کد خبر: 1008600
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
با آغاز توسعه و رشد فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، با حضور و گستردگی رسانه‌ها در سپهر عمومی چارچوبی فراهم شده که آموزش، فرهنگ، سیاست، اجتماع و... انسان، حولِ محور اطلاعات، ارتباطات، رسانه و در بستر فضای مجازی جریان می‌یابد. با توجه به مشغله زیاد انسان در عصر مدرن و نداشتن وقت کافی برای مطالعه محتوا‌های متنی، روابط عمومی‌ها به سبک جدیدی از ارتباط غیرکلامی و تصویری روی آورده‌اند که هم اکنون در سرتاسر دنیا در حال گسترش است. ارتباط تصویری با تکیه بر درک بالاتر داده‌های فراهم آمده به کاربران کمک می‌کند تا میزان بهره‌وری در دریافت و ارزیابی اطلاعات را افزایش دهند و نقش مؤثری را در روابط عمومی دانش محور به وجود بیاورد. با توجه به ساختار نوین ارتباطی در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ روابط عمومی‌ها دارای کارکرد، فرصت، ظرفیت مناسب و نقش تأثیرگذاری در شکل‌گیری سبک نوینی از اعتبار بخشی و مدیریت محتوا، پوشش مناسب رسانه‌ای و تبلیغی را دارد. روابط عمومی مدرن از مرز‌های سازمان، نوشتار، گفتار و بالاخره تبلیغات به شیوه سنتی عبور کرده است. عامل اساسی این تحول مهم، فضای مجازی و ابزار عملیاتی آن اینترنت است که فضای ارتباطی مختلف فردی، اجتماعی، محلی و جهانی را به شدت متحول ساخته است و در این میان، تاکتیک‌های بصری (تصویری) در این محیط جدید، بیش از تاکتیک‌های نوشتاری و گفتاری تاثیر گذار بوده و به هر اندازه که تاکتیک‌های بصری «برجسته تر»، «متناسب تر» و «ساده تر» مطرح شوند، ارتباط میان فرستندگان و گیرندگان «قویتر»، «متعادل تر» و «سریع تر» انجام می‌گیرد.
محمـد رضـائی
سرویس جامعه جوان آنلاین: بر این اساس، از روابط عمومی‌های مدرن این انتظار می‌رود تا به منظور ایجاد ارتباط قوی تر، متعادل‌تر و سریع‌تر با مخاطبان، به بهره گیری از روش‌هایی اقدام کنند که ابزار‌ها و عناصر بصری و گرافیکی در آن‌ها حرف اول را می‌زنند. توجه به نیاز مخاطبان و تامین این نیاز‌ها به خصوص در حوزه کسب اطلاعات و اخبار، آن هم در یک فضای رقابتی، ضرورت استفاده از این ابزار و عناصر را افزایش می‌دهد. زبان تصویر، تقریباً موثرتر از هر وسیله ارتباطی دیگری قادر است، دانش را نشر دهد. زبان تصویر به انسان امکان می‌دهد که تجربه کند و تجربیاتش را در شکلی قابل مشاهده، مستند سازد. ارتباط بصری، ارتباطی جهانی و بین المللی است، محدودیت‌های تحمیل شده توسط زبان، لغت نامه و دستور زبان را ندارد و یک بی سواد هم می‌تواند مثل شخص تحصیل کرده آن را بفهمد و با دیدن، پیام زودتر منتقل می‌شود. تجربه نشان داده در کنار هم قرار گرفتن یا حتی ترکیب موفق ابزار‌ها و عناصر گرافیکی و بصری با متن است که می‌تواند قدرت اثرگذاری اخبار و اطلاعات را افزایش دهد. در این مقاله تلاش خواهد شد تا ضمن معرفی گرافیک اطلاع رسان و خبری، قابلیت‌ها و کاربرد‌های آن در روابط عمومی مدرن مورد بررسی قرار گیرد.
در این راستا در نگاهی آینده نگرانه به ارتباطات گرافیکی باید گفت از آن روی که جهان آینده، جهان بصری است، این نوع ارتباطات بیش از گذشته جای خود را در بین روابط عمومی‌ها باز کرده و در کنار ایفای وظایف در این حوزه اعم از ارائه انواع اطلاعات مفید و مرتبط) با امکان بالای به اشتراک گذاری داوطلبانه از سوی کاربران به نمایش گذاشتن تخصص و ارتقای جایگاه اعتبار و...، بیش از پیش به بخشی از ارتباطات گرافیکی روابط عمومی تبدیل می‌شود. اگرچه متخصصان روابط عمومی از مزایای ارتباطات گرافیکی آگاهی دارند و از آن بهره زیادی می‌برند، ولی درک برنامه‌های طراحی گرافیک و ارائه آن به کاربران و مخاطبان، کار دشواری به نظر می‌آید، متخصصان روابط عمومی باید به خوبی با ارتباطاتی که در تصاویر وجود دارد آشنا باشد و درباره رابطه بین عکس، فیلم، پوستر و خط در یک اثر هنری بتواند توضیح دهد. روابط عمومی‌ها که اغلب در زمینه طراحی و تولید محتوی و پوستر برای مجموعه خود فعال هستند، باید رنگ و فرم را هم بشناسند.
محدودیت‌های تحقیق: با توجه به تغییرات سریع، پی در پی و پیشرفت در سطح جامعه، ارزش ها، تکنولوژی و فرهنگ جامعه سریع دچار تغییرات زیادی می‌شود که این استفاده از نتایج تحقیق را در سال‌های آینده دچار محدودیت می‌کند که بایستی بروز شود. چون این تحقیق با توجه به خاستگاه آکادمیک و دانش پژوهشی محقق طراحی شده، از این رو می‌بایست برای بهره گیری از نتایج این تحقیق، نتایج حاصله را در کنار سایر نتایج قرار داد تا راهکار عملی و علمی بهتری برای گمانه زنی در باب نقش گرافیک خبری در روابط عمومی ارائه داد.
از دیگر محدودیت‌های تحقیق می‌توان به کمبود منابع جامع در خصوص تاثیر ارتباطات گرافیکی بر روابط عمومی اشاره کرد.

پیشنهادها:
با توجه به اهمیت و نقش گرافیک در حوزه روابط عمومی، توصیه می‌شود در حوزه اطلاع رسانی و خبری جهت جذب و تاثیرگذاری بر مخاطبان از ارتباطات گرافیکی استفاده شود.
ارتباطات گرافیکی در سایت سازمانها، نشریات داخلی، بروشور‌ها و کاتالوگها، در ارائه تاریخچه و معرفی سازمان در راستای اقناع روابط عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
از ارتباطات گرافیکی جهت ارائه اطلاعات عملکردی و مقایسه‌ای و ارائه چارت و روابط سازمانی در خصوص تشویق و تاثیرگذاری بر مخاطب استفاده گردد.
روابط عمومی‌ها با توجه به تاثیر گذار بودن ارتباطات گرافیکی در سازمان ها، برای افزایش حضور در رسانه‌ها و پاسخگو بودن در برابر آن‌ها به ویژه در شرایط بحران هر چه بیشتر از گرافیک و تصویر استفاده نمایند.
با توجه به نقش گرافیک در حوزه روابط عمومی، برای مدیران و دست اندرکاران روابط عمومی کلاس‌های آموزشی بصورت تئوری و عملی در خصوص ارتباطات گرافیکی برگذار گردد.
رسانه‌های داخلی در میدان رقابت با رسانه‌های خارجی در صورتی می‌توانند موفق باشند که بتوانند مخاطب را به سوی خود جذب نمایند یکی از ابزار جذب مخاطب نیز صحیح و به موقع از ارتباطات گرافیکی است.
محققان بعدی نتایج تحقیق حاضر را با تحقیقات مشابه در سطحی وسیع‌تر از فرمانداری بهارستان مقایسه نمایند.
با توجه به تغییرات سریع، پی در پی و پیشرفت‌ها در سطح جامعه، ارزش‌ها و فرهنگ شاخص‌های تاثیر گذار در عرصه ارتباطات تصویری به روز رسانی شوند.
 
کارشناس‌ارشد در حوزه ارتباطات و تبلیغات نوین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار