کد خبر: 1007524
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
محسن خباز:
مدیرگروه سینمایی "هنرشهر آفتاب" معتقد است سینمای ایران همچون دیگر حوزه‌های خدماتی مثل سامانه‌های فروش بلیت هواپیما و ... باید در فضایی رقابتی قرار گیرد، فضایی که به انبساط اقتصادی سینما کمک خواهد کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محسن خباز ابتدا در خصوص آغاز فعالیت سامانه ایران تیک در شیراز گفت: سامانه فروش ایران‌تیک از حدود سال ۸۸ – ۸۹ فعالیت خود را در شهر شیراز آغاز کرد و در زمینه فروش بلیت سینما و موسیقی و تئاتر خدمات رسانی کرد که شاهد موفقیت این سامانه در سطح بسیار خوبی بودیم.
او افزود: از سال ۹۴ و همزمان با آغاز به کار سینما فرهنگ شیراز و پردیس سینمایی گلستان و بازگشایی مجموعه فرهنگی سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز، سامانه فروش بلیت ایران‌تیک به صورت مستقل و جدا از پلتفرم سینماتیکت اقدام به فروش بلیت سینما کرد و همین امر باعث شد شیوه ارائه خدمات به مخاطبان سینما در شیراز با کیفیت بسیار مطلوبی صورت پذیرد.
مدیرگروه سینمایی "هنرشهر آفتاب" در رابطه با ضرورت خدمت رسانی "ایران تیک" در سطح ملی عنوان کرد:بیش از هر چیز لازم می‌دانم از جناب آقای مهندس مسچی عزیز و مؤسسه سینما شهر به واسطه نگاه بلند ایشان و تأثیر انکار ناپذیرشان در توسعه سینمای دیجیتال ایران سپاسگزاری کنم. در عین حال ما با توجه به تجربه‌هایی که در فروش بلیت در سامانه ایران تیک داشتیم و با عنایت به مطالعات و پژوهش‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به گسترش روزافزون سینمای ایران ومخاطبان، تنها یک پلتفرم نمی‌تواند همه نیاز‌های سینمای ایران و مخاطبان را برآورده کند و بر این اساس ایران تیک را در سطح ملی بارگذاری کردیم.
او با اشاره به استقرار تیم تخصصی و کارشناسان در این زمینه ادامه داد: با توافقی که میان مؤسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب شیراز و شرکت "آژند پردازش بامن" شکل گرفت، راه اندازی ایران‌تیک در سطح ملی آغاز شد و شرکت نگارگران سرزمین تماشا به مدیریت عاملی پویا شرکت بزازان از جوانان با نشاط و پر انگیزه که هم درک درستی از اتمسفر سینما دارد و هم دارای تحصیلات آکادمیک درحوزه‌ی مدیریت است، تاسیس گردید که برای فعالیت مذکور سامانه طراحی شده مورد نظر نیازمند تغییر بود. در این میان سازمان سینمایی نیز برای آنکه بتواند به صورت متمرکز بر فروش سینمای ایران نظارت داشته باشد و با توجه به اهدافی که برای ارتقای شیوه‌ی فروش بلیت سینما داشتند به دنبال برنامه‌ای بودند که مجموعه‌های متعددی بتوانند بر یک بستر مشخص، اقدام به فروش بلیت آنلاین نمایند.
بنیانگذارایران‌تیک با بیان اینکه راه اندازی سامانه‌های متعدد فروش بلیت سینما اقدامی هوشمندانه است عنوان کرد: پیش‌تر به دلیل تکیه به یک سامانه، بروز هرگونه اختلال موجب می‌شد خریداری بلیت از سوی مخاطبان با مشکل روبرو شود. همچنان که در ادوار گذشته در مقاطع بسیار کوتاهی این اتفاق افتاد و سینمای ایران از این ناحیه آسیب دید. برای برون رفت از این عارضه به نظر می‌رسید که سینمای ایران همچون دیگر بخش‌های خدماتی مثل سامانه‌های فروش بلیت هواپیما و ... باید در فضایی رقابتی قرار گیرد. این فضای رقابتی قطعاً به انبساط اقتصادی سینمای ایران کمک خواهد کرد.
خباز گفت: در نهایت با مذاکره سازمان سینمایی با مجموعه‌های مختلف و شرکت‌های فعال در زمینه فروش آنلاین، تصمیم بر آن شد سامانه ایران تیک نیز با توجه به تجربیات موفق در این زمینه فعالیت کند. همچنین نرم افزار و سامانه‌ای با نام "سمفا" طراحی شد تا یک هاب و مرکز کنترل فروش بلیت آنلاین را در قالبی رقابتی بستر سازی نماید.
وی درباره برخی شائبه‌ها مبنی بر اینکه سمفا و ایران تیک هردو زیر نظر تیم فنی ایران تیک اداره می‌شوند اظهار کرد: سامانه سمفا، ارتباطی با ایران تیک ندارد. گروه نرم افزاری ایران تیک با توجه به تجربیاتی که از اتمسفر سینما داشتند سفارشی را که از سمت سازمان سینمایی به ما محول شده بود طراحی و پیاده سازی کردند و در اختیار این سازمان قرار دادند.
خباز یادآور شد: معتقدم فعالیت این سامانه به نفع سینمای ایران است. سمفا با درکی که ما از آن داریم و با افق چشم اندازی که از سوی سازمان سینمایی برای آن در نظر گرفته شده می‌تواند در یکی دو سال آینده تغییرات و تحولات چشم‌گیری در مدیریت سینمای ایران شکل دهد چراکه هم مخاطبان از این سامانه بهره‌ی خوبی خواهند برد و هم سینماگران و صاحبان آثار و سینماداران می‌توانند از این سامانه به بهترین نحو ممکن استفاده کنند و روند مدیریتی سینمایی ایران درحوزه‌های مختلف کاملاً مکانیزه و هوشمند صورت پذیرد.
وی خاطر نشان کرد: هریک از گروه‌های ارائه کننده سامانه آنلاین فروش بلیت با چشم اندازی که دارند می‌توانند کار‌هایی را برای توسعه اقتصاد سینمای ایران انجام دهند و این اتفاق، موجب هم افزایی و رونق سینمای ایران خواهد شد. تصور می‌کنم الگو‌های فروش و ایده پردازی‌هایی که هر کدام از ما می‌توانیم داشته باشیم به رشد سینمای ایران کمک می‌کند. البته که لازمه آن، رشد همه جانبه‌ی سینمای ایران است و باید تمامی بخش‌های سینما هم به رشد و بالندگی برسند.
خباز درباره مزیت‌های رقابتی ایران تیک نسبت به دیگر سامانه‌های فروش عنوان کرد: این سامانه همان طور که از ابتدا یک رسانه جامع فروش بلیت در حوزه فرهنگ و هنر بوده است در فضای توسعه‌ای هم در همان شکل حرکت خواهد کرد؛ ایران تیک قرار نیست صرفاً در فضای سینما تنفس کند و بنا است در حوزه تئاتر و موسیقی هم فعالیت داشته باشد.
بنیان‌گذار ایران‌تیک افزود:مجموعه‌ی سامانه‌های فروش بلیت سینما با نگاه به فصول مشترک با سامانه‌های دیگر می‌توانند به ابزاری دست یابند که مخاطب بتواند با فراغ بال بیشتری دست به انتخاب بزند چرا که معتقدم از این پس کیفیت خدمات در این زمینه مهم‌تر از چگونگی فروش یک بلیت است.
خباز تاکید کرد:بهتر است به جای مانع تراشی ها، با کمک یکدیگر به رشد بستری کمک کنیم که درنهایت اقتصاد سینمای ایران را رشد می‌دهد. به عنوان یک سینمادار که مجموعه‌های متعدد سینمایی را با همکاران خود راهبری می‌کنم باید بگویم اولویت نفع اندکی که سامانه فروش در بر خواهد داشت نیست، بلکه افزایش فروش بلیت سینما و ارتقای ضریب اشغال سینما‌ها است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم امیدوار باشیم "سمفا" به عدالت در سینمای ایران کمک می‌کند، گفت:درصورتی که عدالت را مترادف با مساوات قرار ندهیم بله. عدالت بر مبنای تلاش بیشتر و شیوه‌های متعدد و متکثر فروش، فرضیه‌ای است که در بستر فعلی که سازمان سینمایی در سمفا تعریف کرده قابل اجرا است. رفع انحصار قطعاً به رشد، بالندگی و هم افزایی می‌انجامد. انحصار با هر کیفیتی باعث می‌شود میزان پویایی و تلاش یک مجموعه به کمترین میزان خود برسد چرا که رقیبی برای رقابت ندارد.
خباز در پایان توضیح داد:امیدوارم ما سیاست گذاران و گردانندگان سامانه‌های فروش بلیت سینما با نگاهی کلان به موجودیت سینمای ایران به دور از جمود و ایستایی به رشد این صنعت کمک کنیم و به کمال مطلوب آن که طراوت هرچه بیشتر سینمای ایران است دست یابیم.
 
منبع: خبرگزاری پانا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار