کد خبر: 1009465
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و دیگر متهمان گروه عظام روز گذشته به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته در دادگاه گروه عظام مشخص شد که این گروه به مدیریت عباس ایروانی اکنون پس از ۱۰ سال هنوز هم حاضر نیست تسهیلات ارزی گرفته‌شده را پس بدهد! عباس ایروانی در حالی به بدهکار بانکی‌بودن افتخار کرد که به گفته نماینده بانک صادرات یکی از دلایل آشفتگی اوضاع اقتصادی کنونی، مربوط به همین بدهکارانی است که تسهیلات می‌گیرند، اما باز نمی‌گردانند. روز گذشته همچنین مشخص شد که یکی دیگر از متهمان هم در سازمان استاندارد برای دریافت رشوه جدول تعرفه‌ای مشخص کرده‌بود!

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و دیگر متهمان گروه عظام روز گذشته به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در ابتدای جلسه قاضی ضمن تفهیم مواد ٣٥٤ و ٣٥٨ قانون آیین دادرسی کیفری، از نکونام (کارمند سازمان استاندارد) خواست در جایگاه قرار گیرد و ادامه دفاعیات خود را بیان کند.

قاضی خطاب به متهم گفت: در محل کار مشغول به فعالیت هستید؟

متهم نکونام پاسخ داد: نه کار نمی‌کنیم. وضعیت مشخصی نداریم.

قاضی از زارع (دیگر کارمند سازمان استاندارد) پرسید: شما چطور؟

زارع پاسخ داد: من هم وضعیتم همانطور هست. سرکار نمی‌روم و حقوقی نمی‌گیرم.

خرید خانه با رشوه

نماینده دادستان با بیان اینکه این دو نفر بر اساس رأی بدوی از سازمان استاندارد اخراج شده‌اند، خطاب به نکونام گفت: براساس اقاریرتان از طریق حسین زارع رشوه گرفته‌اید. در اقاریرتان که فیلم‌های آن در بازجویی وجود دارد، این موارد را پذیرفته‌اید حالا نمی‌توانید کتمان کنید.

مسعود شاه محمدی خطاب به نکونام گفت: با خانم نقدی نسبتی دارید؟

متهم پاسخ داد: بله همسرم است.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: این خانم چک رشوه را برای پرداخت معامله برای خرید یک ملک خرج کرده‌است. فروشنده هم اظهار کرده نکونام و خانم نقدی چک را به من داده‌اند.

قاضی خطاب به متهم گفت: چرا رشوه گرفتید؟ شما در سازمان استاندارد وظیفه‌تان این بوده نظارت کنید، نه اینکه رشوه بگیرید.

متهم پاسخ داد: من رشوه نگرفته‌ام، من همیشه در بازجویی‌ها گفته‌ام قرض کرده‌ام.

قاضی خطاب به این متهم گفت: شما در سازمان استاندارد هم محکوم شده‌اید؛ یعنی دلایل شما قانع‌کننده نبوده‌است.

حقوق ۱۲ میلیونی و رشوه

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان با ارائه مدرکی خطاب به متهم اظهار داشت: طبق جدولی که کشیدید، خودتان گفته‌اید با زارع در سازمان ملی استاندارد کار می‌کردم، شما باید نظارت می‌کردید. شما ناظری بودید که رشوه می‌گرفتید و حتی یک تعرفه برای دریافت رشوه تعیین کرده‌بودید و بر اساس این تعرفه شما و زارع رشوه‌ها را تقسیم می‌کردید!

قاضی خطاب به متهم گفت: شما با آن چکی که گرفتید ملکی را تهیه کرده‌اید، چطور می‌گویید رشوه نگرفته‌ام؟!

متهم در آخرین دفاعیات خود مدعی شد: من از دوستم قرض گرفته‌ام و با درآمد ماهی ۱۰ تا ۱۲ میلیون در سازمان ملی استاندارد نیاز به رشوه نداشتم.

چک و سفته به‌جای وثیقه بانکی

در ادامه قاضی از حسین زارع میرک‌آباد خواست در جایگاه قرار گیرد و بعد از تفهیم اتهام از وی خواست توضیحات خود را بیان کند.

متهم زارع گفت: پولی به عنوان رشوه دریافت نکردم، این پول قرض بود؛ چراکه تازه ازدواج کرده‌بودم و از آقای نکونام که مدیر بنده بود، تقاضای وام کردم که پس از گذشت چند ماه به من گفت فردی به نام مسعودی نزد تو خواهد آمد و چکی را به تو خواهد داد. حالا هم با توجه به اینکه از روز اول تحقیقات هر نوع همکاری با مراجع قضایی داشتم، بنابراین ضمن اظهار ندامت، تقاضای رأفت اسلامی دارم.

در ادامه نماینده دادستان هم خطاب به رئیس دادگاه گفت: بنده به جهت همکاری و مساعدت آقای زارع تقاضای تخفیف از دادگاه دارم.

در ادامه جلسه دادگاه، دریابیگی وکیل عباس ایروانی در جایگاه قرار گرفت و گفت: اینکه گفته می‌شود موکل بنده عباس ایروانی به جای اینکه بانک‌ها از او وثایق بانکی بگیرند، اما چک و سفته گرفته‌اند به نظرم بانک راه خطایی نرفته‌است، بانک به علت اینکه موکل بنده توانمند بوده‌است، سفته و چک گرفته‌است!

۱۰ سال مقاومت در برابر بازپرداخت بدهی

وکیل ایروانی افزود: گروه عظام تا سال ۹۰، یعنی قبل از تحریم‌ها هیچ گونه بدهی بانکی نداشت، اما تحریم‌ها باعث تعویق بازپرداخت بدهی و تسهیلات گردید. از محضر دادگاه تقاضای حکم برائت برای موکلان خود را دارم.

نماینده دادستان هم خطاب به دریابیگی وکیل ایروانی گفت: سؤال اینجاست ایروانی که از سال ۸۹ ارز گرفته‌است، چرا پس نمی‌دهد؟ چرا گواهی بازرسی خلاف واقع صادر شده‌است؟ او می‌خواست تحریم‌ها را دور بزند، ولی مردم را دور زده‌است. گواهی خلاف واقع صادر شده‌است و بانک‌ها فریب خورده‌اند، چرا ارزی را که در دهه ۸۰ گرفته‌اند، پس نمی‌دهند؟ ارزی که در دهه ۸۰ گرفته‌اید، امروز همان ارز را باید پس بدهید.

در ادامه قاضی از عباس ایروانی خواست در جایگاه قرار گیرد و آخرین دفاعیات خود را بیان کند.

تمام واریزی‌ها ارزی بود

عباس ایروانی ضمن قرار گرفتن در جایگاه نموداری از روند افزایش بدهی‌های خود را به دوربین رسانه‌ها نشان داد که قاضی به او گفت: شما آمده‌اید از خود دفاع کنید یا جوسازی کنید؟!

عباس ایروانی افزود: بدهی به بانک جرم نیست و افتخارم این است که به بانک بدهی داشته‌باشم!

در ادامه قاضی از وکیل بانک صادرات خواست در جایگاه قرار گیرد و توضیحات خود را بیان کند.

وکیل بانک صادرات هم گفت: ما حتی یک ریال از پول را به ریال پرداخت نکردیم و تمام واریزی‌ها ارزی بوده‌است و ایروانی هم باید به ارز پرداخت کند. یکی از دلایل آشفتگی اوضاع اقتصادی، مربوط به کسانی است که تسهیلات می‌گیرند، اما پرداخت نمی‌کنند.

در نهایت قاضی صلواتی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت: در موعد مقرر قانونی حکم صادر می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار