سرویس جامعه جوان آنلاین: بهزاد اشجعی درخصوص نقض قانون هوای پاک از سوی ایرانخودرو با پیشفروش خودروها با آلایندگی یورو ۴ برای آذر سال آینده اظهار داشت: از ابتدای سال آینده پلاکگذاری برای خودروهایی با استاندارد یورو ۴ غیرقانونی است. وی با یادآوری این نکته که خودروسازان باید در سال ۹۶ استاندارد خودروهای تولیدی خود را به یورو ۵ ارتقا میدادند و به بهانههای مختلف از زیربار این مسئولیت شانه خالی کردند، گفت: مطابق قانون هوای پاک از ابتدای سال ۹۹ باید تمامی خودروهای تولیدی داخل کشور مطابق استاندارد یورو ۵ به بازار ارائه شود. اشجعی با تأکید بر اینکه این پیشفروش براساس قانون ممنوع است و خودروهای پیشفروش شده در سال آینده برای دریافت تأییدیه سازمان محیطزیست به منظور پلاکگذاری دچار مشکل میشوند، یادآور شد: یک ماه پیش وزارت صمت را مخاطب قرار دادیم و به این وزارتخانه به صورت کتبی تذکر داده شد که براساس قانون یورو۴ها برای سال آینده امکان پیشفروش ندارند، اما متأسفانه با وجود این تذکر ایرانخودرو اقدام به پیشفروش خودروهایش کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که محیطزیست چه اقدام بازدارندهای در مقابل این تخلف خودروسازان میتواند داشته باشد، گفت: بدون مجوز محیطزیست، پلیس امکان شمارهگذاری ندارد.
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی با اشاره به اینکه آذر سال آینده موعد شمارهگذاری این خودروهاست، خودروسازان از جانب مردم به محیطزیست فشار میآورند، گفت: در واقع با واگذاری این خودروها به مردم، خودروسازان به سود خود رسیده و محیطزیست را در مقابل مردم قرار میدهند. اشجعی بیان داشت: ظاهراً هشدارهای ما تأثیرگذار نبوده و پیشفروشها ادامه دارد و به همین دلیل پیگیری قانونی را در دستور کار قرار دادیم که امیدواریم مراجع ذیربط اقدام کنند. وی بیان داشت: تعویق یک ساله ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی از یورو ۴ به یورو ۵ باعث ورود ۴۰۰ تن آلاینده ناکس اضافی در هوا شده است. دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی ادامه داد: حال با این آمار تصور کنید اگر به جای یک میلیون خودروی یورو ۴ امسال خودروهای تولیدی با استاندارد یورو ۵ وارد بازار شوند، چه مقدار وضعیت هوا نسبت به قبل بهتر بود؟
اشجعی افزود: در نسخه فعلی قانون هوای پاک عنوان شده که از ابتدای سال ۱۴۰۰ خودروهای بنزینی و دیزلی باید یورو ۵ باشند، اما آبیننامه ذیل این قانون ابتدای سال ۱۴۰۱ را مبنا قرار داده است. در اصلاحیه قانون هوای پاک که در دولت در حال بررسی است یک یا نهایتاً دو سال ارتقای تعویق استانداردها وجود دارد تا خودروسازان بتوانند خود را به این برنامه برسانند. دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی در پاسخ به این سؤال که آیا فضای قانون نویسی ما در حوزه محیطزیست به خصوص آلودگی هوا فانتزی نبوده است، گفت: خیر. کشورهای دیگر هم این استانداردها را رعایت میکنند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کرهجنوبی اکنون استاندارد یورو ۶ را مدنظر قرار دادهاند. خودروسازان چین، روسیه و استرالیا به استاندارد یورو ۵ رسیده اند و نهایتاً تا یکسال دیگر خودروهایشان را با استاندارد یورو ۶ تولید خواهند کرد. دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی با بیان اینکه ۸۰ درصد آلودگی گازی در کشور ما مربوط به خودروسازان است، گفت: خودروسازان سالانه ۷ میلیارد دلار در کل کشور به دلیل تولید خودروهای آلاینده خسارت وارد میکنند که معادل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.