کد خبر: 998243
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
بسیاری از شاخص‌های بورسی در جهان با صعود بسته شدند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هر چند ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند، اما کاهش مرگ و میر‌ها در ایتالیا و اسپانیا که کانون‌های اصلی درگیر با کرونا در اروپا هستند، خبر خوبی محسوب می‌شود. این دو کشور قرنطینه سراسری را بار دیگر تمدید کردند.

در چین، شهر ووهان به عنوان کانون اولیه شروع کرونا نیز کاملا از قرنطینه خارج شد. هر چند آمار مبتلایان جدید پس از مدت‌ها به بالای ۱۰۰ نفر در یک روز رسید.

نخست وزیر انگلیس نیز که به کووید-۱۹ مبتلا شده بود، با بهبود کلی در وضعیت سلامتی اش از بیمارستان خارج شد. وی با تشکر از زحمات کادر درمانی از احتمال تمدید قرنطینه در این کشور خبر داده است.

بانک مرکزی آمریکا که پیش از این نیز به طور گسترده‌ای در بازار‌ها حضور یافته بود، از یک بسته حمایتی عظیم ۲.۳ تریلیون دلاری رونمایی کرد که انتظار می‌رود نقش موثری در جلوگیری از سقوط بیشتر رشد اقتصادی و کسب و کار‌های این کشور داشته باشد. با توجه به تعطیلی گسترده کسب و کار‌ها در سراسر جهان، انتظار می‌رود که جهان با بدترین سال خود از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مواجه باشد.

کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول هشدار داده است که جهان با بحرانی بدتر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ روبرو است و دولت‌ها باید در مقطع فعلی اعتبارات لازم برای سرپا نگه داشتن کسب و کار‌ها را فراهم کنند.

اندرو کومو، فرماندار نیویورک که بدترین وضعیت کرونایی در آمریکا را دارد، گفته که طرح فاصله گذاری اجتماعی به تدریج در حال جواب دادن است و اوضاع رو به بهبود می‌رود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نیز با عقب نشینی از موضع قبلی خود، گفته است تا زمانی که از پایان همه‌گیری اطمینان حاصل نشود، سطح فعالیت‌ها به حالت قبل بر نخواهد گشت، چراکه وی نمی‌خواهد شاهد اوج گیری مجدد بیماری باشد.

به گفته رئیس مجلس سنای آمریکا، به زودی از دومین بسته بزرگ اقتصادی برای مقابله با کرونا رونمایی خواهد شد. سرمایه‌گذاران نگرانند که اقتصاد‌های بزرگ جهان وارد رکودی گسترده شوند.

استفان اینس، استراتژیست ارشد بازار در موسسه 'اکسی کورپ' گفت: کرونا مثل یک سد سر راه جریان نقدینگی قرار گرفته است و حالا فدرال رزرو در حال ایجاد کردن روزنه‌های متعدد روی این سد است تا از جاری شدن نقدینگی در اقتصاد مطمئن شود. مطمئنا اگر لازم باشد بانک مرکزی دینامیت‌های بیشتری را علیه این سد به کار خواهد گرفت.

همچنین برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، شمار کسانی که خواهان بهره‌مندی مزایای بیکاری شده‌اند، از ۶.۵ میلیون نفر عبور کرد که این رقم ۱۱ برابر بیشتر از رکورد قبلی در دهه ۱۹۸۰ است. نرخ بیکاری آمریکا نیز تا پایان ماه مارس با رسیدن به ۴.۴ درصد به بالاترین سطح ۲.۵ سال اخیر رسیده است.

هرندی فردریک، تحلیلگر بازار در موسسه 'شاب سنتر فور فتیننشیال ریسرچ' گفت: امید تازه‌ای وارد بازار‌ها شده است. این ویروس تنها چیزی است که اکنون به آن توجه می‌کنیم و چیز دیگری برای بازار‌ها فعلا اهمیت ندارد.

با توجه به محدود بودن ابزار‌های در اختیار بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی کشور‌های اروپایی با کاهشی محسوس همراه شود. بانک مرکزی اروپا که پیش از این به دلیل نداشتن حضور پررنگ در بازار‌ها با انتقادات شدیدی مواجه شده بود، به زودی از اقدامات محرک خود رونمایی خواهد کرد.

ماسایوکی کیشیگاوا، کارشناس بازار در موسسه «سامومیتو میتسویی» گفت: نشانه‌هایی از این که در حال ورود به پیک بیماری هستیم، در حال نمایان شدن است، اما هنوز باید خیلی مراقب باشیم، چرا که کرونا یک بحران زیستی است، نه یک بحران مالی و همین کار و پیش‌بینی پذیر بودن را دشوار می‌سازد.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۵۳ هزار و ۶۱۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۱۴ هزار و ۲۷۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۲ هزار و ۱۱۵ نفر، ایتالیا با ۱۹ هزار و ۸۹۹ نفر، اسپانیا با ۱۷ هزار و ۲۰۹ نفر، فرانسه با ۱۴ هزار و ۳۹۳ نفر و انگلیس با ۱۰ هزار و ۶۱۲ نفر بوده است.

بانک مرکزی انگلیس به دنبال مشکلات مالی پیش آمده دولت اعلام کرده است که به طور موقت مخارج دولت را تامین خواهد کرد. دولت انگلیس آخرین بار در بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقدام به استقراض مستقیم از بانک مرکزی کرده بود و بیشتر از طریق انتشار اوراق قرضه اقدام به تامین مالی مخارج خود می‌کند.

قرار است بانک مرکزی انگلیس حدود ۲۰۰ میلیارد پوند منابع مالی در اختیار دولت قرار دهد، اما دولت علاوه بر استقراض از بانک مرکزی به عملیات انتشار اوراق قرضه در بازار‌های مالی نیز ادامه خواهد داد. پیش از این نیز وزیر خزانه‌داری از برنامه ریزی برای رساندن میزان مخارج دولت به بالاترین سطح ۶۵ سال اخیر خبر داده بود.

جیمی کوکس، مدیر موسسه هریس فایننشیال گروپ گفت: آمار مبتلایان و قربانیان خیلی بد است و شاید روز‌های بدتری در انتظارمان باشد. هیچ کس از اینکه چه پیش خواهد آمد، خبر ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار