کد خبر: 981296
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نگاهی به جزئیات صادرات و واردات به مقاصد عمده تجاری کشور نشان می‌دهد طی هشت ماه ابتدای سال‌جاری مقاصد اصلی صادرات کشور چین با ۸/ ۶ میلیارد دلار و عراق با ۷/ ۵ میلیارد دلار بوده است.
به گزارش مهر، بررسی روند تجارت خارجی کشور در هشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر ۳۶۱ /۸۸ هزار تن و به ارزش ۲۷ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۴۴ /۱۶ درصدی در وزن و کاهشی ۸۶ /۱۰ درصدی در ارزش داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، با افزایشی ۵۸/ ۱ درصدی در وزن و کاهشی ۸۷ /۴ درصدی در ارزش مواجه بوده و به ارقام ۱۲۹/ ۲۲ هزار تن و ۲۸ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار رسیده است.

چین و عراق؛ مقاصد عمده صادرات
بر این اساس طی هشت ماه سال ۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشور‌های چین با رقمی بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار و سهم ۱۵/ ۲۵ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۵ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار و سهم ۱۲/ ۲۱ درصد، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار و سهم ۸۴ /۱۰ درصد، ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم ۳۵/ ۱۰ درصد و افغانستان با یک میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار و سهم ۵۴/ ۵ درصد از کل ارزش، بوده است.

چین و امارات؛ مبدأ عمده واردات
همچنین طی هشت ماه سال‌جاری، کشور چین با اختصاص رقمی بالغ بر ۷ میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار و سهمی در حدود ۵۹/ ۲۵ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشور‌های طرف معامله قرار گرفته است.
کشور‌های امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار و سهم ۸۱/ ۱۸ درصد، ترکیه با ۳ میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار و سهم ۸۶/ ۱۱ درصد، هند با ۲ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار و سهم ۸۵ /۸ درصد و آلمان با یک میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار و سهم ۸۵/ ۴ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشور‌های عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار