کد خبر: 983036
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
خبری از اصلاحات ساختاری بودجه نیست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه دولت از مجوز شورای سران قوا برای برداشت ۴۵ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی با هدف جبران کسری بودجه امسال به صورت کامل استفاده کرده‌است، گفت: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با خنده همه تبصره‌های لایحه بودجه را تصویب می‌کند و می‌رود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «فارس» در مورد اصلاح ساختار لایحه بودجه ۹۹ و وضعیت درآمد‌های پیش‌بینی شده در آن اظهار داشت: دولت می‌گوید در این مدت نتوانستیم اقدام مؤثری برای تدوین و تصویب اصلاح ساختار بودجه بکنیم تا اثرات آن در لایحه بودجه سال ۹۹ اعمال شود. آن‌ها مدعی هستند که صرفاً چارچوب را تهیه کنند که به جلسه سران قوا رفت، اما به نتیجه نهایی نرسید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سؤال این است که اساساً اصلاح ساختار بودجه باید به سران قوا برود یا خیر؟ استنباط دولت این بود که اصلاح ساختار در سران قوا مصوب و چنانچه نیاز به وضع قوانین دائمی داشت در فرایند‌های قانونگذاری به مجلس برود، اما عملاً این اتفاق نیفتاد. این نماینده مجلس با بیان اینکه هیچ تفاوتی به لحاظ ساختاری میان بودجه سال ۹۹ و سال‌های قبل وجود ندارد، تأکید کرد: شیوه تدوین بر اساس همان امور و فصول است که از سال ۱۳۳۲ تا الان انجام شده و بودجه، برنامه‌محور تلقی می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه عملکرد درآمد‌های نفتی در پایان سال جاری حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، گفت: رقم طبق مصوبه سران برای درآمد نفت ۵۶ هزار میلیارد تومان است و حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان نیز برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده که مقداری از آن درآمد واهی تلقی می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد وضعیت بررسی لایحه بودجه ۹۹ در مجلس گفت: آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که رئیس کمیسیون تلفیق نیز شده‌است با خنده همه تبصره‌ها را تصویب می‌کند و می‌رود.

به گفته حسینی، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده تا نمایندگانی که بودجه بلد بودند، عضو کمیسیون تلفیق نشوند.

در حال حاضر ۴۸ دستگاه اجرایی یا سیاستگذار در لایحه بودجه سال ۹۹ تعیین شده تا بودجه متمرکز شود و بقیه باید دنبال بودجه گرفتن باشند، کاری را که احمدی‌نژاد خواست بکند و نگذاشتیم این دولت می‌خواهد انجام دهد.

رقم صادرات نفت حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز است
سید احسان حسینی، کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه با اشاره به ایرادات موجود در لایحه بودجه ۹۹ گفت: دولت سال قبل بودجه را روی ۵/۱ میلیون بشکه در روز بست ولی اواسط سال بود که شورای سران قوا جلسه‌ای در مورد اصلاح بودجه برگزار کرد و در آنجا رقم صادرات نفتی را ۳۰۰ هزار بشکه در روز درنظر گرفته شد. ما امیدوار بودیم دولت از سال قبل درس بگیرد و رقم فروش نفت را در بودجه ۹۹ واقعی در نظر بگیرد، اما بازهم رقم صادرات یک میلیون بشکه لحاظ شد.

وی خاطر نشان کرد: گزارش هشت ماهه دولت از درآمد‌ها در حوزه فروش نفت، نشان می‌دهد رقم صادرات نفت ایران حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز بوده‌است. آمار‌های اوپک هم موید این است که تولید نفت ایران ۲/۲ میلیون بشکه در روز بوده که ۹/۱ بشکه آن‌ها به پالایشگاه‌ها تحویل داده شده‌است، بنابراین همان رقم ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار بشکه در روز، عدد واقعی صادرات نفت ما را نشان می‌دهد.

کارکرد رقم بالای صادرات نفت در بودجه امیدآفرینی است
در ادامه برنامه رهیافت، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به انتقادات مطرح شده گفت: بودجه سال ۹۹ سومین بودجه‌ای است که برای شرایط متفاوت و تحریمی کشور تنظیم شده‌است؛ بودجه‌ای که در شرایط تحریمی بسته شده از وفور درآمد‌ها به کمترین میزان درآمد‌های نفتی که قرار است درسال ۹۹ به دست آید، رسیده‌است. کل درآمد ارزی از صادرات نفت و گاز، ۲۲ میلیارد دلار خواهد بود که سهم دولت بر حسب قانون ۱۱ میلیارد دلار می‌شود. این در شرایطی است که ما در دهه‌های گذشته درآمد‌های ۲۰ میلیارد دلاری هم داشته ایم. در نتیجه بودجه در شرایط عادی بسته نشده‌است.

وی ادامه داد: اگر شما از هشت مؤسسه بین‌المللی که فروش نفت را رصد می‌کنند، آمار بگیرید، متوجه می‌شوید ایران از ابتدای سال تا امروز نفت را با میانگین ۶۲ دلار فروخته است. این هشت مؤسسه بین‌المللی تخمین زده‌اند روند مذکور ادامه می‌یابد و با تصمیمات اخیر اوپک، قیمت نفت ۶۰ دلار است. در حالی‌که درآمدی که قرار است از فروش یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۰ دلار در بودجه ۹۹ بسته شده‌است. اینکه مقداری که در حال حاضر صادر می‌شود متفاوت از ارقامی است که گفته می‌شود و من نمی‌توانم آن را به صراحت اعلام کنم. ولی این رقم ۲۰۰ هزار بشکه صادرات در روز واقعی نیست.

خانلو در واکنش به اظهارات این کارشناس اقتصادی گفت: نکته مهم درباره درآمد‌های نفتی در بودجه ۹۹ بحث روحیه و امیدآفرینی است. در حال حاضر تمام مجموعه برای انجام صادرات تلاش می‌کند. من نمی‌توانم رقم دقیق صادرات را عنوان کنم ولی می‌توانید از منابع معتبر بپرسید که تلاش‌هایی که برای صادرات نفت به چه صورت است.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشورافزود: اینکه بخواهیم در بودجه بگوییم در مقابل تحریم‌ها تسلیم شدیم و پذیرفتیم که بیشتر از ۳۰۰ هزار بشکه نمی‌توانیم به صورت رسمی صادرات داشته باشیم، در راستای امیدآفرینی به مردم نیست.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد: ما برای صادرات نفت بیش از یک میلیون بشکه تلاش نمی‌کنیم، زیرا می‌دانیم تلاش‌ها هم به هدف نمی‌رسد، اما برای یک میلیون بشکه هدفگذاری کردیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار