کد خبر: 1003864
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
روز گذشته اگرچه در فرایند بیماریابی فعال ۲۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شدند، اما گزارش‌های ستاد ملی مقابله با کرونا از ورود به فاز مهار این بیماری حکایت دارد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: عبور از مرحله کنترل و مدیریت ویروس کرونا و ورود به فاز این بیماری در سایه همراهی ۸۳ درصدی مردم خبری بود که روز گذشته سخنگوی دولت در نشست خبری خود اعلام کرد. به گفته وی در روند بهبودی و درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از کشور چین و سوییس در رتبه سوم جهانی قرار داریم. میانگین بهبود‌یافتگان در ایران هم از دیگر خبر‌های خوب آقای سخنگو است؛ اینکه تقریباً ۹۴ درصد بیماران کرونایی بهبود یافته‌اند، در حالی که میانگین جهانی بهبودیافتگان ۸۴ درصد است. میزان انتقال ویروس هم کاهش یافته‌است؛ به‌گونه‌ای که اگر در اسفند ماه سال گذشته هر بیمار کرونایی سه نفر دیگر را به این ویروس آلوده می‌کرد، حالا این شاخص به کمتر از یک رسیده‌است. برخی تحقیقات از تضعیف ویروس تاجدار حکایت دارد و برخی محافل علمی سناریوی از بین رفتن خود به خودی کرونا را حتی پیش از ساخت واکسن آن مطرح می‌کنند. با تمام اینها، اما اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رها کنیم ممکن است ویروس تاجدار دوباره قدرتش را به دست آورد.

روز گذشته اگرچه در فرایند بیماریابی فعال ۲۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شدند، اما گزارش‌های ستاد ملی مقابله با کرونا از ورود به فاز مهار این بیماری حکایت دارد. از بین مبتلایان جدید، ۵۳۴ مورد بستری و یک هزار و ۷۶۰ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، کماکان استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد و حدود ۲۵ درصد (یک چهارم) موارد تشخیص‌های جدید این بیماری چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین در استان‌های لرستان، خراسان شمالی، کرمان به ویژه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان به ویژه جنوب این استان و همچنین استان کرمانشاه وضعیت هشدار‌آمیزی حاکم است. در سایر نقاط کشور، اما ثبات نسبی وجود دارد.

افزایش شهر‌های سفید با کاهش قدرت انتقال کرونا

روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت از افزایش مناطق سفید شیوع کرونا در کشور به ۲۸۰ شهرستان افزایش خبر داد. وی با اشاره به آخرین گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «این گزارش نشان می‌دهد که عدد مولد نسلی یا به تعبیری RE در کمتر از چهار هفته به زیر عدد یک رسیده‌است؛ یعنی میزان انتقال از یک نفر به سه نفر در اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر رسیده‌است که این شاخص بسیار خوبی است که یک نفر حتی یک نفر را مبتلا نمی‌کند و عدد کمتری از یک نفر انتقال پیدا می‌کند.» وی با اشاره به همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم شب‌های قدر تصریح کرد: «این زمینه را برای مراسم‌های مذهبی دیگر و برای بررسی وضعیت زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی آماده کرد تا بتوانیم تصمیمات جدیدتری را اتخاذ کنیم.» به گفته ربیعی ناچار هستیم اقتصاد خود را در شرایط کرونایی هم سرپا نگه داریم. تجارب کشور‌های دیگر که بعد از ما تصمیماتی اتخاذ کردند نشان داد که فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند یک استراتژی صحیح بوده و این استراتژی صحیح قطعاً با همکاری صاحبان صنایع و کارگران در محیط‌های تولیدی و افرادی که در بخش‌های خدماتی هستند و همچنین کارمندان دولت در همه مجموعه‌ها و همه شهروندان امکان‌پذیر است.

مردم سفر نکنند

سخنگوی دولت درباره درباره تعطیلات عید فطر و محدودیت‌های عبور و مرور برای پیشگیری از شروع و کرونا نیز اینگونه توضیح داد: «فعلاً بنایی برای اعمال محدودیت‌های بین استانی نداریم و همین محدودیت‌های داخل استانی را در نظر گرفته و لازم تشخیص داده شده‌است.»

ربیعی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای کاهش سفر‌های ایام تعطیلی نیمه خرداد چیست، گفت: «مردم کماکان مردم باید به شعار «در خانه بمانید» پایبند باشند و ما نه‌تن‌ها مشوقی برای سفر در این روز‌ها آماده نکرده‌ایم، بلکه توصیه می‌کنیم حتماً مردم به جز در موارد ضروری، برای سفر اقدام نکنند.» وی با اشاره به باز بودن جاده‌ها و عدم اعمال اقدامات بازدارنده که در جاده‌ها مانع سفر مردم شود، از هموطنان خواست که به همکاری‌هایی که تاکنون داشتند کماکان ادامه دهند. توصیه ربیعی به مردم پس همچنان سفر نکردن بود.

به گفته سخنگوی دولت در استان تهران در روز‌های اخیر میزان مرگ پایینی بوده‌است، اما مردم همچنان باید احتیاط و مراعات را انجام دهند.

ربیعی با بیان اینکه در تهران و آذربایجان شرقی مسئله حادی وجود ندارد، بر رعایت احتیاط تأکید کرد. بنا به تأکید وی در استان سیستان و بلوچستان در مورد یک روستا نگرانی هست. در استان خوزستان هم این نگرانی وجود دارد که نماینده رئیس‌جمهور هم در این استان مستقر شده و محدودیت‌های داخل استانی هم در نظر گرفته شده‌است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: «بدانیم که در مناطقی که وضعیت مناسب هست نیز اگر احتیاط و مراعات انجام نشود به شرایط بحرانی برمی‌گردیم.»

تعویق اجرای طرح ترافیک تهران تا پایان ماه رمضان

طبق آماری که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران ارائه می‌دهد ۸۸ درصد مبتلایان به کرونا در تهران نیز بهبود یافته‌اند. فوت‌شدگان ناشی از کرونا در دو یا سه روز اخیر کمتر از ۱۱ نفر بوده‌است.

همچنین در مراکز نگهداری معلولان از جمله کهریزک که یکهزار و ۴۷۰ نفر در از جمله سالمندان و معلولان ذهنی و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، در این مرکز نگهداری می‌شوند، تا به امروز ۲۴ نفر فوتی داشتیم. در صورتی که آمار فوت‌شدگان سالمندان در مراکز سالمندان کشور انگلیس بیش از ۱۴ هزار نفر و در امریکا بیش از ۴۰ درصد بوده‌است. وی تأکید کرد تا پایان ماه رمضان طرح ترافیک نداریم.

ویروس تاجدار در مسیر تضعیف

تحقیقات روی ویروس کرونا و تلاش برای پیش‌بینی رفتار‌های این ویروس تاجدار همچنان ادامه دارد.

آنطور که محمدرضا محبوب‌فر، اپیدمیولوژیست می‌گوید، ویروس کرونا تاکنون ۳۵ مرتبه جهش پیدا کرده‌است که این جهش‌ها بدون آنکه قدرت انتشار ویروس تغییر کند، از قدرت کشندگی آن کاسته‌است. به گفته وی جهش کرونا همچنین باعث تغییر علائم بالینی بیماری شده‌است و علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس که با شیوع بیشتری در اسفند ماه دیده‌می‌شد، به علائم گوارشی مانند اسهال شدید و مکرر، دل‌پیچه و دل درد، حالت تهوع و استفراغ، کاهش اشتها و سایر علائم مثل تب خفیف، اختلال در حس بویایی و چشایی، کهیر و تغییر رنگ پوست، سکته‌های قلبی و سکته مغزی تغییر کرده‌است. همچنین در حال حاضر در سنین مختلف و حتی کودکان نشانه ابتلا به کرونا مشاهده شده‌است. بنا به تأکید این اپیدمیولوژیست استفاده اجباری از ماسک و دستکش به همراه ضد عفونی و شستشوی مکرر دست‌ها می‌تواند تا ۹۰ درصد از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند و اکنون که موج دوم کرونا در کشور آغاز شده‌است، بسیاری از نمونه‌های مثبت کرونا مربوط به موارد حضور در تجمعات، رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری فیزیکی و نافرمانی از دستورات بهداشت فردی است.

وی پیش‌بینی می‌کند؛ بیماری کرونا در آینده به یک بیماری فصلی و بومی در کانون‌های انتشار بیماری تبدیل خواهد شد. از نگاه پروفسور کارول سیکورا، دبیر سابق سازمان جهانی بهداشت هم ممکن است کروناویروس «پیش از ساخت واکسن» به طور طبیعی از بین برود. وی معتقد است احتمالاََ ایمنی ایجاد‌شده در برابر این ویروس بیش از آن چیزی است که ما تخمین زده‌ایم.

نزدیک‌شدن آمار جهانی مبتلایان به کرونا به ۵ میلیون نفر

طبق آخرین آمار جهانی کرونا تاکنون ۴ میلیون و ۸۰۵ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده و ۳۱۶ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. کشور امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش ۲۰ هزار و ۴۰۸ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع یک‌میلیون و ۵۲۷ هزار و ۶۶۴ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۹۰ هزار و ۹۷۸ امریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

کشور روسیه با یک پله صعود بعد از امریکا در رده دوم جهان قرار دارد؛ این کشور با افزایش ۹ هزار و ۷۰۹ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۲۸۱ هزار و ۷۵۲ مبتلا رسیده‌است؛ در این کشور تعداد ۲ هزار و ۶۳۱ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. کشور اسپانیا به‌عنوان سومین کشور جهان، با افزایش یک هزار و ۲۱۴ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۲۷۷ هزار و ۷۱۹ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۲۷ هزار و ۶۵۰ اسپانیایی جان خود را از دست داده‌اند. کشور‌های انگلیس، برزیل، ایتالیا، فرانسه و آلمان نیز به ترتیب با ۲۴۳ هزار و ۶۹۵، ۲۴۱ هزار و ۸۰، ۲۲۵ هزار و ۴۳۵، ۱۷۹ هزار و ۵۶۹ و ۱۷۶ هزار و ۶۵۱ مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار