کد خبر: 1006037
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
روز گذشته شاخص کل بورس اگرچه با رشد ۲ هزار واحدی به کار خود پایان داد، اما بازار مقصریابی برای اینکه چرا بازار همچون سایر روز‌های سپری شده از هفته، رشد‌هایی معادل ۴ الی ۵ درصد نداشت در فضای مجازی داغ‌داغ بود که این امر نشان از انتظار شکل گرفته در بین سهامداران برای شکل‌گیری روز‌های سراسر مثبتی دارد که این انتظار‌ها شایدیک آسیب باشد، زیرا سهامداران تازه‌وارد انتظار دارند رشد صد‌ها درصدی یک‌سال اخیر به‌طور مجدد تکرار شود.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نه تنها شاخص‌های بخش پولی اقتصاد منتشر نمی‌شود، بلکه گزارش‌های دخل و خرج دولت نیز مدت‌هاست که نشر نیافته و در این بین خبری هم از گزارش‌های وضعیت واقعی و تولید و رشد اقتصادی ایران نیست. در این میان، اما بازار سرمایه در یک سال اخیر به شدت رشد کرده که کارشناسان اقتصادی دلیل این رویداد را رشد ده‌ها هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی در هر فصل برای پوشش دخل و خرج دولت و بانک‌ها معرفی می‌کنند و در نهایت به نظر می‌رسد رکود تورمی اقتصاد ایران تشدید شده است، زیرا هر روز قیمت کالا و خدمات با رشد مواجه می‌شود و شاهد بی‌ارزش‌تر شدن ریال در برابر سایر کالا‌ها هستیم. در چنین شرایطی مقاماتی، چون رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در گذشته به صراحت یا به شکل تلویحی از هدایت نقدینگی که به شکل روزانه در حال جهش است به بازار سرمایه حمایت می‌کنند، زیرا می‌دانند اگر نقدینگی به بازار ارز یا طلا و سکه ورود کند مهار قیمت‌ها شاید تا مدتی امکانپذیر نباشد، اما هدایت نقدینگی به بازار سرمایه هم جسته و گریخته بین کارشناسان اقتصادی نگرانی ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند رشد نقدینگی در شرایطی که رشد اقتصادی منفی است باید کنترل شود یا اینکه نقدینگی حداقل باید در همه بخش‌های اقتصاد اعم از بخش واقعی و غیرواقعی در جریان باشد تا تولید شکل بگیرد، نه اینکه ورود نقدینگی به یک بازار بعد از مدتی مباحثی، چون حباب قیمتی و شکل‌گیری نارضایتی‌های اجتماعی را برجسته کند. در این بین در شرایطی که به نظر می‌رسد رشد حجم نقدینگی به مرحله کنترل‌ناپذیری رسیده است یا حداقل فعلاً سیاستی برای کنترل حجم نقدینگی وجود ندارد، برنامه بر این اساس تنظیم شده که نقدینگی از طریق بازار‌های پول و سرمایه کنترل شود و از ورود نقدینگی به بازار‌های ارز، طلا و سکه جلوگیری شود، اما سخنان اخیر یک شخص نزدیک به دولت نشان از تحولات قابل ملاحظه‌ای در بازار سرمایه دارد.

لیلاز: سرمایه داران بزرگ اواخر اردیبهشت از بورس خارج شدند

سعید لیلاز اخیراً در گفت‌وگویی اظهار داشته است که در نیمه اردیبهشت‌ماه با یک خطر اجتماعی شدید روبه‌رو شدیم، زیرا طبقات پایین با فروش دارایی‌های باارزش خود به سمت بازار سرمایه هجوم بردند، در حالی که سرمایه‌داران بزرگ اواخر اردیبهشت از بازار خارج شدند. این چهره نزدیک به دولت مدعی شده که دولت از طریق آزاد‌سازی سهام عدالت از شکل‌گیری خطر اجتماعی در بازار سرمایه جلوگیری کرده است.

اگرچه اظهارات فوق قابل ملاحظه است، اما برخی از رسانه‌های مجازی تلاش کردند طرح مالیاتی برخی از نمایندگان مجلس را دلیل نوسان روز گذشته بازار سرمایه عنوان کنند، در شرایطی که این امر یعنی نادیده گرفتن ده‌ها فاکتور اثرگذار بر بازار سرمایه. با توجه به اینکه فضای مقصریابی برای عدم رشد ۴ الی ۵ درصد بازار در روز گذشته نشان از شکل‌گیری انتظار برای رشد‌های نجومی و مکرر در بازار سرمایه دارد، به نظر می‌رسد باید تحولات بازار سرمایه توسط نهاد‌های بالادستی متولی این بازار به دقت گزارش و شفاف‌سازی شود، زیرا میلیون‌ها نفر از مردم به دلیل حمایت مقامات دولتی از بازار سرمایه به این بازار ورود کرده‌اند.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند محصولات مالی در بازار ثانویه در حال خرید و فروش هستند و تا عرضه اولیه و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران اتفاق نیفتد، تأمین مالی برای شرکت‌ها اتفاق نمی‌افتد که توسعه‌ای در شرکت‌ها، اشتغال و تولید رخ دهد. از این‌رو نقدینگی ورودی به بازار سرمایه در این مدت عموماً قیمت سهام شرکت‌ها را بالا برده و نیاز است مقامات دولتی نیز همچون سهامداران تازه‌وارد اطلاعات خود را در رابطه با بازار مالی بالا ببرند و به بازار سرمایه بیش از بازاری که صرفاً می‌توان فعلاً نقدینگی را با آن کنترل کرد یا از آن در کوتاه‌مدت سود‌های نجومی به دست آورد، بنگرند.

توجه جلیلی به نقش آموزش در توسعه بورس

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همین رابطه در نشست بررسی تحولات بازار سرمایه که با حضور کارشناسان کارگروه‌های اقتصادی برگزار شد، گفت: رونق بازار سرمایه سال‌هاست که خواسته کشور بود. جلیلی در این رابطه افزود: باید سطح اطلاعات عمومی جامعه نسبت به بازار بورس ارتقا پیدا کند؛ اگر به جامعه آموزش‌های لازم در عرصه بورس به شکل صحیح و به موقع داده نشود، آنگاه عده‌ای سودجو می‌توانند مانند برخی تجربه‌های تلخ گذشته با تبلیغات غلط و اغواگر، مردم را نسبت به بازار سرمایه بی‌اعتماد و متضرر کنند؛ بنابراین دستگاه‌های مربوطه باید با همکاری صداوسیما و استفاده از فضای مجازی، آموزش‌های لازم در زمینه بورس را برای عموم مردم فراهم کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار