کد خبر: 1004183
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
ارزیابی اطلاعاتی امریکا
وزیر خارجه امریکا در ژانویه ۲۰۲۰، ایران را به اخلال در روند صلح افغانستان متهم کرده بود، ولی حالا آژانس اطلاعات دفاعی امریکا گزارش می‌دهد که ایران در پی حفظ دولت مرکزی باثبات در افغانستان است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مایک پمپئو تاکنون دست‌کم دو بار ایران را به تلاش برای اخلال در روند صلحی متهم کرده که از ماه‌ها قبل بین امریکا و طالبان کلید خورده و در اسفند ۹۸ به یک توافق میان دو طرف منجر شد، هرچند این توافق الان به خطر افتاده و طالبان از امریکا خواسته کاری کند که حفظ شود. پمپئو اولین بار در ژوئن ۲۰۱۹ گفت که پیشرفت روند صلح افغانستان به سود ایران است و اگر این کشور برای برهم زدن آن تلاش کند، امریکا با آن برخورد خواهد کرد. پمپئو یک بار دیگر هم در ژانویه ۲۰۲۰ مدعی شد که ایران به طور فعال تلاش می‌کند روند صلح افغانستان را تخریب کند، ولی حالا آژانس اطلاعات دفاعی امریکا در گزارشی گفته که ایران دنبال بی‌ثبات کردن افغانستان نیست. به گزارش «نشنال اینترست» این آژانس اطلاعاتی می‌گوید که اهداف استراتژیک ایران در خصوص افغانستان «حفظ یک دولت مرکزی باثبات و امنیت در مرزی‌های شرقی ایران است.» اهداف دیگر ایران همچنین شامل حفاظت از جمعیت شیعه، پاکسازی داعش، مخالفت با حضور امریکا در منطقه و تأمین منافع اقتصادی ایران است. آژانس اطلاعات دفاعی امریکا به صحبت‌های محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره توافق امریکا و طالبان اشاره کرده که گفته است «هیچ حق قانونی برای امضای یک توافق صلح یا تصمیم‌گیری درباره آینده افغانستان ندارد» ولی بنا به ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی امریکا «این اظهارات حاکی از آن نیست که ایران به طور فعال با توافقنامه قطر مخالف خواهد بود، زیرا پیش از این از خروج نیرو‌های امریکایی از منطقه حمایت کرده بود.»‌آژانس اطلاعاتی امریکا در عین حال مدعی شده که «ایران به عنوان بخشی از استراتژی خود کمک‌هایی به طالبان کرده است، با این وجود از نظر سیاسی و اقتصادی با دولت افغانستان تعامل داشته است.»

کابل: بیانیه طالبان بی‌ارزش است

شواهد و قرائن نشان می‌دهد توافق دی ماه امریکا با طالبان بدون اینکه نیازی به تخریب تهران داشته باشد در معرض خطر قرار گرفته است. روز چهار شنبه ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در یک پیام به مناسبت عید فطر، از امریکا خواست که به کسی اجازه ندهد موافقتنامه صلح آن‌ها را با مانع، تأخیر و ناکامی رو به‌رو سازد. او در این پیام گفته که این سند در سطح جهانی پذیرفته شده و چارچوبی واضح به نفع دو طرف است. رهبر طالبان امضای این سند را بار دیگر پیروزی بزرگ برای گروه خود خوانده و تأکید کرده که طالبان به این توافقنامه متعهد است و از امریکا نیز می‌خواهد بر تعهدات خود محکم باقی بماند. به باور او، عملی شدن این توافقنامه وسیله پایان جنگ و به میان آمدن صلح در افغانستان است. دولت افغانستان که پیش از این، طالبان آن را بار‌ها به تلاش برای سنگ‌اندازی در روند صلح و زیر پا گذاشتن مواد این توافقنامه متهم کرده گفته که این پیام رهبر طالبان ارزشی ندارد تا زمانی که این گروه، ثابت کند که با مردم آشتی خواهند کرد. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در توئیترش نوشته «عجب است! از یک سو، هر روز مردم ما را با انتحار و انفجار تکه‌وپاره می‌کنند و به خشونت‌های‌شان ادامه می‌دهند، از سوی دیگر هم، راجع به موافقتنامه صلح گپ می‌زنند؟! این پیام ارزش ندارد، مگر اینکه ثابت نمایند که با مردم آشتی می‌کنند.»‌این توئیت صدیقی، کنایه‌ای هم به این دارد که طالبان هم در حملات اخیر به افغان‌ها از جمله بیمارستان یکصد تختخوابی کاب، با داعش همدست است. این در حالی است که «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز درباره مقابله با داعش گفت که براساس توافق دوحه با امریکایی‌ها ما به هیچ‌کس اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه هیچ‌کس دیگر را نمی‌دهیم، این تعهد ماست. این در حالی است که «احمدضیاء سراج» گفته که پاکستان بر طالبان فشار می‌آورد تا چند استان افغانستان را تصرف کند و رهبری این گروه را به افغانستان انتقال دهند.

مخالفت افغان‌ها با توافق عبدالله - غنی

علاوه بر روند صلح با طالبان، توافق اخیر اشرف غنی و عبدالله عبدالله هم دچار چالش شده است. در یک نظرسنجی آنلاین که پژواک افغانستان انجام داده، ۸۲ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که توافق «اشرف غنی» و «عبدالله» برای تقسیم قدرت آنان را نسبت به روند انتخابات بی‌اعتماد کرده است. همچنین رهبران حزب اسلامی و جمعیت اسلامی افغانستان با ابراز مخالفت نسبت به امضای توافقنامه سیاسی بین عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی، آن را نتیجه فشار خارجی عنوان کردند. حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در اطلاعیه‌ای گفته است که مشارکت محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در قدرت، تکرار تجربه ناکام گذشته است که هیچ کمکی برای حل بحران کشور نمی‌کند. پیش از این صلاح‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان که عبدالله نامزد این حزب در انتخابات بود، نیز گفت که در توافقنامه سیاسی بین عبدالله و اشرف غنی شریک نیست و آن را غیر مشروع می‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار