کد خبر: 985150
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
در روز‌های سرد زمستانی تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی موجب‌شده تا بازار جهانی و داخلی طلا نوسان و جهش بی‌سابقه قیمتی را تجربه کند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش بازار، عملیات تروریستی امریکا در عراق و به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و تهدید‌های توئیتری ایران از سوی رئیس‌جمهور امریکا، گام پنجم ایران برای کاهش تعهدات برجامی موجب شده تا نرخ اونس در بازار جهانی به ۱۵۹۰ دلار برسد که این رقم نشان‌دهنده بیشترین جهش قیمت طلا طی شش سال اخیر است.

بدون تردید بازار ایران نیز همانند بازار‌های جهانی از عوامل یادشده تأثیرپذیری داشته و فردا شاهد جهش قیمت شدید طلا در بازار خواهیم بود، اما مهم‌ترین مسئله این است که در شرایطی که رکود بر سر اقتصاد سایه افکنده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده وضعیت بازار صنف طلافروشان چگونه خواهد بود.

خرید و فروش نداریم
«میثم جواهریان» که فعالیت در این عرصه را از پدر به میراث برده درباره وضعیت بازار صنف طلافروشان با توجه به نوسانات قیمتی به خبرنگار بازار می‌گوید: بدون شک جهش بی‌سابقه قیمت طلا در بازار‌های داخلی و خارجی باعث می‌شود تا از فردا میزان خرید و فروش در این صنف به پایین‌ترین حد خود برسد. وی می‌افزاید: با توجه به شرایط اقتصادی کشور بخش عمده‌ای از مردم صرفاً تلاش می‌کنند تا نیاز‌های اولیه خود را تأمین کنند، بنابراین پول بیشتری در اختیار ندارند که با هدف سرمایه‌گذاری یا استفاده از زیور‌آلات بخواهند اقدام به خرید طلا کنند. جواهریان ادامه می‌دهد: فروشندگان طلا و جواهر نیز در شرایطی که بازار نوسان یا جهش قیمت شدیدی را تجربه می‌کند، به دلیل هراس از دست دادن سرمایه و جاماندن از بازار تلاش می‌کنند تا قبل از ثبات قیمتی کمتر طلا خرید و فروش کنند.
بازار «آب شده» و سکه داغ می‌شود

مسعود گودرزی که سابقه بیش از ۲۵ سال فعالیت در بازار طلای تهران دارد، درباره وضعیت بازار صنف طلافروشان به خبرنگار بازار می‌گوید: بازار طلا دچار رکود نمی‌شود، بلکه تقاضای خرید مردم از طلای ساخته شده به سمت خرید طلای کار شده، آب شده و انواع سکه هدایت می‌شود.

وی می‌افزاید: مقایسه وضعیت خرید و فروش طلافروشان نشان می‌دهد که رونق این بازار نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته، اما هیچ‌گاه این بازار به رکود نمی‌رسد، زیرا سرمایه‌گذاری در بازار طلا که جنبه مصرفی نیز دارد، همیشه برای مردم جذابیت دارد.

سنگینی رکود بر سر بازار طلا
اما نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران براین باور است که از فردا بازار طلا در رکود کامل به سرخواهد برد. محمد کشتی آرای به خبرنگار بازار می‌گوید: تمامی بازار‌های پولی و مالی از تنش‌های سیاسی متأثر می‌شوند و واکنش بازار داخلی و جهانی طلا به این مسائل موجب رسیدن طلا به بالاترین نقطه قیمتی طی شش سال اخیر شد.

وی می‌افزاید: قیمت طلا و دلار همیشه در روز‌های تعطیل نیز در سایت‌ها و دنیای مجازی مشخص بود، اما امروز این امر محقق نشده‌است که نشان‌دهنده مات‌ماندن بازار در مقابل نوسانات است. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه می‌دهد: عصر روزگذشته قیمت دلار ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بود و قیمت اونس امروز در پایین‌ترین حالت ۱۵۷۳ دلار است که با این دو معیار قیمت هر مثقال طلا با افزایش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و نرخ هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با افزایش بیش ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته به ۵۰۶ هزار تومان می‌رسد. وی تأکید می‌کند: اگر فردا قیمت طلا و دلار بر مبنای همین اعداد محاسبه شود و ثابت بماند باید منتظر رکود کامل در بازار طلافروشان باشیم، زیرا مردم قدرت خرید ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار