کد خبر: 1007874
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
وزیر علوم روز گذشته با تهدید دانشجویان در تقلب امتحانی از ورود پلیس فتا به این ماجرا صحبت کرد. همین چند روز پیش بود که پلیس فتا فقط نیم خط خبر راجع به انبوه سایت‌های قمار داد و گفت «۳۰ هزار سایت قما را بستیم»! این ادعا در حالی از سوی پلیس مطرح شد که بر ابهامات در رابطه با سایت‌های قمار بیش از پیش افزود؛ کما اینکه هنوز هم سایت‌های قمار فعالند و از حساب‌های ایرانیان پول می‌چاپند و سرمایه‌ها را به تاراج می‌برند. حالا همین پلیس فتا که از پس جرائم آشکار و چندین ساله آن طور که باید و شاید برنمی‌آید، قرار است به درخواست وزیر علوم به پدیده نوظهور تقلب دانشجویان در امتحانات مجازی ورود کند؛ نتیجه چنین وضعیتی از پیش معلوم است!
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی وزیر علوم پای پلیس فتا را به امتحانات آخر ترم امسال باز کرده که همین چند وقت پیش علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته بود تقلب بحث همه‌گیری نیست.

معاونت آموزشی وزارت علوم هم با توجه به پیش‌بینی الکترونیکی‌شدن آزمون‌های پایان‌ترم امسال در فروردین ۹۹ دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاه‌ها ارسال کرده‌بود. این دستورالعمل تأکید داشته که اساتید در ارزشیابی مستمر دانشجو در طول ترم توجه بیشتری داشته‌باشند و بار اصلی بر دوش امتحان پایانی نباشد.

امتحانی که کمرنگ شده

اخیراً دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم از سهم زیاد ارزشیابی طول ترم در آزمون پایان نیمسال در دو سال خبر داده‌است. در آیین‌نامه ۱۳۹۷ این دفتر، قاعده‌ای به دانشگاه‌ها سپرده شد که بر اساس آن نسبت نمره پایانی به آزمون نهایی ۶۰ به ۴۰ درصد شده و از ۲۰ نمره، ۱۲ نمره به آزمون و ۸ نمره به ارزشیابی مستمر و تکالیف و پروژه در طول نیمسال اختصاص داشت. حال آنکه در دوره کرونایی نقش امتحان پایان ترم کمرنگ‌تر هم شده‌است.

هماهنگی با پلیس فتا

وزیر علوم، اما با تأکید بر اینکه دانشجویان حتی به شوخی هم درگیر تقلب نشوند و تقلب امتحانی را بیان نکنند، گفت: «تقلب در امتحانات پایان ترم جزئی از تقلب علمی محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد خواهیم کرد.» وی ضمن بیان این مطلب با تأکید بر اینکه دانشجویان مباحث مربوط به تقلب امتحانی را حتی اگر جنبه طنزآلود هم باشد در فضای مجازی مطرح نکنند، گفت: «مطرح کردن این موضوعات موجب کم اعتبار شدن زحمات آن‌ها و اساتید خواهد شد.»

منصور غلامی تصریح کرد: «اگر مواردی از تقلب دانشجویان در امتحانات پایان ترم شناسایی شود قطعاً بررسی خواهد شد، به طوری که ما با پلیس فتا در زمینه‌های مختلف از جمله تقلب در امتحانات هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و در این زمینه برخورد خواهد شد.»

تفاوت نمره و سواد

در همین رابطه، مدیر یکی از مهم‌ترین کانال‌های تلگرامی دانشجویی که حدود ۱۰ هزاردانشجو در کانال‌ها و گروه‌هایش عضو هستند در مصاحبه با بسیج دانشجویی حرف‌های جالبی مطرح کرده است. این فعال دانشجویی با بیان اینکه بسیاری از تقلب‌ها وسیله اعتراض دانشجویان برای رساندن صدایش است، گفت: «مطالبات صنفی و به حقی که هیچ‌گاه به آن‌ها توجه نکردند ما دانشجویان را مجبور کرد تا با انجام این عمل هنجارشکنانه صدایمان را به گوش مسئولان برسانیم به امید آن که مسئولان مجبور به اصلاح ساختار‌های غلطشان شوند. مشکل مشابهی نیز در مورد دروس تخصصی وجود دارد که با ذکر یک مثال آن را بیان می‌کنم که بار‌ها برای خودم اتفاق افتاده است. فرض کنید بنده با استاد الف درسی دارم و شما همان درس را با استادی دیگری دارید، استاد الف از ۶ فصل کتاب ۴ فصل را تدریس کرده و با امتحانی آسان من موفق به کسب نمره ۲۰ شده‌ام، اما استاد شما تمامی ۶ فصل کتاب را به زیبایی تدریس کرده و شما به زحمت از آن نمره قبولی را کسب می‌کنید. در اینجا ارزش نمره قبولی شما و سواد شما چند برابر بنده خواهد بود، اما آیا در سوابق تحصیلی، کسی به این نکته توجهی می‌کند؟»

این دانشجو تأکید کرده «اگر همه نمی‌توانند از اساتید خوبی بهره‌مند شوند حداقل می‌توانند از امتحانی متناسب و یکسان بهره ببرند. پیشنهاد من یکسان‌سازی امتحانات و تصحیح اوراق از روی کلید سؤالات است تا حداقل میزان سواد واقعی فرد پس ازیک‌ترم تلاش مشخص شود. درواقع این تقلب‌ها بیشتر سروصدا دارند تا نتیجه، مشکلی که باید به آن توجه کرد ناعدالتی آموزشی است.»

در همین راستا مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان هم گفت: «انتظار ما از مسئولان دانشگاه این است که دانشجویان را مثل فرزندان خود بدانند و در امتحانات مجازی به آنان اعتماد کنند.»

زمانی که هدر می‌رود

جواد پورپیرعلی با اشاره به مشکلاتی که دانشجویان در حوزه آموزش مجازی و مسائل دانشجویی دارند، افزود: «پیگیری‌های ما در حوزه معاونت دانشجویی، با پاسخگویی مسئولان مواجه بود و تا حدودی این مشکلات حل شده‌است. در حوزه آموزش نیز برخی مشکلات حل شده‌بود، اما از هفته گذشته شاهدیم که دوباره رویکرد مسئولان آموزشی تغییر کرده‌است. مشکل دیگر این است که علاوه بر دانشجویان، بسیاری از استادان نیز نحوه امتحان مجازی را نمی‌شناسند. از طرف دیگر کارشناسان وقت زیادی را برای آموزش دانشجویان و استادان صرف می‌کنند؛ زمانی که باید برای مطالعه و مرور دروس صرف شود، برای آموزش سامانه اینترنتی صرف می‌شود.»

همچنین وزارت علوم باید به مشکلات دانشجویان کم بضاعت یا دانشجویانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و دسترسی به اینترنت ندارند، هم توجه کند. برخی روستا‌ها با قطعی برق دو یا سه‌ساعته در روز مواجه هستند و در برخی مناطق روستایی اینترنت با سرعت مناسب وجود ندارد.

مظلومیت اصلی دانشجویان این است که سطح سؤالات امتحانی با تدریس بسیاری از اساتید همخوانی ندارند، این مشکل در گروه علوم پایه جدی‌تر هم هست.

پلیس فتا کجای کار است؟!

با همه این درگیری‌های داخلی وزارت علوم، حالا وزیر علوم پای پلیس فتا را هم به میان کشیده‌است و با ابزار پلیس دانشجویان را تهدید کرده‌است، تهدیدی که البته بازدارنده نیست، چون در نهایت به گفته وزیر علوم از دانشجوی متقلب نمره کم خواهد شد! اگر تقلبی کشف شود، چون رویه پلیس فتا نشان داده یا ابزار برخورد با جرائم فضای مجازی را ندارد یا اراده کافی در این رابطه وجود ندارد، مثل همین سایت‌های قمار که چند روز پیش خبرساز شد، چون پلیس فتا صرفاً در نیم خط خبر مدعی شده‌بود که «۳۰ هزار سایت قمار را بسته است»! نیم‌خط خبری که به‌جای پاسخ دادن به پرسش‌های متعدد، بر ابهامات قماری افزوده‌است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نونا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
0
تقلب بده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار