کد خبر: 982684
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۵
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: در خانه‌های قدیمی در سالیان دور که هنوز لوله‌کشی آب تصفیه معنی نداشت، زیرآبی در انتهای مخزن آب خانه‌ها بوده که برای خالی کردن آب آن را باز می‌کردند. این زیرآب راه به چاهی داشت و فردی وارد حوض می‌شد و زیرآب را برمی‌داشت تا لجن ته حوض از زیرآب به چاه برود و آب پاکیزه شود. اما اگر با فردی دشمنی داشتند، زیرآب خانه‌اش را یواشکی باز می‌گذاشتند تا تمام آب‌های تمیز حوض وارد چاه شده و به هدر برود. وقتی صاحبخانه از این ماجرا مطلع می‌شد با ناراحتی می‌گفت که زیرآبش را زده‌اند. از همان جا زیرآب‌زنی شد یک ضرب‌المثل مهم در ادبیات پارسی.
شده کسی با شما دشمنی کند؟ شده کسی بخواهد شما را از چشم عده‌ای دیگر بیندازد و دست به کار‌های ناشایست بزند؟ شده علیه شما توطئه کنند و خودتان بی‌خبر باشید؟ ساده‌تر اینکه آیا تا حالا زیرآبتان خورده است؟
خوب است بدانیم بسیاری از رفتار‌های ما مصداق زیرآب‌زنی است، حتی وقتی جلوی شخص او را نزد دیگران تحقیر و منهم می‌کنیم درحقیقت زیرآب او را زده‌ایم.
غیبت هم یک عادت ناپسند و از اشکال مهم زیرآب‌زنی است که در میان مردم رواج بسیاری دارد. یک ضعف اخلاقی است که، چون کسی خودش را ضعیف می‌داند سعی می‌کند قدرت دیگران را خدشه‌دار کند. فارسی‌اش می‌شود زیرآب‌زدن، اما اسم شرعی‌اش می‌شود غیبت کردن و تهمت‌زدن. نمونه‌ای هم که در رابطه با مناسبات عروس و مادرشوهر در این صفحه آمده است مثال بارزی از غیبت و تهمت و زیرآب‌زنی است که خانواده‌های بسیاری را دچار کدورت می‌کند و چه بسا از هم می‌پاشاند.
بیایید با این عادت ناپسند و غیراخلاقی مبارزه کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار