کد خبر: 1007876
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
تاخت و تاز ویروس کووید ۱۹ همچنان در کشور ادامه دارد. طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۴۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ٢٣۴ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ٢٠٩ هزار و ٩٧٠ نفر رسید. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ١٢١ نفر از بیماران کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹ هزار و ٨۶٣ نفر رسید. شواهد و آمار‌های ابتلا، مرگ و میر و بستری نشان می‌دهد ویروس تاجدار به این زودی‌ها قصد رفتن از دنیای ما را ندارد.
كبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت هم درباره پایان کرونا می‌گوید: «تاریخی برای رفتن کرونا نداریم و عملکرد ماست که ممکن است مهار او را زود یا دیر اعلام کند.»

به گفته وی ویروس کرونا اگرچه تمایل بیشتری به دستگاه تنفس دارد، اما به همه ارگان‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را از کار می‌اندازد. شاید این دلیل اصلی نشانه‌های مختلف بیماری باشد، گاهی با نشانه‌های شبه‌سرماخوردگی گاهی با علائم چشمی، زمانی با سر درد و گاهی با نشانه‌های گوارشی و پوستی، اما اغلب بدون علامت خاص. اگر چه اصولی از عملکرد ویروس شناخته شده، اما هنوز چهره و واقعیت بیولوژیک آن روشن نیست.

تغییر چهره ۳۴ باره کرونا از آغاز تا امروز

بنا بر اظهار مشاور عالی وزیر بهداشت، این ویروس تاکنون ۳۴ بار تغییر چهره داده‌است، در برخی مکان‌هایی که مهار شده برگشته یا با چهره‌ای متفاوت اعلام حضور کرده‌است. حتی مبتلایان جان به در برده ممکن است در مواجهه با حجم بیشتری از ویروس مجدداً گرفتار شوند.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هم با اشاره به ابتلای افراد جوان و میانسال به کرونا، از چرخش ویروس در جامعه خبر می‌دهد که این ضرورت توجه بیشتر به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی را نشان می‌دهد. با تمام اینها، اما نکته چالش‌برانگیز کاهش باور مردم به رعایت مسائل بهداشتی است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه اعتقاد عملی مردم به رعایت نکات بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی به طرز قابل‌توجهی کاهش یافته‌است، می‌افزاید: «این کاهش، در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها به حدود ۷۰ درصد رسیده و در تهران میزان اعتقاد عملی مردم برای رعایت نکات بهداشتی، ۹ تا ۱۱ درصد است.» بنا به تأکید وی هر چقدر عملکرد ما در زمینه رعایت موازین بهداشتی کاهش یابد، دچار مشکل خواهیم شد و مهم‌ترین نقطه ضعف مقابله با بیماری کرونا، اعتقاد ضعیف مردم به رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

رابطه بالا رفتن آمار شیوع کرونا با برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم با اشاره به بازگشایی اماکن عمومی کشور طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت پایتخت می‌گوید: «در مورد شرایط کنونی تهران که هنوز وضعیت مطلوب نیست و در روز‌های اخیر با تغییرات ملایمی شاهد افزایش آمار مبتلایان و مراجعان بخش‌های بهداشتی و درمانی هستیم، توصیه ما به شهروندان این است که به جز مواردی که بحث کسب و کار و مسائل ضروری زندگی مطرح است از تردد پرهیز کنند، زیرا خروج از منزل می‌تواند خطرآفرین باشد.»

وی درباره وضعیت فعالیت تالار‌ها در دوران شیوع کرونا می‌افزاید: «مطالعاتی که درباره چند استانی که اخیراً دچار امواج جدیدی از بیماری شده‌اند نشان می‌دهد حضور شهروندان در مجالسی همچون عروسی و عزاداری که تراکم جمعیت در آن‌ها بالا است، از عوامل افزایش شیوع بیماری بوده‌است.» به گفته زالی در چنین مجالسی افراد در مکان‌هایی مسقف، در زمان‌های نسبت طولانی و با حداقل فاصله اجتماعی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. علاوه بر این در مجالسی مانند جشن‌های عروسی امکان اینکه افراد از وسایل حفاظت فردی همچون ماسک استفاده کنند، بسیار کمرنگ است. بنابر این چنین مراسم‌هایی کماکان به عنوان نقاط پرخطر و داغ در زمینه انتشار بیماری به شمار می‌روند و با توجه به استمرار خطر در شهر و استان تهران، حضور در تالار‌های عروسی را به شهروندان توصیه نمی‌کنیم و طبیعتاً بهتر است این مراسم‌ها به زمان‌های دیگری موکول شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار