کد خبر: 1007289
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
کرونا آمد، اوج گرفت، کشته‌های زیادی برجای گذاشت، کم‌کم فروکش کرد که با بی‌توجهی و رفع محدودیت‌ها از سوی مسئولان و مراعات نکردن اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی از طرف مردم، شمار مبتلایان به این بیماری و به‌تبع آن کشته شدگان افزایش یافت. حالا هر روز بر تعداد استان‌های با وضعیت قرمز افزوده می‌شود و هر چند در بسیاری از موارد، مسئولان رفع برخی محدودیت‌ها موجب به وجود آمدن این شرایط شدند، اما بازگشت محدودیت‌ها نشان می‌دهد فقط با سخت‌گیری‌هاست که می‌توان شهروندان را در مسیر اجرای قانون قرار داد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: حالا از کرونا نوشتن دیگر دردی دوا نمی‌کند. همه مردم آنقدر با این ویروس و نحوه عمل و آسیب‌ها و صدماتش آشنا هستند که هر کس برای خودش فوق تخصصی شده. با این اوصاف، آنچه هرگز مورد توجه قرار نمی‌گیرد، استفاده از این همه اطلاعات بهداشتی و خودمراقبتی در جهت بهبود اوضاع و از بین بردن کروناست. بی‌توجهی‌هایی که تمام بارش بر دوش کادر درمانی تحمیل می‌شود و این حق آنهاست که بگویند دیگر خسته شده‌ایم.

کادر درمان خسته است

سفر، شادی، دورهمی و دیدار‌ها و حتی حضور در بازار و فروشگاه و پاساژ‌ها برای خرید‌های بی‌مورد، خودخواهی‌هایی هستند که یکبار دیگر وضعیت بسیاری از استان‌ها را به رنگ قرمز نزدیک کرده است. شرایط سختی که موجب بازگشت محدودیت‌ها برای مهار کرونا و جلوگیری از پیشرفت شتابان آن است. دیروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با التماس گفت: «کرونا تمام نشده. عروسی‌ها را تعطیل کنید. کادر درمان خسته است.» سیدمحمد جمالیان که از بسیاری بی‌توجهی‌ها به ستوه آمده، ادامه داد: «متأسفانه تمامی استان‌های همجوار استان مرکزی مانند لرستان، کردستان، خوزستان و استان‌هایی که مراودات زیادی با آن‌ها داریم، دچار پیک شیوع شده‌اند و میزان بستری بیماران مبتلا به کووید‌۱۹ بالا رفته است.» وی با تأکید بر اینکه موافق تعطیلی تالار‌ها هستیم، تصریح کرد: «در کنار این شرایط عوامل دیگری همچون بازگشایی تالارها، افزایش برگزاری مراسم‌های پرجمعیت مانند عروسی‌ها و عزاداری‌ها و عادی شدن کرونا برای مردم در کنار سفر‌هایی که در تعطیلات داشتیم می‌تواند عوامل تهدیدکننده وضعیت استان باشد.

جمالیان با اشاره به افزایش خستگی کادر درمان گفت: «چهار ماه است که شبکه بهداشت و درمان کشور به صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌رسانی هستند، ولی تا چه زمان این توان وجود دارد.»

ممنوعیت ملاقات با بیماران در بیمارستان‌ها

مازندارن که بعد از روز‌های سخت فروردین ماهش دوباره توانسته بود به وضعیت خوبی برسد، یکبار دیگر اسیر کرونا شده به نحوی که با افزایش تعداد مبتلایان مشکوک به کرونا در این استان، ملاقات با بیماران در بیمارستان‌ها ممنوع شد. براساس خبری که روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی بابل در صفحه مجازی خود منتشر کرده، از مردم خواسته شده تا از ملاقات با بیماران بستری در بیمارستان‌ها خودداری کنند. در این خبر آمده «با توجه به افزایش تعداد ناقلین بی‌علامت و بیماران بستری مشکوک به کرونا، ملاقات و عیادت بیماران در تمامی بیمارستان‌های بابل تا اطلاع ثانوی ممنوع است». موضوع کرونا در مازندران وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بی‌توجهی مسافران به درخواست‌های مسئولان مبارزه با کرونا در ستاد ملی این بیماری به حدی رسیده که به گفته نجفی مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای مازندران، براساس آمار منتشره از سامانه‌های هوشمند تردد شمار، بیش از ۲۱۲ هزار تردد ورودی در جاده‌های استان ظرف چند روز اخیر ثبت شد.

برخورد جدی با قانون گریزان

اوج‌گیری کرونا در آذربایجان‌غربی هم مسئولان شهرستان‌های این استان را مجبور به اعمال محدودیت‌های دوباره کرده است. بطوری که فرماندار ماکو گفت: «بنابر مصوبات آخرین جلسه کمیته ستاد مبارزه با کروناویروس، هرگونه برگزاری مراسمات ترحیم یا عروسی و ... که با تجمع همراه باشد در شهرستان ممنوع است.» حسین عباسی با بیان اینکه با افرادی که از قانون پیروی نمی‌کنند برخورد جدی صورت می‌گیرد، افزود: «وضعیت حاکم در شهرستان برای ریسک اصلاً مساعد نیست و می‌تواند زمینه بحرانی شدن را فراهم کند.» کمی آن طرف‌تر نیز فرماندار شوط، استفاده از ماسک و دستکش در ادارات نهاد‌ها، بانک‌ها، اصناف و مکان‌های عمومی این شهرستان را الزامی کرد. حسن عبدالهی با تأکید براینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرند و کارمندانی که دارای علائم مشکوک هستند در محل کار حاضر نشوند، ادامه داد: «شبکه بهداشت با همکاری نیروی انتظامی از عرضه قلیان جلوگیری کنند و قهوه خانه‌های سنتی نیز مجاز به عرضه قلیان نیستند.»

اعمال محدودیت‌ها تا ۱۵ تیرماه

بوشهر هم که روزی جزو استان‌های سفید به شمار می‌آمد حالا و به خاطر سیر صعودی مبتلایان به کرونایش از طرف سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در کنار خوزستان، آذربایجان‌شرقی، کرمانشاه و هرمزگان، در لیست استان‌های در وضعیت قرمز قرار گرفته است. در میان شهرستان‌های بوشهر هم گناوه به یکی از آلوده‌ترین مناطق از نظر شیوع این ویروس تبدیل شده است. بر همین اساس فرماندار گناوه اعلام کرده: «براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا، تمامی راه‌های منتهی به ساحل این شهرستان مسدود و همچنین روشنایی و تمامی خدمات رفاهی تا ۱۵ تیرماه تعطیل است.» غلامرضا مهرجو تأکید کرد: «تشریفات تشیع و تدفین اموات با حداقل افراد صورت گیرد و آرامستان‌ها فقط در لحظه دفن بازگشایی و سایر ساعات تعطیل و همچنین برگزاری هرنوع مراسم در آن مکان‌ها تا ۱۵ تیرماه ممنوع است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار