سخت‌تر است؛ چون او حرف من را متوجه نمی‌شود و فقط گریه و بی‌قراری می‌کند.

روزی که عقرب آمد

صبح زود محبت از خواب پرید و متوجه شد عقرب شکمش را گزیده است. سریع آماده شد و خودش را به درمانگاه روستایشان رساند. کاظمی، رئیس شبکه بهداشت و درمان اندیکا در مورد مراجعه محبت صادقی گفت: زمانی که خانم صادقی به درمانگاه رفته، پزشک به او گفته بود که باید سریع خودش را به بیمارستان برساند و حتی برای او آمبولانس هم خبر کرده بودند، اما خانم صادقی گفته بود بچه‌هایم در خانه تنها هستند و نمی‌توانم آن‌ها را تنها بگذارم. بعد هم با رضایت کتبی خودش به خانه رفت. عقرب‌گزیدگی معمولادر ساعات اول درد چندانی ندارد و بیمار هم به همین دلیل موضوع را جدی نمی‌گیرد. همان شب حال خانم صادقی بد شده و او را به بیمارستان اهواز می‌رسانند، اما به دلیل وارد‌شدن سم به کلیه‌های زن جوان، او جان خود را از دست می‌دهد.

کاظمی در ادامه گفت: در روستا‌های اندیکا آمار عقرب‌زدگی بالاست و مقدار زیادی پادزهر در درمانگاه روستا‌ها نگهداری می‌شود، اما بعد از تزریق پادزهر باید بیمار به بیمارستان منتقل شود، چون محل گزش عقرب و سیستم ایمنی افراد متفاوت است و افراد در چنین شرایطی لازم است تحت مراقبت‌های بیمارستانی قرار بگیرند.

مرگ تلخ مادر فرزندانم

روز حادثه، همسر محبت خانه نبود و در مورد آن روز گفت: من کشاورز هستم و زمین‌های کشاورزی‌مان در نزدیکی زادگاه‌مان در استان سیستان و بلوچستان است. ما در شیرین‌بهار قوم و خویشی نداریم و وقتی این اتفاق برای همسرم افتاد او ترسیده بود بچه‌هایم را تنها بگذارد و به اهواز برود. با من تماس گرفت و من راهی روستا شدم و بعد چند ساعت به آنجا رسیدم. همسرم خیلی بدحال بود و تب داشت و از درد به خود می‌پیچید. او را به بیمارستان رساندم، اما رسیدگی خوبی به او نشد و مادر بچه‌هایم جلوی چشمانم از دنیا رفت.

صادقی در ادامه گفت: همسرم ۲۷ سال داشت و ۱۳ سال با او زندگی کرده بودم. هفته قبل از این که او را عقرب بزند، خودم دچار عقرب‌گزیدگی شده و به بیمارستانی در مسجدسلیمان رفتم و درمان شدم. او فکر می‌کرد خطری تهدیدش نمی‌کند، ولی نیاز به مراقبت بیشتری در بیمارستان داشت.

بعد از عقرب‌گزیدگی چه کنیم؟

دکتر محمدامین زرگر، متخصص جراحی عمومی و رئیس اورژانس استان خوزستان در گفتگو با جام‌جم در توضیح اقدامات لازم قبل از رسیدن اورژانس، برای فردی که عقرب او را گزیده است می‌گوید: اولین اقدام برای روبه‌رو شدن با فردی که عقرب او را نیش زده این که فرد را از محل دور کنند. چون حشره فردی را که گزیده به صورت طعمه یا دشمن دیده و احتمال دارد بار دیگر هم او را بگزد. دومین قدم این است که هرگونه زیورآلات و لباس تنگ از بیمار جدا شود، چون ممکن است باعث بروز التهاب و تورم شود و خون‌رسانی به آن قسمت از بدن مختل شده و به دلیل نرسیدن اکسیژن منجر به شروع روند مرگ سلولی شود. سومین کاری که باید انجام شود این که منطقه گزش را بی‌حرکت کنید تا درد و التهاب آن کم شود. چهارمین اقدام استفاده از کیسه کمپرس سرد در محل گزش است. کمپرس باید به صورت متناوب و به دفعات انجام شود. پنجمین کار این که بالای زخم را با بانداژ ببندید که بازگشت خون به محل زخم و انتشار سم در خون کم شود، اما بانداژ را محکم نبندید تا خون‌رسانی مختل نشود. در آخر دقت داشته باشید که از مکیدن محل گزش خودداری کنید، چون این کار ممکن است با تحریک محل زخم، موجب عفونی‌شدن محل گزش شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار