سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو با «فارس» با اشاره به موفقیت فروش فرآوردههای نفتی در بورس انرژی اظهار داشت: بورس انرژی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش با همکاری و هماهنگی تنگاتنگ، تمامی فرایند بازاریابی، فروش، تسویه، تحویل و لجستیک لازم برای فروش و تحویل فرآورده را مدیریت کردهاند. ارتباط مستمر با خریداراران و بهرهگیری از شبکه گسترده کارگزاران بورس انرژی زمینه لازم برای موفقیت در فروش فرآوردههای صادراتی را رقم زدهاست.
وی با اشاره به تکلیف قانونی شرکت ملی نفت به عرضه نفت و گاز و نفت کوره در بورس انرژی گفت: یکی از خلأهای موجود عدم یکپارچگی در فروش فرآوردههای پالایشگاهی است. به عبارت دیگر بخشی عمدهای از فرآوردههای پالایشگاهی مثل نفت، گاز و نفت کوره کماکان توسط شرکت ملی نفت ایران خارج از بورس و با روشهای سنتی و مذاکرهای به فروش میرسد، درحالی که طبق تکلیف بند «ب» ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه باید از طریق بورس انرژی عرضه شود و هرگونه اجتناب از آن مغایر قانون فوقالذکر است.
حسینی در ادامه افزود: از طرفی طبق نظر کارشناسان، تمرکز فروش فرآوردههای پالایشگاهی در بورس انرژی ایران میتواند با استفاده از اصول بدیهی اقتصاد همچون شفافیت و رقابت به کسب منافع بیشتر برای کشور منجر شود. توصیه اکید ما این است که شرکت ملی نفت ایران هرچه سریعتر به این درخواست عمومی و الزام قانونی پاسخ مثبت دهد و با عزم و اراده کافی فرآوردههای نفتی، نفت خام و میعانات گازی را در بورس انرژی عرضه نماید. مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: کارنامه فروش فرآورده در بورس انرژی ایران بسیار موفق بوده و یک عملکرد استثنایی را به نمایش گذاشتهاست. در طول پنج ماه از مرداد ماه تاکنون بالغ بر ۷/ ۱ میلیارد دلار فرآورده از طریق بورس صادر شدهاست. این میزان فروش طیف متنوعی از فرآوردههای پالایشگاهی را پوشش میدهد که در کوتاه مدت قابلیت افزایش و توسعه دارد.
وی در پایان تأکید کرد: مهمترین دلایل موفقیت در فروش فرآوردههای نفتی، تنوع در فرآوردههای عرضه شده، ساختار منعطف و چابک بورس انرژی ایران و عزم و اراده شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در استفاده از بستر شفاف و رقابتپذیر بورس میباشد. در این میان حمایت جدی وزیر نفت هم نقش بسزایی در این خصوص داشتهاست.