کد خبر: 981266
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۵
گفت‌وگوی «جوان» با سردار علی ناظری رئیس ستاد دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت
حدود ۲۰ الی ۲۵ هزار عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس منتشر شده و هزار عنوان کتاب هم با موضوع انقلاب اسلامی‌داریم. همان طور که از آمار‌ها برمی‌آید، در خصوص کتب مرتبط با انقلاب کم‌کاری صورت گرفته و چه نویسنده یا ناشر و نهاد‌های ذیربط به سرعت از روی این مقطع تاریخی عبور کرده‌اند
علیرضا محمدی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: دهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت از ۲۳ تا ۲۹ آذر در بندرعباس برگزار خواهد شد. این نمایشگاه بر آن است تا علاوه بر ایجاد ارتباط مستقیم بین ناشران و مردم، به شناسایی فرصت‌ها یا کاستی‌های حوزه کتب دفاع مقدس بپردازد. به قول سردار ناظری اکنون ده‌ها ناشر با حدود ۲۵ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس، گنجینه‌ای عظیم از داشته‌ها، رویداد‌ها و حوادث مرتبط با جنگ تحمیلی را در اختیار مردم گذاشته‌اند که نمایشگاه کتاب برآن است بخشی از این گنجینه را به عموم مردم معرفی و عرضه کند. گفت‌وگوی ما با سردار علی ناظری مدیر مسئول انتشارات فاتحان و رئیس ستاد نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت را پیش رو دارید.

در کشورمان نمایشگاه‌های متعددی با محوریت کتاب برگزار می‌شود، نظیرش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، چه لزومی دارد که یک نمایشگاه مجزا تحت عنوان کتاب دفاع مقدس داشته باشیم؟
این نمایشگاه الان دهمین دوره‌اش را برگزار می‌کند. پیشتر این سؤال پیش می‌آمد که اصلاً در حوزه کتاب دفاع مقدس چه اتفاقی می‌افتد؟ در واقع کسی از اطلاعات و آمار این حوزه خبر نداشت. ناشران یا سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط به صورت پراکنده کار خودشان را انجام می‌دادند و نیاز بود این فعالیت‌ها متمرکز شود؛ لذا باید نمایشگاهی ایجاد می‌شد که به مدیران و ناشران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس انگیزه بدهد و آن‌ها را به ادامه کارشان تشویق کند. نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با چنین دلایلی آغاز به کار کرد و اکنون ۱۰ سالی است که هر کس در این کشور می‌خواهد از آخرین تولیدات و داشته‌ها و اتفاقات حوزه دفاع مقدس مطلع شود به این نمایشگاه رجوع می‌کند. طی این ۱۰ سال کم‌کم برخی از ایرادها، کاستی‌ها یا نقاط قوت این حوزه شناسایی شد. اینکه چه تعداد کتاب در حوزه دفاع مقدس داریم یا به چه موضوعاتی بیشتر و کمتر پرداخته شده مسائل مغفول حوزه دفاع مقدس بود که این نمایشگاه برآن است آن‌ها را شناسایی کند. البته در این خصوص آرشیوی را که بخواهد در اختیار عموم قرار بگیرد جمع‌آوری نکرده‌ایم. آرشیو‌ها به صورت مستند وجود دارد، ولی به‌روزرسانی نشده که برآنیم در آینده نزدیک این کار را انجام بدهیم.

آماری از کتاب‌های مرتبط با حوزه دفاع مقدس یا انقلاب اسلامی دارید؟
حدود ۲۰ الی ۲۵ هزار عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس منتشر شده و هزار عنوان کتاب هم با موضوع انقلاب اسلامی‌داریم. همان طور که از آمار‌ها برمی‌آید، در خصوص کتب مرتبط با انقلاب کم‌کاری صورت گرفته و چه نویسنده یا ناشر و نهاد‌های ذیربط به سرعت از روی این مقطع تاریخی عبور کرده‌اند. با شناسایی این نقطه ضعف ما می‌توانیم اقدامات تبلیغی یا تشویقی خودمان را روی بحث انقلاب بیشتر کنیم تا با تقویت این حوزه، در سال‌های بعد بخش انقلاب از دفاع مقدس مستقل شود و خودش آن قدر قابلیت پیدا کند که یک بخش مجزا تشکیل دهد، اما از حیث کتب دفاع مقدس، گنجینه‌ای فراهم شده که برآوردی برای ما درست کرده است. اینکه باید بیشتر به چه موضوعاتی بپردازیم یا در چه بخش‌ها و موضوع‌هایی ضعف داریم، از روی همین آمار قابل درک است. به این ترتیب ناشر هم می‌تواند فضا را بشناسد و بداند چه باید بکند و فعالیت‌هایش را به چه سمت و سویی سوق بدهد.

بخش «مقاومت» گویا بخش جدیدی است که به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس اضافه شده است.
در دوره نهم و امسال که دوره دهم برگزار خواهد شد، با توجه به تحولات منطقه‌ای و وقایعی که در محور مقاومت اسلامی رخ داده و می‌دهد، لازم دیدیم این بخش را هم لحاظ کنیم. در واقع مقاومت جهانی اسلام الگو گرفته از انقلاب و خصوصاً دفاع مقدس است و جدا از آن نیست. در حوزه مقاومت سعی کردیم غرفه‌هایی را به کشور‌هایی اختصاص دهیم که جریان مقاومت در آن‌ها به شکل پررنگی وجود دارد. دوستانی را هم از این کشور‌ها دعوت کردیم تا در نمایشگاه حضور پیدا کنند و کنار سایر کارشناسان پاسخگوی سؤالات مردم پیرامون مسائل محور مقاومت باشند. این نکته را هم اضافه کنم که الان حدود ۳۵۰ عنوان کتاب دفاع مقدسی به زبان‌های مختلف مثل عربی، روسی، فرانسه، اردو، انگلیسی و... ترجمه شده است. این کتاب‌ها در بخش بین‌المللی و جنب بخش مقاومت عرضه می‌شوند. نمایشگاه بخش‌های جانبی، متنوع و مختلفی دارد. بخش نشست‌های تخصصی از جمله آنهاست. یک غرفه هم برای ۵۲ یا ۵۳ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در نظر گرفتیم که مقام معظم رهبری برای آن‌ها تقریظ نوشته‌اند. در این غرفه به معرفی این کتاب‌ها و همین طور نکاتی پرداخته می‌شود که حضرت آقا روی آن‌ها تأکید و پافشاری دارند.

در نشست‌های تخصصی که عنوان کردید چه مسائلی مطرح می‌شود؟
در این نشست‌ها با حضور کارشناسانی که عمده آن‌ها از استان‌های میزبان هستند بحث‌های گوناگونی پیرامون یافتن نقاط ضعف یا قوت حوزه کتب دفاع مقدس مطرح می‌شود. مباحث روز نظیر اینکه مخاطب کنونی چه گونه‌ای از کتاب دفاع مقدسی را بیشتر می‌پسندد یا حتی مباحثی مثل ویراستاری و... مطرح می‌شود که ماحصل این نشست‌ها در اختیار صدا و سیما، پژوهشگران و... قرار می‌گیرد.

ساختار نمایشگاه چطور است؟ اینکه می‌گویید نمایشگاه ملی چه معنی دارد؟
ما اسمش را نمایشگاه ملی گذاشتیم از این جهت که بنا دارد در یک برنامه چندین ساله به همه نقاط کشور برود و در مراکز استان‌ها برگزار شود. یعنی فقط در تهران نباشد و به همه جا برود. به همه مردم سرکشی کند و خدمات ارائه دهد. همین طور سعی کردیم همه ناشرانی که به صورت تخصصی در حوزه دفاع مقدس ورود کرده‌اند یا حتی آن‌هایی که چند اثر در این حوزه دارند را دعوت کنیم و همه را ذیل این نمایشگاه جمع کنیم. این ناشران می‌توانند از سراسر کشور باشند و لذا نمایشگاه وجهه ملی دارد. ساختار نمایشگاه به ترتیب از یک شورای سیاستگذاری تشکیل می‌شود. مسئول این شورا رئیس سازمان بسیج مستضعفین است. چون به هرحال طرح نمایشگاه از طرف بسیج مستضعفین و سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج پیشنهاد شده و عمده هزینه‌های آن را تأمین می‌کنند. البته در شورای سیاستگذاری افراد و نهاد‌های دیگر هم حضور دارند. نظیر معاون فرهنگی وزارت ارشاد، رئیس سازمان حفظ آثار ستاد کل نیرو‌های مسلح، بنیاد شهید، حوزه هنری، صدا و سیما و حتی دو تشکل صنفی مجمع ناشران دفاع مقدس و مجمع ناشران انقلاب اسلامی و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و... هم حضور دارند. دبیرخانه نمایشگاه در اختیار سازمان حفظ آثار سپاه و بسیج است. شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه هم که کمیته‌ها در آن هستند، از افراد مختلف تشکیل می‌شود. ما، چون نمایشگاه را در مراکز استان‌ها برگزار می‌کنیم، دبیرخانه دائمی نمایشگاه که در سازمان حفظ آثار سپاه و بسیج است به استان می‌رود و با دو مجموعه یکی سپاه استان مورد نظر و دیگری اداره کل ارشاد آن استان ارتباط می‌گیرد و این سه رکن با همکاری مؤسسه نمایشگاه‌ها، کار‌های اصلی و اجرایی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت را انجام می‌دهند.

بین نمایشگاه کتاب و مؤسسه‌های صنفی مرتبط با کتاب‌های دفاع مقدسی ارتباط و تعاملی وجود دارد؟
ارتباط باید باشد و این یک امر منطقی است. به نوعی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و برگزاری ۱۰ دوره‌ای آن باعث شده تا برخی از این مؤسسه‌های صنفی از دل همین نمایشگاه تشکیل شوند. به عنوان نمونه ناشران حوزه دفاع مقدس در همین نمایشگاه و جلسات پیرامونی آن روی این موضوع بحث می‌کردند که نیاز به یک نماینده دارند تا حرف‌های‌شان را به وزارت ارشاد یا سایر نهاد‌های مرتبط بزنند. از همین رو مجمع ناشران دفاع مقدس از دل همین جلسات به وجود آمد. این فرزند وقتی به بلوغ رسید، خودش بسیاری از کار‌ها و نیازهایش را دنبال کرد، اما ارتباطش را با نمایشگاه قطع نکرد و همین الان بخش‌های فنی و تخصصی نمایشگاه را به کمک مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار می‌کنیم.

الان چه تعداد ناشر در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارند و چه تعداد از این ناشران را توانسته‌اید جذب کنید؟
بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ ناشر در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارند. به جرئت می‌توانم بگویم همه این ناشران در دوره‌های برگزاری نمایشگاه حداقل یک بار شرکت کرده‌اند. در بیشترین حضور حدود ۱۴۰ ناشر شرکت کردند. سال گذشته ۹۸ ناشر داشتیم که، چون فروش خوبی داشتند، پیش‌بینی می‌کنیم امسال در دهمین دوره نمایشگاه بیش از ۱۲۰ ناشر شرکت کنند.

جذابیت‌های نمایشگاه برای ناشران چیست و شما چه تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها می‌گذارید؟
اولین نکته‌ای که ناشر برای عرضه محصولاتش به آن نیاز دارد، مکان مناسب است که ما این مکان و حتی مکان اسکان برای خود ناشران را تهیه می‌کنیم. از سوی دیگر ناشری که در یک نمایشگاه شرکت می‌کند، عمده‌ترین هدفش ارتباط با مخاطب و فروش محصولاتش است. بر همین اساس ما سعی کردیم هر ساله از تجربیات سال گذشته استفاده کنیم و با تبلیغات یا انتخاب مکان مناسب و بهره‌گیری از مسائل جانبی، اقبال مردمی به نمایشگاه را بالاتر ببریم. مثلاً در برگزاری محل نمایشگاه ابتدا به مسائل جمعیتی استان مورد نظر یا سخنیتش با دفاع مقدس توجه داشتیم، بعد‌ها به نظرمان رسید که علاوه بر این عوامل می‌توانیم نمایشگاه کتاب دفاع مقدس را در کنار نمایشگاه‌های استانی کتاب برگزار کنیم که باز هم انتظار‌ها برآورده نشد؛ لذا تصمیم گرفتیم همزمان با برگزاری کنگره شهدای استان‌ها، نمایشگاه کتاب دفاع مقدس را برگزار کنیم که سال گذشته در کرمان و مقارن با کنگره شهدای این استان برگزار شد و استقبال خوبی هم از نمایشگاه به عمل آمد. امسال هم ان‌شاءالله نمایشگاه مقارن با برگزاری کنگره شهدای استان هرمزگان در بندرعباس برگزار می‌شود. ارتباط‌گیری با نهادهایی، چون دانشگاه‌ها، مدارس، ادارات و راهنمایی آن‌ها برای تهیه بن و استفاده از تخفیف‌های ویژه نمایشگاه از دیگر کار‌هایی است که کمیته جذب و مشارکت نمایشگاه چند سالی است دنبال می‌کند. ان‌شاءالله این مسائل باعث می‌شود روند رو به رشد نمایشگاه ادامه یابد.

سخن پایانی؟
امسال نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت همزمان با کنگره شهدای استان هرمزگان از روز ۲۳ آذر تا جمعه ۲۹ آذر در مسجد جامع بندرعباس برگزار می‌شود. امیدواریم مردم و خصوصاً جوان‌ها اعم از دانشجویان و دانش‌آموزان در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و با آخرین تولیدات و محصولات کتب در حوزه دفاع مقدس آشنا شوند. این نمایشگاه یک حرکت و قدم در کنار دیگر قدم‌هایی است که می‌خواهد ارزش‌های نهفته در دفاع مقدس و انقلاب و مقاومت را به عموم مردم معرفی کند. ان‌شاءالله بتوانیم در این مسیر موفق باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار