کد خبر: 988400
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
رئیس‌جمهور امریکا که از زمان آغاز به کار، بر اجرایی کردن سازش میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تأکید کرده با حضور نخست‌وزیر این رژیم و رقیب انتخاباتی خود در واشنگتن، توجه‌ها را به رونمایی از معامله قرن جلب کرده است. این اقدام علاوه بر موج مخالفت‌ها، سرزمین‌های اشغالی را در آستانه دوره جدیدی از انتفاضه قرار داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ هفته پیش گفته بود قبل از سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن از معامله قرن رونمایی خواهد کرد و اکنون انتظار می‌رود این طرح جنجالی روز سه شنبه همزمان با دیدار نتانیاهو رونمایی شود. یک منبع مطلع امریکایی هم دیروز اعلام کرد که ترامپ روز دوشنبه، در جریان دو نشست با نتانیاهو و بنی گانتس احتمالاً برخی جزئیات طرح امریکایی را به آن‌ها اعلام می‌کند. نتانیاهو هم معامله قرن را طرحی در راستای منافع رژیم صهیونیستی ارزیابی کرده است. روزنامه هاآرتص در این مورد نوشت که رئیس‌جمهور امریکا در راستای پی بردن به دیدگاه نخست‌وزیر و رقیب وی درباره معامله قرن، جزئیات آن را به صورت جداگانه برای هرکدام شرح می‌دهد. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات جدید در سرزمین اشغالی، رئیس‌جمهور امریکا در حالی از رونمایی معامله قرن سخن گفته که می‌کوشد با حضور دو نامزد اصلی این انتخابات، نظر مساعد هر دو طرف را به منظور همکاری آتی میان واشنگتن و تل‌آویو جلب کند.

پادشاه اردن: با معامله قرن مخالفم
عبدالله دوم پادشاه اردن تأکید کرد که مخالفت او با طرح معامله قرن پیشنهادی دولت امریکا قطعی است. وی گفت: قطعاً مخالف طرح معامله قرن پیشنهادی ترامپ هستم. این در حالی است که پیش‌تر روزنامه ایندیپندنت از آمادگی اردن برای پذیرش معامله قرن خبر داده بود.

نیرو‌های مقاومت در فلسطین هم مخالفت قاطع خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس روز یک شنبه از گروه‌های مختلف فلسطینی و جنبش فتح در قاهره خواست هر چه سریع‌تر با هدف مقابله با «معامله قرن» تشکیل جلسه دهند. این پیشنهاد هنیه مورد استقبال طرف‌های مختلف قرار گرفت و آن‌ها خواستار توقف فوری هماهنگی امنیتی میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی و تشکیل چارچوب رهبری برای سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) شدند. نیرو‌های ملی و اسلامی در استان‌های رام‌الله و البیره کرانه باختری طی فراخوانی اعلام کردند، موعد رونمایی از معامله قرن باید به روز خشم مردمی تبدیل شود. مصطفی البرغوثی، دبیرکل جبهه ابتکار ملی فلسطین هم از دعوت هنیه برای نشست فوری در مصر استقبال کرد و خواهان تشکیل هر چه سریع‌تر چارچوب رهبری موقت برای ساف شد.

خالد البطش، عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی فلسطین دیگر فردی بود که به پیشنهاد هنیه واکنش نشان داد و از دعوت وی برای برگزاری نشست ملی با هدف اتخاذ راهبرد برای مقابله با معامله قرن استقبال کرد و بار دیگر بر موضع جهاد اسلامی در رد این طرح تأکید کرد. صائب عریقات، دبیرکل ساف و مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی به شبکه امریکایی سی‌ان‌ان گفت که اقدامات ترامپ و تیم وی مسیر صلح را نابود می‌کند. سهیر خضر، عضو کمیته مرکزی «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» هم خواستار لغو فوری توافق اسلو و لغو شناسایی رژیم صهیونیستی شد.

محمود الزق، عضو دفتر سیاسی جبهه مبارزه مردمی فلسطین اعلام کرد که معامله قرن تشکیل دولت فلسطینی را نفی می‌کند. احسان عطایا، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان هم بر ضرورت برگزاری یک نشست ملی تأکید کرد و گفت: شکست معامله قرن نیازمند وحدت ملی و احیای انتفاضه جدی و حقیقی است. خالد عبدالمجید، دبیرکل جبهه مبارزه مردمی نیز تأکید کرد: تشکیلات خودگردان در برابر یک آزمایش واقعی در برابر معامله قرن قرار دارد و باید سیاست‌های جدی اتخاذ کند. وی گفت: تا زمانی که تشکیلات هماهنگی امنیتی را متوقف نکرده در برابر ملت فلسطین متهم به کمک به امریکا برای اجرای اقدامات این کشور است.

با این حال، پایگاه خبری کان روز یک شنبه اعلام کرده که مقامات کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که نمی‌خواهند طرح صلح ترامپ را بی‌اعتبار کنند، چون این طرح شامل حداقل خواسته یک کشور فلسطینی است. این پایگاه خبری نوشت: «یک مقام ارشد کشور‌های عربی در منطقه به این دیپلمات‌ها گفته است که زمان شنیدن ایده‌های جدید فرارسیده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار