کد خبر: 1008017
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
براساس آمار‌هایی که از سوی دفتر اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، جرائم سایبری پایتخت از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ بیش از ۹۰۰ درصد افزایش داشته‌است. بانک‌ها و مؤسسات پولی و مالی هم در اولویت و هدف اصلی مجرمان سایبری قرار داشتند.
ابراهیم مشیریان
سرویس جامعه جوان آنلاین: میزان جرائم سایبری در ۳۰ استان دیگر هم افزایش ۶۰۰ درصدی داشته که مشهد در صدر آنهاست. این میزان جرم در فضای مجازی به این معناست که به ازای هر ۱۹۰۰ نفر، یک جرم در فضای سایبری کشور در حال رخ دادن است. درواقع بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ به ۱۲۰ هزار فقره پرونده مرتبط با جرائم سایبری رسیدگی‌شده و بیش از ۷۰ هزار مجرم سایبری دستگیر شده‌اند که ۷۷ درصد مرد و ۳۳ درصد نیز زن بوده‌اند.

برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، مزاحمت‌های اینترنتی، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار فیلم‌های خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی در صدر جرائم سایبری در ایران به‌خصوص شهر تهران هستند.

یکی از مهم‌ترین مناطق و شهر‌های مورد علاقه مجرمان اقتصادی در فضای مجازی تهران است که مهم‌ترین مرکز اقتصادی و تجاری کشور محسوب می‌شود.

شماره بهار سال ۱۳۹۹ فصلنامه «شهر تاب‌آور» دانشگاه «امام حسین» در تحقیقی با عنوان «تحلیل فضایی وقوع جرم کلاهبرداری مالی شهروندان در فضای مجازی شهر تهران» تحلیلی جالب در این زمینه ارائه داده‌است.

یافته‌های این فصلنامه می‌گوید بزرگ‌ترین جرائم در حوزه فضای مجازی در شهر تهران، مربوط به برداشت‌های مالی غیرمجاز است. مهم‌ترین نقاط مربوط به این جرائم در شهر تهران نیز مربوط به مناطق مرکزی، شرق و شمال شهر تهران است.

آن‌طور که این تحقیق نشان می‌دهد کمترین توزیع فضایی جرائم مذکور هم در مناطق غرب و جنوب غرب شهر تهران رخ می‌دهد.

رتبه بندی جرائم کلاهبرداری مالی در فضای مجازی، در مناطق بیست و دو گانه شهرداری تهران هم نشان می‌دهد بیشترین گستره این جرائم در مناطق ۷، ۵، ۴ و ۲ صورت می‌گیرد و کمترین جرائم هم در مناطق ۹، ۱۶، ۱۹، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ وجود داشته‌است. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تراکم جرم در واحد سطح (مترمربع) مربوط به مناطق ۱۳، ۱۴ و ۴ شهرداری شهر تهران است. منطقه ۵ و بعد مناطق ۶ و ۷ شهرداری شهر تهران هم در این تحقیق به‌عنوان مناطق مستعد و حساس جرائم کلاهبرداری مالی در فضای مجازی معرفی شده‌اند.

بررسی‌های این فصلنامه همچنین نشان می‌دهد که با توجه به اینکه در منطقه ۶ و سپس مناطق پیرامون ۱۲، ۱۱، ۷، ۳، ۲ بیشترین تعداد بانک‌ها مستقر هستند این مناطق به‌عنوان کانون‌های فعالیت‌های مجرمانه کلاهبرداری محسوب می‌شوند، اما سایر مناطق دیگر، به‌واسطه کم بودن شعب بانک‌ها، کمتر مورد توجه کلاهبرداران در فضای مجازی است.

براساس نتایج این تحقیق، یکی از عوامل بروز کلاهبرداری در فضای مجازی وجود مراکز اقتصادی است، چون گردش مالی و اقتصادی زیادی در این مناطق وجود دارد، مجرمین کلاهبردار این مناطق را به‌عنوان جولانگاه فعالیت‌های خود قلمداد می‌کنند. تراکم جمعیت و تراکم مراکز اقتصادی هم از مهم‌ترین عوامل مهم فضایی و مکانی بروز چنین جرائمی در فضای مجازی محسوب می‌شوند. تراکم زیاد جمعیتی- اقتصادی و تمرکز فعالیت‌های تجاری، باعث‌شده که برخی مناطق شهر تهران، تبدیل به مراکز پرجاذبه برای کلاهبرداران اینترنتی شود.

گسترش روزافزون فضای سایبری و تسهیلات اینترنتی از قبیل بانکداری الکترونیک و درنتیجه آن افزایش تراکنش‌های مالی، باعث شده وسعت و تعداد کلاهبرداری در این مناطق به‌شدت افزایش یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار