کد خبر: 994546
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
سفر باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود.» این جمله را طی چند روز اخیر هزاران بار شنیده‌ایم و با تأکید بسیاری از استانداران که اعلام کرده‌اند در طول تعطیلات نوروزی هیچ خدماتی به مسافران ارائه نمی‌شود، می‌توان به میزان خطرات ناشی از ابتلا و شیوع کرونا پی‌برد
محمدرضا هادیلو

سرویس ایران جوان آنلاین: تکراری‌ترین جمله روز‌های اخیر همین است که بشنویم «با رعایت توصیه‌های مربوط به پیشگیری از کرونا سریع‌تر به شرایط عادی باز می‌گردیم.» و اگر قرار باشد جمله‌ای را عنوان کنیم که به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته، باز هم باید همین جمله را تکرار کنیم. با اینکه کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها در تمام استان‌های کشور را تحت تأثیر خود قرار داده و حتی نوروز و رسومات و برنامه‌های آن را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است، اما گویی هنوز این حس در بین برخی شهروندان شعله‌ور نشده که کرونا خطرناک است گروهی از مردم اصلاً آن را جدی نمی‌گیرند. بر همین اساس سفر‌ها و اجتماعات بی‌مورد در مناطقی که فکر می‌کنند آلوده نیست از مهم‌ترین اشتباهات و علل ادامه‌دار شدن بازی کرونا در ایران است.

«سفر باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود.» این جمله را طی چند روز اخیر هزاران بار شنیده‌ایم و با تأکید بسیاری از استانداران که اعلام کرده‌اند در طول تعطیلات نوروزی هیچ خدماتی به مسافران ارائه نمی‌شود، می‌توان به میزان خطرات ناشی از ابتلا و شیوع کرونا پی‌برد. با این حال انگار گروهی از مردم نمی‌خواهند واقعیت‌ها را بپذیرند و حداقل با احترام به درخواست مسئولان و نیاز ساکنان مناطق خوش آب و هوا، سفرهایشان را برای یک مدت کوتاه تعطیل کنند. این بی‌توجهی‌ها تا آنجا پیش رفته که در کنار توصیه‌های بهداشتی و هشدار‌های پزشکان، ابتدا مسئولان شهرستان‌های گردشگرپذیر از ارائه نشدن خدمات عمومی و بسته شدن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها خبر دادند و بعد از نادیده گرفته شدن این تصمیمات بود که در‌های ورودی به برخی مناطق کلاً بسته شد.
تعطیلات بدون سفر
مسئولان بهداشتی کشور بار‌ها تأکید کرده‌اند برای کنترل و از بین بردن ویروس کرونا باید از هرگونه تجمع، رفت‌وآمد و دید و بازدید پرهیز کرد. کاری که قطعاً با انجام آن و رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه می‌توان هرچه سریع‌تر به استقرار دوباره سلامت در کشور پیش رفت.
به گفته پزشکان، با توجه به اینکه تعداد بیماران مبتلا به کرونا در حال افزایش است، ممکن است این آمار تا چند هفته آینده بالاتر هم برود و به همین خاطر از مردم درخواست شده این ویروس و انتشارش را جدی گرفته و با رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری‌های لازم کمک کنند تا هرچه سریع‌تر به سطح ثابتی رسیده و جشن از بین رفتن آن را برگزار کنیم. با تمام این اوصاف هنوز هم برخی از شهروندان، کرونا را جدی نگرفته‌اند و همین موضوع باعث شده که گروهی از آن‌ها با بی‌احتیاطی‌ها باعث انتقال این بیماری می‌شوند. کرونا، ویروسی است که شیوع، سرایت و انتقال بیشتری از آنفلوآنزا و سایر بیماری‌ها دارد. در این بین ممکن است کسانی ناقل باشند که حتی خودشان هم اطلاع ندارند، اما با حضور در اجتماع این ویروس را به دیگران سرایت دهند. با تمام این تفاسیر و با اینکه همه مطالب فوق را همگان به خوبی می‌دانند، اما باید گفت هنوز یک جای کار می‌لنگد. دلیل این ادعا هم مسافرت‌هایی است که طی چند روز اخیر مشکلات زیادی در شهرستان‌های مختلف کشور ایجاد کرده است. انگار برای یک عده مهم نیست تعطیلی‌ها به خاطر چه علتی باشند. آلودگی باشد یا بیماری یا حتی سیل و زلزله. اول انتقاد می‌کنیم که چرا تعطیل نمی‌کنند و چرا مسئولان تا این حد به سلامت مردم بی‌توجه هستند! اما بعد از انتشار اولین خبر در رابطه با تعطیلات، این جاده‌ها هستند که باید بار سنگین میلیون‌ها خودرو را بر روی دوش خود تحمل کنند.
در‌های روستا‌ها بسته است
روز گذشته در استان گیلان، رئیس شورای شهر ماسوله از عدم پذیرش مسافر و گردشگر در این شهر تاریخی خبر داد و گفت: «این اقدام به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌شود.» رضوان عسگرپور با تأکید بر اینکه بعد از اعلام و مشاهده نخستین موارد ویروس کرونا در استان گیلان، شهرداری و شورای شهر ماسوله از پذیرش گردشگر و مسافر در این شهر تاریخی خودداری می‌کنند، ادامه داد: «با هماهنگی مسئولان شهرستان فومن ورود به ماسوله به صورت ۲۴ ساعته ممنوع شده است و فعلاً گردشگر حتی در سطح استان گیلان نیز پذیرفته نمی‌شود.» در آذربایجان‌شرقی هم بابک رضی منش، فرماندار شهرستان اسکو با اعلام اینکه روستای تاریخی کندوان از پذیرش مسافران نوروزی معذور است، گفت: «با مصوبه ستاد مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا در این شهرستان، تمامی مراکز خدمات گردشگری در روستای تاریخی و توریستی کندوان تعطیل است و از ورود گردشگران جلوگیری خواهد شد و تحت هیچ شرایطی اجازه ورود را نمی‌دهیم.» در کنار تمام بی‌توجهی‌هایی که از طرف شهروندان نسبت به هشدار‌ها و درخواست‌ها صورت می‌گیرد، باید بپذیریم نظام تصمیم‌گیری‌ها نیز در این حوزه دچار مشکلات جدی است. وقتی برای تغییر ساعت کاری ادارات آن هم تنها در یک استان چنین دچار سردرگمی هستیم معلوم است در موضوعات دیگر چه اتفاقی می‌افتد. متأسفانه موازی‌کاری و تصمیمات نسنجیده باز هم باعث کاهش اعتماد مردم شده است. مجموعه اتفاقاتی که حاصلش ادامه‌دار شدن حضور کرونا و تلفات ناشی از آن در کشور خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار