کد خبر: 981583
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۵
برخلاف قوانین موجود، با متن پیشنهادی جدید وزارت علوم و وزارت بهداشت، سهمیه ۳۰ درصدی جانبازان و ایثارگران به ۵ درصد کاهش خواهد یافت.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: براساس قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران که سال ۹۱ به تصویب رسید، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دستگاه اجرایی موظف شدند سهمیه ۲۰ درصدی برای همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و جانبازان را به بالای ۲۵ درصد اختصاص دهند.

این سهمیه‌ها یک شرط داشت و آن هم کسب حداقل ۷۰ درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای رشته‌ها و مقاطع تحصیلی غیرپزشکی و کسب ۸۰ درصد حدنصاب علمی برای رشته‌های پزشکی بود.

سال ۹۳ این قانون تغییر کرد و سهمیه ورود این داوطلبان از ۲۰ به ۲۵ درصد افزایش یافت و حدنصاب علمی ۷۰ درصدی هم برای وزارتخانه‌های بهداشت و علوم تعیین شد.

۱۴ اسفند ۹۵ در ماده ۹۰ قانون پنج ساله ششم توسعه، علاوه‌بر سهمیه‌های اعلام‌شده قبلی، ۵ درصد از سهمیه ورودی برای جانبازان زیر ۲۵درصد و همسر و فرزندان آنها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه هم در نظر گرفته شد.

در واقع قانون برنامه ششم عملاً سهمیه‌ها را به ۳۰ درصد می‌رساند. در تبصره قانون فوق درصورتی که سهمیه ۲۵درصد ایثارگران پر نشود و ۵ درصد سهمیه اختصاصی جانبازان زیر ۲۵درصد، فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه پاسخگوی متقاضیان واجد شرایط نباشد، دولت مکلف است سهمیه پر نشده را به آن‌ها (جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمنده‌های داوطلب) اختصاص دهد.

نخستین بار مهر سال ۹۶ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت با بیان اینکه «البته جانبازان و ایثارگران بالای سر ما جا دارند»، افزایش سهمیه ایثارگران را «اشتباه» دانست.

تیر امسال هم حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت تأکید کرد که «براساس قانون میزان ۳۰درصد سهمیه‌ها برای شهدا، رزمندگان، ایثارگران و خانواده‌های آنان تعلق می‌گیرد و متأسفانه این چالش بسیار نگران‌کننده است.»

در همین زمینه یک کارشناس امور حقوقی و قانونی ایثارگران، دلایل و مستندات مخالفان سهمیه‌ها را فاقد توجیه علمی و منطقی دانست و بر این باور است که «طی سال‌های گذشته و هم‌اکنون دست‌هایی در پشت پرده وجود دارند که سهمیه ایثارگران و فرزندان آن‌ها را حذف یا کاهش دهند و به همین بهانه دست به توجیه‌های عجیب و غریب برای اثبات دلایل خود زده‌اند.»

یوسف مجتهد با بیان اینکه عملکرد سازمان سنجش و وزارتخانه‌های ذی‌ربط در ادوار گذشته نشان داده که خیلی با سهمیه ایثارگران موافق نیستند، افزود: «این بهانه‌جویی‌ها دروغ‌هایی بیش نیست که آقایان به سهمیه ایثارگران بسته اند. دلیلش هم خود آزمون دستیاری است که هر سال در آن تقلب می‌شود. به طور مثال شما یک دوره را نشان دهید که بحث تقلب در آزمون دستیاری و کشیدن کار به دیوان عدالت اداری وجود نداشته باشد؟!»

اکنون براساس متن پیشنهادی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، به‌جای ۳۰ درصد تنها ۵ درصد از هر کدرشته به ایثارگران اختصاص پیدا می‌کند که اولویت با خانواده شهدا و مفقودالاثران، جانبازان ۲۵ درصد به بالا و در نهایت رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه و جانبازان زیر ۲۵ درصد است.

براساس این پیشنهاد که با تصویب در هیئت دولت به مجلس ارسال و ناسخ قوانین قبلی سهمیه خواهد شد و در صورتی که این ظرفیت ۵ درصدی جدید تکمیل نشود، خالی‌مانده ظرفیت به خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر)، همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص می‌یابد.

درصورت تکمیل این ظرفیت در هر کد رشته محل، سایر ایثارگران هم باید با داوطلبان غیرایثارگر رقابت کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
2
0
باید همه سهمیه ها حذف بشه و افراد توانا و لایق وارد دانشگاه شوند.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
1
0
اقا دکترم ، بچه حزب الی ام ، وطن پرستم و .... به خدا بیکارم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
0
2
من فرزند یک جانباز اعصاب و روان هستم که پدرم در 8سال جنگ به این ضایعه دچار گردیده و در حال حاضر در بدترین وضعیت جسمی روحی و روانی قرار دارد.و من بیشتر اوقات به همراه پدر جانباز و از کار افتاده خود در بیمارستان ویا مطب پزشک هستم.حالا این سوال را دارم آیا یک فرزند شخص عادی که در دوران جنگ پدرش به کاسبی و کسب درآمد مشغول بوده و هم اکنون در رفاه کامل به سر میبرد و با پول پدرش در بهترین مدارس و آموزشگاه کنکور در حال آماده شدن در کنکور و بعد از آن با پول پدر در دانشگاه آزاد و بین الملل مشغول تحصیل میشود یکسان هستم؟؟؟!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار