کد خبر: 1008465
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
جلال مهرگان
اگر جای پارک پیدا نکردید می‌توانید خودروی‌تان را مقابل یک پارکینگ پارک کرده و به دنبال کار خودتان بروید. این دعوت از شما برای ارتکاب تخلف نیست، اما نشانه‌ای از استحاله پلیس نسبت به وظایف قانونی‌اش است که سبب شده بسیاری از شهروندان بدون توجه به حقوق شهروندی برای دیگران ایجاد مزاحمت کنند.

ساعت ۱۱ روز پنج‌شنبه پنجم تیرماه وقتی خواستم با خودروی شخصی‌ام از خانه‌ام حوالی خیابان پیروزی خارج و برای انجام کاری راهی شهرستان شوم، متوجه شدم یک خودروی سمند با شماره انتظامی استان مازندران مقابل در پارکینگ پارک شده است. ابتدا تصور کردم راننده برای لحظه‌ای خودرو‌اش را پارک کرده و به زودی بازخواهد گشت، اما زمانی که از راننده خبر نشد، به دنبال شماره تماسش داخل خودرو گشتم که از آن هم خبری نبود.

با یک جست‌وجوی ساده در فضای سایبر به دنبال راه قانونی برای حل مشکل گشتم. خیلی زود متوجه شدم بیشترین شکایت شهروندان تهران در خصوص سد معبر و پارک خودرو مقابل پارکینگ منازل است.

براساس شکایت‌های مطرح شده بسیاری از شهروندان وقتی از پیدا کردن راننده به ستوه می‌آیند، اقدام به پنچر کردن خودرو‌های پارک شده می‌کنند. بررسی قانونی این موضوع نشان می‌دهد این رفتار، تخریب محسوب می‌شود و براساس ماده‌۶۷۷ قانون مجازات اسلامی حداقل مجازات، شش ماه حبس را به همراه دارد، بنابراین راه قانونی در این باره اقدام از سوی پلیس بود تا در صورت مانع شدن در رفت و آمد و مشکل برای مالک ساختمان، خودرویی که مزاحمت ایجاد کرده توسط جرثقیل از سوی پلیس برداشته شود.

وقتی برایم محرز شد با هماهنگی پلیس می‌توان خودرو را به پارکینگ منتقل کرد و هزینه جرثقیل هم با مالک خودرو می‌باشد با پلیس‌۱۱۰ تماس گرفتم و امیدوارم بودم پلیس بتواند مشکل ایجاد شده از سوی شهروندی متخلف را رفع کند. مرکز فوریت‌های پلیس بعد از دریافت شماره پلاک خودروی متخلف اعلام کرد که ماجرا را بررسی و نتیجه آن را اعلام خواهد کرد. در حالی که منتظر تماس از سوی مرکز فوریت‌های پلیس بودم با خودم تصور کردم اگر راننده خودروی متخلف دچار مشکلی شده باشد که امکان پاسخ به پلیس را نداشته باشد، حتماً پلیس با ارسال یک جرثقیل نسبت به انتقال خودروی او عمل خواهد کرد. از ساعت ۱۱ تا ۱۸‌عصر تماس‌های بسیاری با مرکز فوریت‌های پلیس گرفتم و برای مشکل ایجاد شده از سوی شهروندی متخلف از پلیس درخواست کمک کردم، اما نه از حضور پلیس خبری شد و نه پاسخی قانع کننده دریافت کردم. فرجام کار اینکه به ناچار با مرکز نظارت همگانی پلیس‌۱۹۷ تماس گرفتم تا در صورت صلاحدید موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. نتیجه‌ای که حاصل آن هر چه باشد تأثیری در حل نشدن مشکل ایجاد شده نخواهد داشت. حداقل توقع به عنوان شهروند این بود که پلیس راهور در محل حاضر شده و نسبت به جریمه خودروی متخلف عمل کند. چگونه است که پلیس در شریان‌های اصلی مدام خودرو‌های پارک شده در محل‌های ممنوع را جریمه یا آن را با جرثقیل منتقل می‌کند، اما نسبت به مشکل ایجاد شده مقابل پارکینگ‌ها که بخش مهمی از مشکل شهروندان را به خود اختصاص می‌دهد این‌گونه دچار استحاله می‌شود؟

با این حال اگر به عنوان شهروند برایتان مشکلی مشابه ایجاد شد و به حضور پلیس در محل امیدوار بودید و خواستید مشکل را از سوی مرجع قانونی پیگیری کنید، می‌توانید مراحل زیر را برای حل مشکل‌تان دنبال کنید. تأکید می‌کنم که حل مشکل منوط به انجام شدن مرحله اول است. در مرحله اول با پلیس‌۱۱۰ تماس بگیرید تا مأمور پلیس در محل حاضر شود و گزارشی درباره پارک خودرو مبنی بر پارک در محل ورودی ساختمان یا محل ممنوع تهیه کرده و تسلیم او کند. اگر بخت با شما یار بود و پلیس هم در محل حاضر شد، می‌توانید از محل پارک خودروی متخلف عکس تهیه کنید. در عکس‌های تهیه شده باید پلاک خودرو و ورودی ساختمان که نشان دهد خودرو مقابل در پارکینگ‌تان پارک شده مشخص باشد. در صورتی که فرد متخلف بار‌ها رفتارش را تکرار کند، می‌توانید علیه وی در دادسرا هم شکایت کنید. برای این کار و در سومین مرحله باید استشهاد محلی بگیرید، به این معنی که از حاضرین در آن محل بابت شهود امضا گرفته تا بتوانید در دادسرا از شهادت شهود برای اثبات حق‌تان کمک بگیرید. در آخرین مرحله می‌توانید راهی دادسرا شوید و شکایت‌خود را همراه عکس‌هایی که تهیه کرده و گزارشی که از پلیس دریافت کرده‌اید به قاضی تقدیم کنید و منتظر باشید تا با فرد متخلف برخورد قانونی صورت گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار